1 336 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Ett levande centrum
Har läst lite i olika Facebook grupper att det är viktigt att bevara ett levande centrum.
Men ingen förklarar vad jag ska ha det till, är nämligen väldigt sällan i centrum i vår stad.
Ingen förklarar heller hur mycket extra jag ska behöva betala för detta.
Vad tycker panelen? Är det viktigt med ett ”levande centrum” i din stad? Nått du vill betala extra för genom att handla i småbutiker mm?
Men ingen förklarar vad jag ska ha det till, är nämligen väldigt sällan i centrum i vår stad.
Ingen förklarar heller hur mycket extra jag ska behöva betala för detta.
Vad tycker panelen? Är det viktigt med ett ”levande centrum” i din stad? Nått du vill betala extra för genom att handla i småbutiker mm?
Ett par snabba tankar
- De små butikerna har oftare kunnig personal
- För varje tusenlapp lagd hos fik, krogar och annan service stannar stor del lokalt jämfört med t ex Elgiganten
Är det dyrare i småbutiker än i köpcentrum menar du?
Borlänge är tämligen dött, lever upp runt helgerna med restauranger och krogar.
Åker gärna till Falun med levande stadskärna och småbutiker, ffa för klädinköp.
Parkering kostar mer eller mindre överallt och betalar gärna nån krona extra per timme.
Borlänge är tämligen dött, lever upp runt helgerna med restauranger och krogar.
Åker gärna till Falun med levande stadskärna och småbutiker, ffa för klädinköp.
Parkering kostar mer eller mindre överallt och betalar gärna nån krona extra per timme.
Ska jag göra en massa småärenden i centrum så krävs det att det ska gå smidigt att ta bilen dit och parkera nära utan att det kostar multum. Jag vill inte springa runt och bära på diverse kassar för att jag fick parkera långt bort eller ta bussen. Jag förstår att man inte vill ha ett centrum bestående av genomfartsleder och parkeringar, men det är lite önskedrömmande att inte se sambandet mellan att "bygga bort bilen" och centrumdöd.
Ska man sticka ut haken lite så får man känslan att de som har lägenhet i centrum och älskar "ett levande centrum" är lite småsura på oss som känner oss mer välkomna på köpcentrumet och åker dit i stället - de vill ju ha affärerna på bekvämt gångavstånd i centrum och inte behöva ta bussen till köpcentrumet.
För mina behov är köpcentrumet ett bättre centrum än stadscentrumet. Men jag har inget direkt behov av nöjesliv, shoppa som hobby eller "titta på folk".
Jag ser inte riktigt kopplingen mellan "lokala butiker" och centrum heller. Biltema har inte tändstift till min gräsklippare, så det köper jag på en lokal butik. Men den ligger inte i centrum utan i ett industriområde längre ut i staden. Det borde väl funka för andra typer av butiker också? Eller måste t.ex. klädaffärer ligga i en central galleria där hyran är fem gånger så hög? Men då klämmer väl kanske skon på cityfolket...det var ju vi lantisar som skulle ta bussen in till butikerna i centrum,,,inte de som skulle behöva ta bussen för att komma till butiker i ytterområdena.
Om jag ska sluta svamla så är väl kontentan att jag inte bryr mig så mycket men blir lite gubbgrinig om någon påstår att jag skulle ha någon slags ansvar för "levande stadskärnor".
Ska man sticka ut haken lite så får man känslan att de som har lägenhet i centrum och älskar "ett levande centrum" är lite småsura på oss som känner oss mer välkomna på köpcentrumet och åker dit i stället - de vill ju ha affärerna på bekvämt gångavstånd i centrum och inte behöva ta bussen till köpcentrumet.
För mina behov är köpcentrumet ett bättre centrum än stadscentrumet. Men jag har inget direkt behov av nöjesliv, shoppa som hobby eller "titta på folk".
Jag ser inte riktigt kopplingen mellan "lokala butiker" och centrum heller. Biltema har inte tändstift till min gräsklippare, så det köper jag på en lokal butik. Men den ligger inte i centrum utan i ett industriområde längre ut i staden. Det borde väl funka för andra typer av butiker också? Eller måste t.ex. klädaffärer ligga i en central galleria där hyran är fem gånger så hög? Men då klämmer väl kanske skon på cityfolket...det var ju vi lantisar som skulle ta bussen in till butikerna i centrum,,,inte de som skulle behöva ta bussen för att komma till butiker i ytterområdena.
