8 439 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Ett litet jiggbygge i form av en svarvputs (eller vad vi ska kalla det)...
Sanslöst! Jag blir helt stum.
Nu startar jag dansstudio.
Anmälningar till kursen i fridans med start andre september är välkomna, likaså anmälningar till påbyggnadskursen, steg tre, i jazzdans som startar femtonde september är välkomna via mail. Anmälningar till dessa kurser är bindande.
Information ang barndanskurserna för småttingar upp till fem år samt rytmik för sjuttioplussare kommer upp på min hemsida så snart datum för dessa är spikade.
Det har kommit mycket förfrågningar ang indiansk ande-dans, om det visar sig att min före detta verkstad är lämpad för detta kommer jag självklart att arrangera dylika kurser. Ni som är sugna får försöka hålla er lite till bara. Återkommer när jag har info.
@Ola C — Awesome!!!
//Ronnie
Anmälningar till kursen i fridans med start andre september är välkomna, likaså anmälningar till påbyggnadskursen, steg tre, i jazzdans som startar femtonde september är välkomna via mail. Anmälningar till dessa kurser är bindande.
Information ang barndanskurserna för småttingar upp till fem år samt rytmik för sjuttioplussare kommer upp på min hemsida så snart datum för dessa är spikade.
Det har kommit mycket förfrågningar ang indiansk ande-dans, om det visar sig att min före detta verkstad är lämpad för detta kommer jag självklart att arrangera dylika kurser. Ni som är sugna får försöka hålla er lite till bara. Återkommer när jag har info.
@Ola C — Awesome!!!
//Ronnie
Fan jag läste bardans, blev helt till mig o leta febrilt efter anmälningsknappen...P Pysslarn skrev:
Vet inte riktigt vad jag ska ha detta till än, hade ju ett specifikt "fyrkantig planka möter runt ben"-projekt som startade hela alltet med putsjiggen sen spåra det ur...
Jag är lite dum nu men hade det inte funkat med en jigg i pelarborren och en forstnerborr?Ola C skrev:
Hallå ja,
Har fått en beställning på lite prylar med "planka möter rund form" interface. Pratar alltså om möten liknande detta.
[bild]
Har gjort lite sådana tidigare och då använt mig av svarvens tvärslid som fått en distansplanka på sig. Har funkat för nån enstaka uppgift emellanåt men rätt bökigt att behöva hyvla fram en ny planka varje gång för att hamna rätt i höjd till just den fogen. Dessutom lite vingligt pga liten yta för distansplankan att vila på och dåliga justeringsmöjligheter för olika vinklar. Såhär har det sett ut tidigare.
[bild]
Klurat på en ny variant ett litet tag. Flyttbar i höjd, vinklingsbar, lätt att sätta dit o plocka av och stabilare än gamla metoden. Nu e jag halvfärdig, det som saknas är dammsug som jag inte riktigt funderat färdigt på.
Ryggraden i konstruktionen är en 20*10mm stålbit som sitter skruvad i svarvens fäste för fräspelare. Denna yta på svarven är planfräst o väldigt najs för att fästa jiggar på. Som bonus befinner den sig på baksidan av svarven så man krockar inte med tvärsliden. Stålbiten mäts in 90 grader mot svarvbädden och agerar guide åt vinkelhyllan. Va tvungen att fräsa upp ett litet hål i svarvfundamentplattan för att få plats med grejerna.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
På stålbiten glider det en vinkelhylla. Den sticker ut på andra sidan bädden för jag har en tanke om att fästa nån suganordning där. Inte bestämt än. Hyllan e byggd i 15mm björkplywood och ämnet som ska putsas ligger "ett lager upp". Klarar då max 30mm diff mellan ämnena, ex 20mm sarg på 50mm ben. Behövs mer diff får jag väl lägga mellan nån distans. Klarar runda ämnen 20mm till 80mm med denna setup. Vinkelhyllan låses i höjdled med två skruvar. Spåret på ovansidan är för ett hemmagjort geringsanhåll.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Geringsanhållet går till 45 grader o lite till, tror dock aldrig jag kommer använda så stora vinklar. Blir nog mest typ sarg mot svagt lutande bordsben, alltså ett par graders vinkel. På fronten av geringsanhållet är en skjutbar planka. Olika diameter på sliprullen och olika vinklar men vill ändå ligga nära rullen med geringsanhållet därav att jag kan skjuta fronten.
[bild]
[bild]
Jahapp hur används den här mojängen då?
Till att börja med svarvas en putsrulle fram. Om slutdiametern ska va exempelvis 50mm blir rullen 48.5 för att sluta på 50mm med sandpapper (i detta fall 0.75mm tjockt) virat runt den. Min tanke är att i framtiden ha hela lådan full med putsrullar i olika diametrar. När rullen är svarvad viras sandpapper runt den i en spiralform, i ändarna häftas sandpappret fast.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vinkelhyllan monteras på svarven och justeras i höjdled så roterande dubbens spets linjerar med (oftast) centrumstreck på ämnet som ska putsas. Sen sätts rullen på plats o anhållet justeras i vinkel mot rullen.
