Har man något av värde hemma och gillar att skryta om det finns det alltid någon som får höra det som inte borde hört det och då skiter dom i om det finns larm i villan eller inte för dom vet vad dom är ute efter...!! Men som vanlig svensson som blir utsatt för inbrott så räcker det oftast med en siren som börjar tjuta så blir dom avskräckta för dom vill inte leta runt i ett hus där det finns risk att dom blir upptäckta!
bra skydd för hemmet är en Smith&Wesson minst 357magnum.. om man är hemma när dom kommer...hade min fasttejpad under sängen i många år... var ju nästan så man önskade ett inbrott..
...
men frugan gillade inte att ha den där...så nu är där ett baseboll trä istället....
men frugan gillade inte att ha den där...så nu är där ett baseboll trä istället....
Alltså det där med att ha vapen (pistol eller basebollträ) hemma är kanske taktiskt men inte så strategiskt. Slår du ihjäl en inbrottstjuv med ett basebollträ som är förberett för ändamålet är risken stor att man blir satt i buren. Och tingsrätten lär knappast se lindrigare på saken om man skjuter ihjäl tjuven med en grovkalibrig pistol. Här är ett exempel på hur det kan gå även utan vapen. Man kan förstås tycka vad man vill om nödvärnsrätten, men den ser ut som den gör och det är inget man ändrar på själv. Själv låter jag hellre en tjuv sno lite grejor än att jag riskerar fängelsestraff.
Ska man nu prompt ha vapen för att skydda sig hade jag valt en elpistol och några handbojor. Ett basebollträ kan vara svårt att använda effektivt i ett trångt utrymme. En elpistol lämnar inga märken på tjuven eller huset och du slipper gå in i närstrid, och skulle du råka zappa en granne som gått vilse på fyllan eller din partner eller dina barn när du själv är på fyllan så kan du nog komma undan med en riktigt rejäl ursäkt. Att ha en elpistol är visserligen ett vapenbrott, men skulle du zappa en tjuv så kan du förse tjuven med handbojor och dumpa av denne på lämplig plats utan att blanda in polisen. Straffet för elpistol verkar också vara lågt (dagsböter) att jämföra med fängelse om du har en riktig, laddad, pistol.
Ska man nu prompt ha vapen för att skydda sig hade jag valt en elpistol och några handbojor. Ett basebollträ kan vara svårt att använda effektivt i ett trångt utrymme. En elpistol lämnar inga märken på tjuven eller huset och du slipper gå in i närstrid, och skulle du råka zappa en granne som gått vilse på fyllan eller din partner eller dina barn när du själv är på fyllan så kan du nog komma undan med en riktigt rejäl ursäkt. Att ha en elpistol är visserligen ett vapenbrott, men skulle du zappa en tjuv så kan du förse tjuven med handbojor och dumpa av denne på lämplig plats utan att blanda in polisen. Straffet för elpistol verkar också vara lågt (dagsböter) att jämföra med fängelse om du har en riktig, laddad, pistol.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
En kolsyresläckare är perfekt, när man tömt den i fejan på skurken kan man följa upp med tomburken.
Ni hörde väl om han som ringde till polisen och sa att han hade inbrott i garaget?
-"vi har tyvärr ingen att skicka" sa polisen.
-nähä! Sa gubben, och la på luren.
5 min. Senare ringer han upp igen, och säger att nu behöver ni inte komma för jag har skjutit dem båda två.
En kort stund senare dundrar det in två polisbilar på gården och springer in i garaget där två tjuvar blir tagna på bar gärning.
Vafan! Säger den ena polisen. Du hade ju skjutit dom sa du ju!
Ja, svarar gubben. Och ni sa att ni inte hade någon att skicka....
Ni hörde väl om han som ringde till polisen och sa att han hade inbrott i garaget?
5 min. Senare ringer han upp igen, och säger att nu behöver ni inte komma för jag har skjutit dem båda två.
