Har fått en beställning på lite prylar med "planka möter rund form" interface. Pratar alltså om möten liknande detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort lite sådana tidigare och då använt mig av svarvens tvärslid som fått en distansplanka på sig. Har funkat för nån enstaka uppgift emellanåt men rätt bökigt att behöva hyvla fram en ny planka varje gång för att hamna rätt i höjd till just den fogen. Dessutom lite vingligt pga liten yta för distansplankan att vila på och dåliga justeringsmöjligheter för olika vinklar. Såhär har det sett ut tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klurat på en ny variant ett litet tag. Flyttbar i höjd, vinklingsbar, lätt att sätta dit o plocka av och stabilare än gamla metoden. Nu e jag halvfärdig, det som saknas är dammsug som jag inte riktigt funderat färdigt på.
Ryggraden i konstruktionen är en 20*10mm stålbit som sitter skruvad i svarvens fäste för fräspelare. Denna yta på svarven är planfräst o väldigt najs för att fästa jiggar på. Som bonus befinner den sig på baksidan av svarven så man krockar inte med tvärsliden. Stålbiten mäts in 90 grader mot svarvbädden och agerar guide åt vinkelhyllan. Va tvungen att fräsa upp ett litet hål i svarvfundamentplattan för att få plats med grejerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På stålbiten glider det en vinkelhylla. Den sticker ut på andra sidan bädden för jag har en tanke om att fästa nån suganordning där. Inte bestämt än. Hyllan e byggd i 15mm björkplywood och ämnet som ska putsas ligger "ett lager upp". Klarar då max 30mm diff mellan ämnena, ex 20mm sarg på 50mm ben. Behövs mer diff får jag väl lägga mellan nån distans. Klarar runda ämnen 20mm till 80mm med denna setup. Vinkelhyllan låses i höjdled med två skruvar. Spåret på ovansidan är för ett hemmagjort geringsanhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Geringsanhållet går till 45 grader o lite till, tror dock aldrig jag kommer använda så stora vinklar. Blir nog mest typ sarg mot svagt lutande bordsben, alltså ett par graders vinkel. På fronten av geringsanhållet är en skjutbar planka. Olika diameter på sliprullen och olika vinklar men vill ändå ligga nära rullen med geringsanhållet därav att jag kan skjuta fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahapp hur används den här mojängen då?
Till att börja med svarvas en putsrulle fram. Om slutdiametern ska va exempelvis 50mm blir rullen 48.5 för att sluta på 50mm med sandpapper (i detta fall 0.75mm tjockt) virat runt den. Min tanke är att i framtiden ha hela lådan full med putsrullar i olika diametrar. När rullen är svarvad viras sandpapper runt den i en spiralform, i ändarna häftas sandpappret fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelhyllan monteras på svarven och justeras i höjdled så roterande dubbens spets linjerar med (oftast) centrumstreck på ämnet som ska putsas. Sen sätts rullen på plats o anhållet justeras i vinkel mot rullen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela denna set-upen går ganska snabbt, speciellt jämfört med min gamla metod. Fortsättning i nästa inlägg...
Ja sen e det bara att köra igång. Geringsanhållet har jag glidande för att kunna utnyttja hela längden på putsrullen snarare än att stå o fila på samma ställe hela tiden. Film längre ner. Resultatet blir väldigt bra, det här är test#1, inget justerande o trixande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinklade möten är ingen större skillnad, mer än att geringsanhållet ställs i vinkel mot putsrullen och anhållets front skjuts fram lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund form möter rund form är aningen trixigare och här ska det byggas lite hjälptillbehör. Till att börja med är det svårt att linjera mot ett ritat centrumstreck. Aanvände nån gammal hemmabyggd fixtur för skjutmåttet men kommer hitta på nåt bättre. Andra utmaningen är att ett rund ämne kan rulla på vinkelhyllan. Inget problem om man bara ska putsa ena kortsidan men desto trixigare om man har en ände till att hålla rätt på. Det ska byggas en liten hjälpreda till detta så småningom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvvägs
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övriga tankar och film!
Det är bra att borra eller såga bort så mycket man kan innan putsandet, det blir ett himla putsande annars och ändträ är rätt tungputsat. Saknar nån mikrojustering för höjdinställning då vinkelhyllan e rätt tung att knuffa upp o ner, men det är inte helt lätt att implementera en mikrojustering. Har iaf borrat hål för en indikatorklocka som går ner mot svarvbädden för att kunna göra nogranna deltajusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spånsugning ska såklart dit men velar fram o tillbaka, framförallt mellan dammsugare eller spånsug.
Samma sak som jag gjort kan ju såklart göras med en spindelputs men man åker ändå på att svarva fram egna putsrullar om man vill ha annat än standarddiametrarna som finns till maskinen.
Men för helvete, @Ola C, det där var väl smart i överkant?! Måste du hela tiden bevisa att du är The Jigmaster of the Forum? Nu blir jag ju tvungen att bygga om min nya verkstad till dansstudio istället och börja ägna mig åt jazzdans istället. Som jag hatar. Och det är ditt fel.
Skämt åsido — vilken kanonidé och kanonlösning (ber om ursäkt om jag låter lite mossig här men det är beröm) på ett kanske inte ovanligt problem när det gäller möbelsnickrande. Jag kan tänka mig att idén med viss möda kan anpassas till olika svarvar oavsett märke och storlek.
Stort tack för att du generöst delar med dig av dina idéer istället för att vakta över dem; du utbildar så många.
Nu blir jag ju tvungen att bygga om min nya verkstad till dansstudio istället och börja ägna mig åt jazzdans istället
Tjoho! Du e som klippt o skuren för jazzdans Ronnie, borde dessutom va minst lika bra träning som stavgången. Nästa gång på Glorias går vi inte hem när klockan närmar sig tolvslaget utan smyger istället ner på discot i källaren
Tack för berömmet. Javisst borde denna princip med lite modifieringar gå att tillämpa på valfri svarv. Va väl lite därför jag postade, skaran med emco compact 5 är ju ganska begränsad. Problemet är kanske inte jättevanligt om man snickrar i sin "comfort zone" med fyrkantiga profiler. Jag hade nog aldrig kört racet med frässvarv o denna mojäng om det inte va för den där kunden som ska ha runda saker. Ibland suckar jag över deras påhitt men uppskattar att va tvungen att utvecklas o nu tycker jag det är riktigt kul med runda former (oj det lät konstigt).
Utsug fulprototyp 1.0 testat igår, fungerade ypperligt men såg ut som ett skrotupplag. Bilder kommer när det byggts en stiligare variant.
p.s. Svarven är ej till salu (än), letar dock kroniskt efter en Blomqvist 600 så kanske en dag...
Undrar om Ola hinner med något annat mellan alla jiggbyggen.
Protte
Jodå. En gång om året, kring jul, skickar han iväg sambon och barrikaderar sig med med alla jiggar han byggt sedan senast och gör sin magi. Resultaten redovisas i annan forumdel.
Men för helvete, @Ola C, det där var väl smart i överkant?! Måste du hela tiden bevisa att du är The Jigmaster of the Forum? Nu blir jag ju tvungen att bygga om min nya verkstad till dansstudio istället och börja ägna mig åt jazzdans istället. Som jag hatar. Och det är ditt fel.
Skämt åsido — vilken kanonidé och kanonlösning (ber om ursäkt om jag låter lite mossig här men det är beröm) på ett kanske inte ovanligt problem när det gäller möbelsnickrande. Jag kan tänka mig att idén med viss möda kan anpassas till olika svarvar oavsett märke och storlek.
Stort tack för att du generöst delar med dig av dina idéer istället för att vakta över dem; du utbildar så många.
Snygg jigg! Jag är svag för fogar i runda stycken och särskilt när en rektangel smälter in. Blev förvånad att det verkar gå så snabbt och nimmt på filmen.
Hur tänker du kring själva fogen? Man blir ju låst till lösa tappar. Hur gör du tapphålet i den runda biten. Min erfarenhet är att det är lite lurigt.
Snygg jigg! Jag är svag för fogar i runda stycken och särskilt när en rektangel smälter in. Blev förvånad att det verkar gå så snabbt och nimmt på filmen.
Hur tänker du kring själva fogen? Man blir ju låst till lösa tappar. Hur gör du tapphålet i den runda biten. Min erfarenhet är att det är lite lurigt.
Nä sådär snabbt går det inte, visade bara principen i filmen.
Fogarna blir lösa tappar ja. Tapphålen i runda biten görs i frässvarven, har delningsskiva på den o kan låsa ämnet för att tex göra tapphål 90 grader mot varandra.
Idag blev fulprototypen på utsug implementerad i en finvariant på jiggen. Behövde göra en ny topplatta men som ni vet finns ingen genväg till det perfekta suget.
