emde skrev:
Sen är det som du säger, väktarnas uppgift efter är att säkra ditt hem. Inte att i första hand gripa tjuvar, men det händer.
Jag antar att du kan hänvisa till något?
emde skrev:
Och framför allt, som diskussionen var innan - så får väktaren gripa inbrottstjuvar!
Det är nog ingen som tror något annat.

Nyfniken skrev:
Jag antar att du kan hänvisa till något?
Jag jobbar, som du kanske förstått, i branschen och det händer i mellanåt att väktare griper folk vid inbrott. Så jag talar av erfarenhet. Det är dock sällsynt, vanligare bland företagslarm än villalarm - men händer och absolut inget man ska förvänta sig om man skaffar larm.

Nyfniken skrev:
Det är nog ingen som tror något annat.
Nja, Cecar33 trodde ju bestämt att väktare inte fick gripa, men nu lär det väl vara bevisat att så är inte fallet.

Jag skulle satsa på bra fönster och dörrar, ytterbelysning med rörelsevakt. Denna måste vara högt placerad, hos min farmor slog tjuven helt sonika sönder lampan som tändes när han kom och fortsatte arbetet. Larm är också effektivt, kommer dom in så går larmet.

Kommer dom in så är det bästa antagligen att skrika. Att börja slåss är sista utvägen. Välj för allt i världen inte ett basebollträ, det är helt värdelöst om du inte har gott om tid att sikta och angriparen inte kan parera. Skulle jag välja tillhygge skulle det vara tårgas eller en hammare. Sista utväg en kniv men man vill inte heller sitta flera år i fängelse för att man råkar döda någon. En pistol är ju effektivt men du kommer aldrig kunna motivera till rätten varför du döda boven med ett skjutvapen du inte får ha.

emde! du kanske skall ta och tagga ner lite grand jag har inte med någon hänvisning till någon lag påstått att man inte får, jag skrev
......... vågar eller ska ingripa det är dessutom så att vaktbolagen inte kan/får ingripa handgripligen om de mot förmodan skulle komma till platsen när det pågår inbrott.

Vet inte hur du har det med läsförståelsen men du verkar väldigt otrevlig i tonen, det är du som frågar och hänvisar till lagtext jag refererar enbart till vad som troligtvis är gängse norm i branschen och jag tror att det är just så man inväntar Polisen, och undviker/blivit rekommenderad att inte gripa inbrottstjuvar. Varför är det så, vad tror du som är insatt i väktarbranschen. Kan det bero på personskaderisken ? eller att det kan bli fråga om övervåld så att väktaren i slutändan åker dit för misshandel eller liknande. Inbrottstjuven lär nog inte ge sig utan kamp det är det största problemet. Men nu har det spårat ut helt TS sände en fråga, där bland annat larm är en del och JAG påstår att larm är mycket övervärderat av främst dom som säljer hårdvaran och tjänsten om man frågar mig. I tidigare inlägg har jag delgivit mina synpunkter om varför och det är helt fritt att läsa och tolka vad jag menar, det är inget lagkrav.

cecar33 skrev:
emde! du kanske skall ta och tagga ner lite grand jag har inte med någon hänvisning till någon lag påstått att man inte får, jag skrev
......... vågar eller ska ingripa det är dessutom så att vaktbolagen inte kan/får ingripa handgripligen om de mot förmodan skulle komma till platsen när det pågår inbrott.

Vet inte hur du har det med läsförståelsen men du verkar väldigt otrevlig i tonen, det är du som frågar och hänvisar till lagtext jag refererar enbart till vad som troligtvis är gängse norm i branschen och jag tror att det är just så man inväntar Polisen, och undviker/blivit rekommenderad att inte gripa inbrottstjuvar. Varför är det så, vad tror du som är insatt i väktarbranschen. Kan det bero på personskaderisken ? eller att det kan bli fråga om övervåld så att väktaren i slutändan åker dit för misshandel eller liknande. Inbrottstjuven lär nog inte ge sig utan kamp det är det största problemet. Men nu har det spårat ut helt TS sände en fråga, där bland annat larm är en del och JAG påstår att larm är mycket övervärderat av främst dom som säljer hårdvaran och tjänsten om man frågar mig. I tidigare inlägg har jag delgivit mina synpunkter om varför och det är helt fritt att läsa och tolka vad jag menar, det är inget lagkrav.
Det är möjligt att jag är lite yrkesskadad... men hela vår verksamhet (väktarbranschen) styrs av lagar och regler. Om då någon hävdar att så får man inte göra så undrar jag då, för mig självklart, var i lagen som styr det.
Och jag kan tycka att om man inte har koll så ska man inte använda ord som inte kan/får, utan skriva inte bör istället.
Ber för övrigt om ursäkt om jag låter otrevlig, absolut inte min mening, men svårt ibland i skrift att uttrycka känslor.

Angående din andra fråga, varför man undviker att gripa, så handlar det helt om ens egna säkerhet. Det finns en anledning till varför poliser alltid åker två och två, och dessutom ofta kommer ännu fler om de vet att de skall gripa. Väktare jobbar i princip alltid ensamma. Handlar absolut inte om att väktaren riskerar att åka dit för övervåld, utan om egna säkerheten.
Folk som begår brottsliga handlingar så är det faktiskt ganska många som inte gör motstånd vid grip. Det handlar väldigt mycket om hur du som skall gripa beter dig. Går du in med inställningen att du skall brotta ner honom eller slå honom så kommer det med största sannolikhet bli slagsmål. Går man in med inställningen att du skall prata med personen så är det faktiskt ganska stor procent som går med på att "bli gripna" utan motstånd.

Angående larmdelen så anser jag att det hjälper mot att tjuven inte är inne lika länge. Har tjuven väl bestämt sig att gå in spelar det ingen roll om det är larm, men tiden är avgörande för larm eller inte. Sen tror jag även att snorungar, nybörjare eller liknande tjuvar drar sig från hus med larm. Så summa av detta är enligt min mening att larm skyddar mot visst klientel, men inte mot andra.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
emde skrev:
men hela vår verksamhet (väktarbranschen) styrs av lagar och regler. Om då någon hävdar att så får man inte göra så undrar jag då, för mig självklart, var i lagen som styr det.
Och jag kan tycka att om man inte har koll så ska man inte använda ord som inte kan/får, utan skriva inte bör istället.
Ger mig in i getingboet... Snälla sticks inte. ;)

Att man inte får göra något behöver ju inte nödvändigtvis styras av en lag. Det kan ju även styras av exempelvis anställningsvillkor, arbetsbeskrivning eller andra typer av avtal. Jag tror exempelvis att de flesta här har rätt mycket som man inte får göra på jobbet utan att det för den skull är reglerat i en lag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.