548 läst ·
3 svar
548 läst
3 svar
Ev. uppskov med vinstskatt
Vi funderar lite på att göra uppskov med beskattning på den vinst vi gör vid husförsäljning. Ska räkna ”snart” och läsa på och räkna på Skatteverkets sida men frågar först.
1) Vi sålde för 8,15 och köper för 7 miljoner. Något särskilt som gäller om man köper billigare hus än man säljer för eller spelar det ingen roll?
2) Nu när uppskovsräntan är 0%; finns andra nackdelar än risken att ny regering höjer räntan och även att någon får för sig att höja nuvarande vinstskatt på 22%?
Har lyckats göra vinst på samtliga BR-försäljningar hittills och alltid betalat in skatten direkt men klurar nu på att hålla på pengarna för renovering och buffert.
Tack för förhand!
1) Vi sålde för 8,15 och köper för 7 miljoner. Något särskilt som gäller om man köper billigare hus än man säljer för eller spelar det ingen roll?
2) Nu när uppskovsräntan är 0%; finns andra nackdelar än risken att ny regering höjer räntan och även att någon får för sig att höja nuvarande vinstskatt på 22%?
Har lyckats göra vinst på samtliga BR-försäljningar hittills och alltid betalat in skatten direkt men klurar nu på att hålla på pengarna för renovering och buffert.
Tack för förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Beloppet du får hålla inne jämkas nedåt för att du köper billigare.
Den enda risken jag ser med att ha ett uppskov, är om skattesatsen höjs. Eller om man inte kvalar in flör 22% den dag det skall säljas (man skall ju ha bott i huset även strax innan försäljningen).
Och så kan man ju spekulera i om någon får för sig att straffbeskatta alla som haft fräckheten att begära uppskov, men det blir ju väldigt spekulativt att räkna med ngt. sådant.
Den enda risken jag ser med att ha ett uppskov, är om skattesatsen höjs. Eller om man inte kvalar in flör 22% den dag det skall säljas (man skall ju ha bott i huset även strax innan försäljningen).
Och så kan man ju spekulera i om någon får för sig att straffbeskatta alla som haft fräckheten att begära uppskov, men det blir ju väldigt spekulativt att räkna med ngt. sådant.
1) Jag vill minnas att när vi sålde och köpte senast så var det "bara" om man köpte för lika mycket eller mer som man sålde för som man kunde begära uppskov för. Köpte man billigare så var man tvungen att betala vinstskatten för överskjutande vinst. Det gjorde att om man var två som sålde varsin bostad och gick in i en ny bostad tillsammans så var man tvungen att räkna på halva priset för det nya boendet.
2) Jag ser ingen nackdel med att vänta med vinstskatten när uppskovsräntan är 0% eller om den är lägre än vad du kan låna av andra. Att man kommer att höja vinstskatten dramatiskt känns rätt osannolikt, det skulle isf kunna betyda stora problem för alla som säljer bostäder och även om man höjer den lite så måste det ställas mot vad man kan få för avkastning på pengarna under tiden man inte betalat uppskov (dvs värdeökning på huset)
2) Jag ser ingen nackdel med att vänta med vinstskatten när uppskovsräntan är 0% eller om den är lägre än vad du kan låna av andra. Att man kommer att höja vinstskatten dramatiskt känns rätt osannolikt, det skulle isf kunna betyda stora problem för alla som säljer bostäder och även om man höjer den lite så måste det ställas mot vad man kan få för avkastning på pengarna under tiden man inte betalat uppskov (dvs värdeökning på huset)
Klicka här för att svara
