H Hinnersbocken skrev:
Dom kanske inte gjorde så mycket nytta barnen men dom var engagerade! Här funderar vi på vilken fönsterstorlek som är ISO standard på piratskepp[bild]
Ja du måste vara nogran med kvaliteten, - inga piratdelar ;)

• Haha
  • Gilla
Wila och 13 till
  • Laddar…
Hade mycket funderingar på hur framsidan på hytten skulle se ut, om den skulle va rak eller luta lite som baksidan. Halvfärdig trähytt under konstruktion i verkstad med lutande framsida och raka sidopaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Kul bygge och vilken cliffhanger-tråd det är :)

Båtar är kul, särskilt segelbåtar!
Här har du något att sikta på:
Grupp människor står framför en stor trämodell av en segelbåt på hjul under en molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
anna2
  • Laddar…
Jag ser inga problem med det hela. Den byggs om till ett piratskepp. Den avancerar uppåt... från eka till piratskepp.. inte illa.
Huruvida vattnet är baserat på är väl oväsentligt ;)

Har du kommit på designen själv eller är det en piratkopia?

• Gilla
  • Haha
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Båtar är kul, särskilt segelbåtar!
Här har du något att sikta på:
[bild]
Hehe en såndär byggde jag när jag var liten. Fast med opimistjollerigg, den kanske hade funkat på ett flygfällt eller liknande. Mellan husen i ett villakvarter var den dock helt värdelös!

• Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du kommit på designen själv eller är det en piratkopia?
Nja det går nog som piratkopia, kan inte med gott samvete säga att det är nytänkande iaf:D

Skelettet av ett träfartyg under konstruktion i en verkstad med synliga spant och förstärkningar.
Skapa konto
Pågående arbete på en träbåts fördäck med synliga spant och improviserad välvning i en verkstad.
Skapa konto
Fördäcket var ett jädra huvudbry, hur man får välvningen på skottet å lira med den befintliga fören.

H Hinnersbocken skrev:
Nja alla spant och några bord. Hundratals timmar pratar vi om iaf och då köper jag nog hellre en fin eka från början! Eller åtminstånde ett bra objekt!
Ja det kommer ju ett visst skede då man måste ge upp.
Det som grämer mig handlar i grunden om att jag ror väldigt mycket och det verkar vara så gott som omöjligt att få tag på en roddbåt med vettig skrovform. Allihop är de byggda för att drivas av en utombordsmotor inte av en eller två roende människor. Eller så är de byggda med låga sidor och stor mage och dåligt utlagda bogar som de finska insjöbåtarna och sådana båtar är dödsfällor på större vatten.
Under de senaste 10 åren har jag ju funderat en hel del på hur en bra roddbåt borde vara formad och hoppats hitta en åt mig....... och då känns det ju jäkligt att få se en båt med vad som ser ut att vara den exakt rätta skrovformen bli söndersågad.
Därav min reaktion.
Skulle jag ha tillräckligt med tid skulle jag gå till skogs och hugga några granar och bygga en roddbåt enligt mina egna ideer men jag skulle helst vilja ha en plastbåt som är lättskött och då måste man ju hitta en lämplig träbåt att använda som form då man plastar när det inte finns köpta plastroddbåtar som duger att ha i vattnet och ro med.

Byggplats med träkonstruktion och en låg dörröppning, omgivet av böjda träspår och verktyg.
Skapa konto
En träbåt under konstruktion i ett garage med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto
Dörröpningen var nog för låg redan från början men proppotionerna måste ju harmonera!

• Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
Träbrädor som ligger i spänn över en sågklinga i verkstadsmiljö med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Brädor i spänn på en båtkonstruktion med en sågklinga för att hålla dem på plats.
Skapa konto
Fick låta brädorna ligga i spänn å vänja sig några dagar. Sågklingan är för att det ska bli extra spännande

• Gilla
JensZ och 1 till
  • Laddar…
Träbåt under renovering i verkstad med verktyg och material synliga.
Skapa konto
Träbåt under konstruktion i ett verkstadsutrymme med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

• Gilla
Morgonskiftet och 4 till
  • Laddar…
Kan inte så mycket om skepp, men lägg inte till ett extra kanondäck och tillåt inte kvinnor och barn på ju jungfrufärden så borde det väl gå bra.

• Gilla
  • Haha
sefeldt och 6 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Kan inte så mycket om skepp, men lägg inte till ett extra kanondäck och tillåt inte kvinnor och barn på ju jungfrufärden så borde det väl gå bra.
Vilken tur att det bara kommer vara sjörövare på premiären :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.