[bild]
[bild]
Hela denna set-upen går ganska snabbt, speciellt jämfört med min gamla metod. Fortsättning i nästa inlägg...
Jag gillar dina jiggs dock och de är mer mångsidiga
För en helt rak planka som på första bilden i första inlägget i tråden skulle det funka om man tvingar lite hjälpplankor runt ämnet som hindrar urflisning.L Lovan83 skrev:
Runda stavar skulle uppställningen bli lite mer besvärlig. Du behöver support på sidorna och på utgångssidan, annars flisar det. Betyder att du behöver en kloss med ett hål i som exakt matchar staven du ska borra i.
Vid vinklade hål tror jag borren vill vandra även med en hyfsat jigg. Om inte annat behövs ett vinklat styrhål i jiggen o det är rätt svårt att göra utan att borren vandrar.
Överlag är min lösning betydligt mer flexibel, exakt o snabbjobbad jämfört med att bygga borrjiggar varje gång och jag är övertygad att jag får bättre finish med färre urflisningar.
Produkter som diskuteras: "borrjiggar"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
830 kr inkl moms
Läs mer
Lustigt, jag tänkte precis så, fast på rikssvenska. Bra att du förklarade i nästa mening. Det blir både roligare och mer kraftfullt/mustigt på skånskaOla C skrev:
"Jamen sicken klydderöv, kan man inte bara borra = stavens diameter i benet o sen använda staven som tapp?" Jovisst kan man det, fast detta är mycket flexiblare. Fyrkantiga eller ovala ämnen kan möta runda, runda ämnen av samma diameter kan mötas och runda ämnen kan mötas i vinkel. Det senaste kanske skulle gå att borra så länge det är ganska små vinklar.
Edit. Med facit i hand hade det nog varit att föredra att göra tapphålen innan putsning. Mycket kan va fel o hamna aningen offcenter här (tapphålen i benen tex, eller putsningen) o med putsningen som sista operation kan jag kompensera en offcenterfog med höjdinställningen.
Hej där. Jag anmäler mig direkt. Alla kurserna!! Jag tar med mig min danspartner också. (Skottkärran) För det är ju den nivån jag känner att jag är på när man tar del av Ola's eminenta akrobatkonster i snickeriet.P Pysslarn skrev:Sanslöst! Jag blir helt stum.
@Ola C — Awesome!!!
//Ronnie
Hatten av för sådana konster och konstnärer
/Thomas
"Ämnet har varit inaktivt i 18 månader". Jaha, det skiter väl jag i....
Ny svarv nya möjligheter! Jag gillar att uppfinna nya jiggar och gillar minst lika mycket att bygga version #2. Nästan alltid när man bygger en jigg från tomt papper kommer man på saker som skulle gjorts annorlunda o ofta blir #2 betydligt bättre.
Så, nya svarven behövde en liknande putsjigg som jag hade till gamla svarven o gamla jiggen funkade inte ihop med nya svarven pga olika anledningar.
Behöver ni fräscha upp minnet eller bara förstå vad jag pratar om så läs från början på sidan 1. Orkar ni inte läsa om upgradderingarna så finns det film i slutet på detta inlägg.
Stora ändringen är höjdinställningen, gamla jiggen va rätt bökig på det området då hela den tunga jiggen skulle flyttas vertikalt, på nya är det supersimpelt då det är en gångjärnsrörelse.
Andra ändringar är större arbetsyta o längre putsrulle, laminerade ytor för bättre glid samt skydd mot olja o mög från svarven, och dubbelgerande anhåll, gamla gick bara vänster.
Inte ofta jag caddar mina jiggar men denna va tvunget för att räkna på rotationscentrum o höjder o allt annat möjligt. Kan nu putsa 20 till 50mm tjocka saker mot putsrullar diameter 20 till 70mm.
Nya jiggen till höger, gamla till vänster.
Höjdinställningen har jag provat typ 50 varianter o slutade med denna simpla lösning. Svarvade en lång bussning till trapetsskruven så den går rakt o fint. Svarvade även nosen på trapetsen så den passade en vinklande roterande topp.
Hjärtat i hela alltet är två helt glappfria gångjärn från Hornbachs godishylla. Tack vare glappfriheten rör sig alltid rörliga övre halvan "parallellt" med den undre, utan att riskera att tilta. Gångjärnen är infrästa med dubbeljigg för att få exakt identiskt avstånd i de två halvorna.
Vinkeln låses med två rattar från sidorna, de går in i sargsprintar i undre halvan. För att nolla gapet mellan "öronen" och undre halvan är öronen nerfrästa nån mm med samma fräsbordsinställning (+0.1 per sida) som urtagen för dom i undre halvan, . Det löper fritt utan att bli luft emellan.
Jiggen fästs på svarven mha två egengjorda monster t-nuts. Ribbor på undersidan agerar stöd/stop mot svarvbäddens front. Det kommer en skruv/fot ner i bordet från inre tvärgående rubban så småningom som ska ge extra vertikalstöd.
