Har ett litet mysterium. Under en balkong sitter följande innåtgående dörr med glasparti som troligen suttit på sin plats sen huset byggdes om och balkongen tillkom runt 1920. I karmen har det långt senare (troligen på 60-talet) monterats ett extra dörrpar i karm och hela paketet har monterats i den gamla karmen med lite täcklister över.
Jag har hela tiden trott trott att det tidigare suttit ett par utgående dörrar i den gamla karmen och har nu tillverkat ett nytt dörrpar som ska monteras i den ursprungliga karmen, men när jag nu demonterat den senare karmen och tagit bort all färg finns det inga som helst spår av några gamla gångjärn.
Mycket märkligt utförande kan jag tycka även om dörr och karm sitter relativt skyddad under balkong/tak.
Jag har hela tiden trott trott att det tidigare suttit ett par utgående dörrar i den gamla karmen och har nu tillverkat ett nytt dörrpar som ska monteras i den ursprungliga karmen, men när jag nu demonterat den senare karmen och tagit bort all färg finns det inga som helst spår av några gamla gångjärn.
Mycket märkligt utförande kan jag tycka även om dörr och karm sitter relativt skyddad under balkong/tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Jag tror att det var rätt vanligt i äldre hus med inåtgående ytterdörrar. De två äldre hus (1800-tal/sekelskiftet 1900) jag bott i har båda inåtgående pardörrar.
Häromkring gick alla ytterdörrar inåt på boningshus och bodar förr. Enklare lider och fähus och båthus och lador kunde ha dörrar som gick utåt. Först efter kriget blev det vanligt med utåtgående ytterdörrar.
Förr var farstun kall och man brydde sig inte så mycket om det kom in litet regnvatten på plankgolvet ibland. Det var viktigare att dörren gick att öppna fastän det hade snöat.
Går man tillbaka till 1800-talet och tidigare var väldigt många ytterdörrar på boningshus dessutom delade i en övre och en nedre del. Man kunde hålla nederdelen stängd sommartid för att inte objudna djur skulle komma in.
Förr var farstun kall och man brydde sig inte så mycket om det kom in litet regnvatten på plankgolvet ibland. Det var viktigare att dörren gick att öppna fastän det hade snöat.
Går man tillbaka till 1800-talet och tidigare var väldigt många ytterdörrar på boningshus dessutom delade i en övre och en nedre del. Man kunde hålla nederdelen stängd sommartid för att inte objudna djur skulle komma in.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Kanske inte 100% av ytterdörrarna i äldre hus som var inåtgående, men många.
Det finns alltid undantag. Det har alltid funnits byggare och husägare som har gått mot strömmen. Till exempel personer som bygger med självdragsventilation i nutid. Din huvudingång är ett sådant fall.
Klicka här för att svara