fubar fubar skrev:
Kan inte så mycket om skepp, men lägg inte till ett extra kanondäck och tillåt inte kvinnor och barn på ju jungfrufärden så borde det väl gå bra.
Jao men ett extra kanondäck kan väl aldrig va fel, ser ju vräkigt ut också!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skelett till träkonstruktion för ett båtformigt projekt med pelare och väggar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av ett undertak på ett påbörjat lekstugeprojekt i en verkstad.
Skapa konto
Så här i efterhand skulla man nog hittat på något bättre än tryckat till taket, frågan är bara vad..

• Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
H Hinnersbocken skrev:
[bild] [bild]Så här i efterhand skulla man nog hittat på något bättre än tryckat till taket, frågan är bara vad..
Lärk?

Immobil Immobil skrev:
Lärk?
Problemet är att när det regnat i månader så är taket i spänn och när det är torrt länge så glipar det 10mm på sina ställen. Det är nåtat nu men det håller så klart inte för så stora differanser.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Innertaket av en träbåt behandlad med linolja och terpentin bredvid en öppnad burk.
Skapa konto
Skrapade hela innsidan och sen fick den ungefär 10l linolja/terpentin. Blev lite jobbig lukt därinne ett tag

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det kommer ju ett visst skede då man måste ge upp.
Det som grämer mig handlar i grunden om att jag ror väldigt mycket och det verkar vara så gott som omöjligt att få tag på en roddbåt med vettig skrovform. Allihop är de byggda för att drivas av en utombordsmotor inte av en eller två roende människor. Eller så är de byggda med låga sidor och stor mage och dåligt utlagda bogar som de finska insjöbåtarna och sådana båtar är dödsfällor på större vatten.
Under de senaste 10 åren har jag ju funderat en hel del på hur en bra roddbåt borde vara formad och hoppats hitta en åt mig....... och då känns det ju jäkligt att få se en båt med vad som ser ut att vara den exakt rätta skrovformen bli söndersågad.
Därav min reaktion.
Skulle jag ha tillräckligt med tid skulle jag gå till skogs och hugga några granar och bygga en roddbåt enligt mina egna ideer men jag skulle helst vilja ha en plastbåt som är lättskött och då måste man ju hitta en lämplig träbåt att använda som form då man plastar när det inte finns köpta plastroddbåtar som duger att ha i vattnet och ro med.
Jag hade en Crescent 476 lången ett tag. Den var ganska lättrodd för att vara så pass stor. Den gick dock inget vidare med utombordare samt var för rank för öppet hav så såldes efter nåt år.

https://crescent-boats.se/boat/470-langen/

Häftigt bygge! :D

• Gilla
1
  • Laddar…
Nyinstallerade trägolvplankor i en båthytt med en grön skruvdragare och verktyg till vänster.
Skapa konto
Trägolv inne i en båthytt med ljusa och mörka trädetaljer.
Skapa konto
Golv i hytten, eller durk i kajutan om man ska va lite märkvärdig:D

• Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
Wow vilket underbart häftigt och annorlunda bygge!! (y):D

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vill se hur det slutar :) :)

• Gilla
Martin51
  • Laddar…
Ja’ me’! Utgår från att den inte bara skall bli en lekstuga på gården så sjövärdighetstestet bör bli rafflande!

H Hinnersbocken skrev:
[bild] [bild]Så här i efterhand skulla man nog hittat på något bättre än tryckat till taket, frågan är bara vad..
Riktigt häftigt bygge! (y)
Skulle det inte gå att lägga tjärpapp på taket? Då blir det ju tätt och kanske tjära hela utsidan, så det blir ett Riktigt piratskepp! Black Pearl! :crysmile:

Lite svarvade stolpar skulle lätt kunna kapas till att likna kanoner. :D
De här var väl inte så farligt dyra och verkar kunna vara rätt proportion. (y)

Edit: En bottenplugg kan nog vara bra att ha, om du inte redan har en.

• Gilla
jigun
  • Laddar…
P
kul bygge skoj att se :)

H Hinnersbocken skrev:
[bild] [bild] Golv i hytten, eller durk i kajutan om man ska va lite märkvärdig:D
Nu när det är hopplöst att få tag i kontanter får du inte glömma att lägga ditt kreditkort under stormasten.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.