En kort stund senare dundrar det in två polisbilar på gården och springer in i garaget där två tjuvar blir tagna på bar gärning.
blackadder skrev:En kolsyresläckare är perfekt, när man tömt den i fejan på skurken kan man följa upp med tomburken.
haha den va bra
Vi har ett nybyggt hus (utgår från att dörrar och fönster är av någorlunda kvalitet sett till säkerhet) i ett lugnt område. Larm och brand anslutet till central ("ingick" i husleverans), utebelysning på rörelsesensor, 50 kg Rottweiler, pulversläckare och inget av större värde i hemmet... 
Det jag funderar på vidare att att styra innebelysning lite smart.
Det jag funderar på vidare att att styra innebelysning lite smart.
Det där med div attiraljer såsom pepparspray, bollträn,mm, är nog stor risk att man får smaka på själv, om man missar i första försöket. Det är som sagt nära och kära som oftast är gärningsmän. Angående larm så är det nog mer så att man är trygg i sin egen föreställning om dess effekt. Belysning som på ett eller annat sätt kan tändas i trädgården, är nog till störst nytta för en själv när man tror att någon är där och man vill kolla.
Stämmer inte, larm har en avskräckande effekt. Folksam menar att med larm minskar risken för inbrott med 20-30%, och det lär vara en uppskattning i underkant eftersom de gjort en väldigt enkel beräkning som har ett rejält bias i urvalet. http://media.folksam.se/sv/2013/07/...villalarm-okar-inbrottsrisken-med-22-procent/cecar33 skrev:
Redigerat:
Jo javisst är det så jag har en lejonvarnare i trädgården , den har en 100%-ig effekt för jag har inte sett ett enda lejon här i trädgården. Även haj varningssystemet i dammen fungerar klockrent. Nej det är nog mer en fråga om var och hur man bor en typisk villagata med flera korsande gator som man kan försvinna på eller längst in på en återvändsgata och sist men inte minst om det finns folk hemma i husen eller om det är hel dött tills barnen kommer från skolan.Pepparkaka skrev:
Om man inte själv är yrkeskriminell så är det starkt visat vara en ytterst dålig idé. Den största risken är att någon i huset skadas av vapnet (du skjuter någon av misstag/nerver, eller någon leker och skjuter sig själv). Men om du får inbrott är det visat (för USA visserligen) att risken är störst att just du nu blir skjuten/skadad. Anledningen är att den kriminelle är långt mer van och förberedd att använda vapen än den attackerade.tjena skrev:
Gå till en psykolog och behandla er rädsla istället.....
Larmskyltar/dekaler avskräcker, aktiverat larm stressar, detta har jag exempel på från verkligheten.cecar33 skrev:
För något år sedan var det inbrott i två villor som baksidahörn mot varandra, ett tredje hus som har baksidan mot det ena och ena sidan mot det andra hade larmdekaler. Inbrottstjuvarna var inne i det ena huset först gick sedan runt det huset som hade larmskyltar (den hade precis plockat ner larmet), därefter gick dom runt och in i det tredje huset (precis nyinstallerat larm men inga larmskyltar uppsatta (ägaren tänkte ta med sig larmet när dom flyttade ca ett år senare), tjuvarna missade alla smycken mm som låg i lådorna dom rotade igenom och som låg synligt på skrivbord i två andra sovrum. Tjuvarna bröt upp altandörren till stora sovrummet (dörren larmad) gick vidare in i hallen (larmad), dom gick ut samma väg dom kom in.
Efter ca tio minuter var ägaren på plats, inga tjuvar var kvar.
Kostnaden som ägaren och/eller försäkringsbolaget fick var den förstörda altandörren och det psykiska.
Ägaren satte upp skyltarna inom någon dag, dom permanentade larmet också, dom skaffade nytt larm till nya stället istället för att flytta med larmet.
Du får nog göra ett tillägg på din lista:pelpet skrev:* Sätta upp brytskydd på ytterdörr och altandörr.
* Installera befintliga fönsterlås som före ägaren tog bort vid tillträdet eftersom de inte hittade nyckeln (som jag sen hittade)
* Installera dörrstift.
Jag har inga illusioner om att det ska hålla några målmedvetna inbrottstjuvar ute, men förhoppningsvis gör det att en trött pundare med ett bräckjärn väljer att bryta sig in hos någon granne istället.
* Berätta inte för grannarna att du har gjort ovanstående.
Annars kanske de också gör det och då är det status quo igen...