Vet inte om det hamnar på rätt ställe men piratskepp går ju som lekstuga och lekstuga är ju som en liten friggebod:)

Det här är något som jag velat göra ända sen jag var barn själv.
Men nu började det 2015 med en lagom dålig träeka som barnen fick lådsasmåla! Två barn leker vid en gammal träbåt som står omvandlad till lekstuga på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fick det ligga till sig ett år innan det blev dags för nedslipning. Gammal träbåt med flagnande färg stödd av en träplanka, redo för slipning.
Skapa konto
Omvänd träbåt som står på pallar och väntar på nedslipning, omgiven av skog och en trailer i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Gregga7
  • Laddar…
Spanten var rötna det satt plåtspant som förstärkning. De var ett lagom jobb för barnen att skuva bort. Två barn i hörselskydd använder en skruvdragare för att ta bort plåtspant i en gammal båt.
Skapa konto

• Gilla
Thoisa och 4 till
  • Laddar…
Sen var den lite lång och jag ville ha en lite bredare akter så den blev avsågad Upp-och-nedvänd träbåt under renovering med avsågad akterdel i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Så var det dags för transport logen till verkstan och då krävs det ju en riktig dragare Trädgårdstraktor som drar en stor träbåt på en släpvagn under kvällstid.
Skapa konto
En träbåt på stödblock i ett upplyst garage i väntan på transport.
Skapa konto

Bort med hjulaxeln och dit med bockar och spännband, nu gick det att dra ihop aktern så det blev lite mer skeppsform. Träbåt på bockar i verkstad med spännband som formar aktern.
Skapa konto

• Gilla
Sturmtiger och 10 till
  • Laddar…
Spännande! (y)

Den där båten skulle jag ha renoverat eller kanske använt som form för ett plastbåtsbygge. Det var så fin form på den.

H heimlaga skrev:
Den där båten skulle jag ha renoverat eller kanske använt som form för ett plastbåtsbygge. Det var så fin form på den.
Ja den ser onekligen fin ut nerslipad, men kan garantera att den var utom räddning. I alla fall för vanliga dödliga!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Finsågning med hjälp av lasern (och såg) Sen ny akterspegel av råspont.
Ser lite roligt ut men är bara upphängd så jag kunde rita på insidan. En råspontsakterspegel hängande diagonalt med långsidan synlig, markerad med en röd laserlinje för att finjustera sågningen.
Skapa konto
Träbåt under reparation i verkstad med temporärt upphängd ny akterspegel av råspont.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
H Hinnersbocken skrev:
Ja den ser onekligen fin ut nerslipad, men kan garantera att den var utom räddning. I alla fall för vanliga dödliga!
Inte vet jag då vad du tycker att jag är;)....... men att byta några bord och några spant är inte hela världen.

H heimlaga skrev:
Inte vet jag då vad du tycker att jag är;)....... men att byta några bord och några spant är inte hela världen.
Nja alla spant och några bord. Hundratals timmar pratar vi om iaf och då köper jag nog hellre en fin eka från början! Eller åtminstånde ett bra objekt!

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Akterspegel på plats och början till hyttstomme Renoverad akterspegel på träbåt och en ny hyttstomme under konstruktion i en verkstad.
Skapa konto
En båt under konstruktion i ett garage med akterspegeln monterad och inledning av hyttstommen.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Dom kanske inte gjorde så mycket nytta barnen men dom var engagerade! Här funderar vi på vilken fönsterstorlek som är ISO standard på piratskepp Två barn hjälper till att bygga ett träpiratskepp, ett står på stege med måttband, det andra mäter vid botten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ramnemark och 22 till
  • Laddar…
Vilket härligt projekt och bra återanvändning av en gammal eka

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.