Själva sughooden är en simpel konstruktion. Sitter i avlånga spår o knuffas så nära sliprullen det går utan att träffa den. Rullen snurrar ner mot jiggen när jag slipar så spånet får en naturlig hjälp på vägen att hamna i utsuget.
Provade en lite mörkare planka för att enkelt se förrymda spån, 30*60mm. Inte ett enda sågspån hamnade utanför efter att jag slipat hela rundningen. Noll, zero nada. Grymt bra, det här mojängen va tidigare den värsta dammspridaren som skådats.
Ny toppskiva (vänster) som också agerar golv till sugtratten, va tvungen att breddas uppe i högerhörnet.
Trots det monumentala ointresset för min lilla uppfinning fortsätter jag spamma tråden
Idag har det byggts två stycken klämmor för fastspänning av runda saker diameter 20-70. Klämmorna är superidentiska och supersymmetriska map bredd o avstånd till v-spåren. Finns en tanke bakom det men hann inte så långt idag att jag kan visa vad.
Övre halva guidas på avsågade M10or, borrade för fyra men räcker gott med två. Kniffet att matcha v-spår o styrpinnar i bas och "lock" va att svarva två dummybitar som fick plats med presspassning då halvorna låg ihop. Sen tvingades paketet ihop o båda halvorna borrades på en gång. Sista två bilderna.
Tanken är att klämman ska kunna användas ensam eller i par. Underdelen sticker ut lite o den ska användas som referens i diverse operationer, det är också anledningen till att tvingarna är innanför kanten. Hade hoppats hinna testa idag men så blev det inte. Fortsättning följer.
Fortsätter där jag sluta igår. Klämmorna ska användas för orienterad putsning o fogning. Börjar med att köra fram ett testobjekt i form av 35mm almstav. Den ska möta en spillbit ek (delad i två) som får 10mm dominoanpassade tapphål i sig. Det här ska alltså passa ihop, utan rotationsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Almstaven spänns fast i vaggorna med lite utstick på varje sida, extralagret på putsjiggen plockas bort. Ställer in höjden o spänner fast geringsanhållet med tving, va små jobbigt att hålla rätt på att det också skulle röra sig i denna operationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsar ena sidan o flippar sen paketet. Här va det viktigt att klämmorna va identiska o stången i centrum. Bilden ser likadan ut som ovan men ni ser tvingarna är på anhållssidan nu,tvärtom mot innan alltså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med båda ändar putsade i samma vertikalplan (eller vad man ska säga) spänns paketet fast i tappfräsningsjiggen. Här är det om möjligt ännu viktigare att klämmorna är identiska o symmetriska. Kör först med 8mm stål för att checka centrum o justerar sen med digitala fräsanhållet o kör skarpt med 10mm stål. Flippar sen paketet o kör andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Fnaset är från slipningen o försvinner enkelt med lite puts på utsidan)
Med båda ändar frästa kan staven äntligen få komma ut ur sitt bo. Lite småspännande att testa passformen på fogen (fogarna), kan berätta att den blev utmärkt o rotationen va spot on
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Jamen sicken klydderöv, kan man inte bara borra = stavens diameter i benet o sen använda staven som tapp?" Jovisst kan man det, fast detta är mycket flexiblare. Fyrkantiga eller ovala ämnen kan möta runda, runda ämnen av samma diameter kan mötas och runda ämnen kan mötas i vinkel. Det senaste kanske skulle gå att borra så länge det är ganska små vinklar.
Edit. Med facit i hand hade det nog varit att föredra att göra tapphålen innan putsning. Mycket kan va fel o hamna aningen offcenter här (tapphålen i benen tex, eller putsningen) o med putsningen som sista operation kan jag kompensera en offcenterfog med höjdinställningen.
Helvete @Ola C, du tar ju jiggnörderiet till nivåer som aldrig skådats förr. Helt otroligt imponerad över din uppfinningsrikedom!
När fixar du en jigg så man kan svarva fram runda former som är krökta?
Tack. Runda krökta former är snåknepigt...lura rätt länge på en jigg för tangent lutande övergång från runt ben till platt skiva men den fick jag ge mig på.
En sak som slog mig är att jag nog ska rotera den här fogen 90 grader o göra den aningen överbred i ena delen, dominostyle. Då sköter de runda ämnena centreringen på egen hand. Lite klenare fog men betydligt mycket enklare.