Nu är inte motorn inkopplad än o gamla putsrullen är för kort men filmen visar hur det är tänkt. Kommer en lite mer påkostad youtubefilm så småningom.
Ny svarv nya möjligheter! Jag gillar att uppfinna nya jiggar och gillar minst lika mycket att bygga version #2. Nästan alltid när man bygger en jigg från tomt papper kommer man på saker som skulle gjorts annorlunda o ofta blir #2 betydligt bättre.
Så, nya svarven behövde en liknande putsjigg som jag hade till gamla svarven o gamla jiggen funkade inte ihop med nya svarven pga olika anledningar.
Behöver ni fräscha upp minnet eller bara förstå vad jag pratar om så läs från början på sidan 1. Orkar ni inte läsa om upgradderingarna så finns det film i slutet på detta inlägg.
Stora ändringen är höjdinställningen, gamla jiggen va rätt bökig på det området då hela den tunga jiggen skulle flyttas vertikalt, på nya är det supersimpelt då det är en gångjärnsrörelse.
Andra ändringar är större arbetsyta o längre putsrulle, laminerade ytor för bättre glid samt skydd mot olja o mög från svarven, och dubbelgerande anhåll, gamla gick bara vänster.
Inte ofta jag caddar mina jiggar men denna va tvunget för att räkna på rotationscentrum o höjder o allt annat möjligt. Kan nu putsa 20 till 50mm tjocka saker mot putsrullar diameter 20 till 70mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya jiggen till höger, gamla till vänster.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Höjdinställningen har jag provat typ 50 varianter o slutade med denna simpla lösning. Svarvade en lång bussning till trapetsskruven så den går rakt o fint. Svarvade även nosen på trapetsen så den passade en vinklande roterande topp.
Hjärtat i hela alltet är två helt glappfria gångjärn från Hornbachs godishylla. Tack vare glappfriheten rör sig alltid rörliga övre halvan "parallellt" med den undre, utan att riskera att tilta. Gångjärnen är infrästa med dubbeljigg för att få exakt identiskt avstånd i de två halvorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vinkeln låses med två rattar från sidorna, de går in i sargsprintar i undre halvan. För att nolla gapet mellan "öronen" och undre halvan är öronen nerfrästa nån mm med samma fräsbordsinställning (+0.1 per sida) som urtagen för dom i undre halvan, . Det löper fritt utan att bli luft emellan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jiggen fästs på svarven mha två egengjorda monster t-nuts. Ribbor på undersidan agerar stöd/stop mot svarvbäddens front. Det kommer en skruv/fot ner i bordet från inre tvärgående rubban så småningom som ska ge extra vertikalstöd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är inte motorn inkopplad än o gamla putsrullen är för kort men filmen visar hur det är tänkt. Kommer en lite mer påkostad youtubefilm så småningom.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Sådär nånting, det tog ju lite tid innan jag kopplade in svarven så fyra år efter jiggen byggdes var det dags att prova den. Fungerar sjukt bra, stort steg upp mot jiggen jag hade tidigare på lillsvarven, speciellt vad gäller höjdinställningen. Började göra sliprullar i steg om 5mm, kom två o en halv sen ville jag prova istället. Fler rullar en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tjusigt! Undrar varför sliprullarna är så långa? Är det tänkt till ngt mer än sargdelar?Ola C skrev:
Sådär nånting, det tog ju lite tid innan jag kopplade in svarven så fyra år efter jiggen byggdes var det dags att prova den. Fungerar sjukt bra, stort steg upp mot jiggen jag hade tidigare på lillsvarven. Började göra sliprullar i steg om 5mm, kom två o en halv sen ville jag prova istället. Fler rullar en annan dag.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
För att slippa byta sandpapper så ofta + jag antar det inte blir lika varmt när man slipar över en större längd jämfört med om man stått o filat på samma ställe.Daniel_N skrev:
Edit. Anhållet glider alltså i ett spår så jag kan köra över hela rullen.
@Pysslarn skrev o undrade om det inte kom några nya fogar snart. Jodå, här kommer gårdagens. Rund möter rund med samma diameter, i vinkel. Har lite svårt att se när jag skulle få användning av den här fogen men den var kul att göra. Testbitarna gjorda i bok för att få den där härliga känslan av kontorsinredning från 80-talet.
Vi börjar väl närma oss det lite mer komplexa nu men det finns en del kvar, har inte ens berört området "saker möter koniska runda former"🙂
Vi börjar väl närma oss det lite mer komplexa nu men det finns en del kvar, har inte ens berört området "saker möter koniska runda former"🙂
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Men vinklarna du valt ger mig danska vibbar, föreslår att du håller dig till räta vinklar för att maxa känslan av 90-talskontor.Ola C skrev:
@Pysslarn skrev o undrade om det inte kom några nya fogar snart. Jodå, här kommer gårdagens. Rund möter rund med samma diameter, i vinkel. Har lite svårt att se när jag skulle få användning av den här fogen men den var kul att göra. Testbitarna gjorda i bok för att få den där härliga känslan av kontorsinredning från 80-talet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden