Hej, jag måste ta tillfället i akt och slänga in en "liten" fråga här på forumet! Läser så mycket bra här så jag skulle verkligen vilja ha era synpunkter/kommentarer på mitt problem/fundering...

Huset som det handlar om är en 1,5 plans villa byggd 1950 med källare. Precis bakom huset ser man att huset är "utsprängt" ur berget och på de ursprungliga bygglovsritningarna så är det angivet/markerat att huset står på berg. En misstanke som jag har är att det sannolikt är väldigt grovt material runt vårt hus, jag skulle tro att det är "sprängsten" om man kommer ner en liten bit.

Nu är det iaf så att jag skall ha hit en grävare för att bygga om en stödmur samt för att ta ut ytterligare en del berg för att medge en tillbyggnad. När vi satt här hemma på kammaren och funderade på detta så kom naturligtvis tanken på att dränera och isolera upp på tapeten.

I källaren kan jag inte påstå att jag känner att det är direkt fuktigt, vi har iofs lite putssläpp och fuktgenomträngning lokalt. Men samtidigt så används ju källaren bara som pannrum/tvättstuga/"gästrum" och ett duschrum, inget organiskt material. Visst är det kyligt där under vintern, men det kan man ju överleva...

Funderingen som jag alltså står inför är;

1. Skall jag investera så mycket pengar på att dränera och isolera, när jag står inför risken att det är så grovt material så att det blir ett rent h*lvete och kostnaderna därigenom drar iväg ytterligare?
  2. Vad blir egentligen effekten av en dränering?
  3. Plattan är fortfarande oisolerad så kommer det bli varmare, eller kommer jag endast ha nytta av att bli av med marginell fuktgenomträngning?
  4. Bättre att sätta in ytterligare något element där?
  5. Är det vettigare att jag själv tar och gräver ca 1m (så långt jag kan för hand) ner runt huset och tittar till muren, sätter på pordrän,lägger dränslang och återfyller med makadam?

Ytterst tacksam för all respons jag kan få, förtydligar gärna om jag varit allt för otydlig i mitt inledande inlägg ;)

Hej igen,

ju mer jag funderar på detta desto mer inne blir jag på att låta det vara som det är vad avser dräneringen...

Men som sagt, kan jag tänkas vinna något på att gräva mig ner ca 1m för att "renovera" källarmuren utvändigt och samtidigt sätta lite isolering där? Detta skulle ju innebära att jag ungefär så långt som tjälen går ner får väggen isolerad i alla fall?!

Samtidigt som man i så fall skulle göra detta så borde jag ju lägga en dränslang på detta djup för att åtminstone samla ihop en del av det dränvatten som tar sig ner, på samma gång borde man kanske då kunna ta med sig takvattnet. Går jag ca 1 m ner så bör jag väl ha fri vattengång i rören även under de kallare perioderna eller?

För källaren i sin helhet så kommer det väl kanske att ha viss positiv effekt att göra en sådan här åtgärd antar jag? Sen får det bli så att jag i duschrum och tvättstuga kompletterar med lite extra värme för att få upp komforten, lite eldning för kråkorna men det får jag ta tror jag ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.