Om jag ska sluta svamla så är väl kontentan att jag inte bryr mig så mycket men blir lite gubbgrinig om någon påstår att jag skulle ha någon slags ansvar för "levande stadskärnor".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Stadskärnor är trevliga och värda att röra sig i, med parker, restauranger, kultur, boende och arbetsplatser osv., men allt mindre handel (och kontor om trenden håller i sig).
När varken vi gamla stötar som ser shopping som ett nödvändigt ont eller tonårstjejer som har det som livsluft främst handlar i citybutiker kommer dessa att förtvina. Och ingen kommunal planavdelning rår på näthandeln, så inte ens genom att försvåra etableringen av externhandel kommer de lyckas rädda stadskärnorna.
Det innebär inte att städerna är körda. De klarade omställningen från att deras torg var partihandel för allt från hö till tegel och lär av bostadspriserna att döma klara sig bra utan en stor mängd detaljhandel med. Även om det är något vemodigt att nyssnämnda tonårstjejer söker sig till MOS istället för Drottninggatan och Gamla Brogatan för att ta ett par stockholmsexempel.
När varken vi gamla stötar som ser shopping som ett nödvändigt ont eller tonårstjejer som har det som livsluft främst handlar i citybutiker kommer dessa att förtvina. Och ingen kommunal planavdelning rår på näthandeln, så inte ens genom att försvåra etableringen av externhandel kommer de lyckas rädda stadskärnorna.
Det innebär inte att städerna är körda. De klarade omställningen från att deras torg var partihandel för allt från hö till tegel och lär av bostadspriserna att döma klara sig bra utan en stor mängd detaljhandel med. Även om det är något vemodigt att nyssnämnda tonårstjejer söker sig till MOS istället för Drottninggatan och Gamla Brogatan för att ta ett par stockholmsexempel.
Det är oftast inte så smidigt att ta sig in till stan med bil, sedan hitta parkering och allt. För oss funkar det bättre med shoppinggallerior där allt är under ett tak – betydligt smidigare. Som många säger tar nätshopping över mer och mer.Jag tycker inte att en levande stadskärna är något att sträva efter om den inte fyller ett tydligt syfte.
Det räcker gott med närbutiker och restauranger för nöjeslivet. Med bra kommunikationer ut till affärscentrum utanför staden där markhyran är lägre och större butiker med bättre utbud och priser kan etableras så får man större utbd till bättre priser
För shopping, värdelöst. Stor galleria är kanon för den delen. Restauranger, caféer, kultur absolut centrum. Tar ofta bussen in till stan med ungarna (Göteborg) för att hitta på något men aldrig för shopping. Titta bara på Nordstan 🤢
Shopping görs bäst på nätet. Mest tids- och kostnadseffektivt om jag inte behöver saken i handen på sekunden. Sen kan jag uppskatta välsorterade specialbutiker där personalen besitter faktiskt kunskap. Då kan jag ta mig till den oavsett läge.
Köpcentrum/gallerior är själlösa platser som vi skulle klara oss utan. Det är ju ändå til 95% samma butiker i dessa och säljer mest skräp. En matbutik, bygghandel och Systembolaget så funkar det mesta ändå. Kanske en handelsträdgård också.
En stadskärna gör sig bra för restauranger, kultur och specialbutiker.
Köpcentrum/gallerior är själlösa platser som vi skulle klara oss utan. Det är ju ändå til 95% samma butiker i dessa och säljer mest skräp. En matbutik, bygghandel och Systembolaget så funkar det mesta ändå. Kanske en handelsträdgård också.
En stadskärna gör sig bra för restauranger, kultur och specialbutiker.
Ni kan argumentera om utformningen av bostadsområden och nimby, klassisk vs modern arkitektur. Hyresbostäder på åkrar, brist på tomter, marknadshyror osv etc.
I slutändan handlar bostadssituationen om två saker.
Invandring och låga räntor. Inget annat.
I slutändan handlar bostadssituationen om två saker.
Invandring och låga räntor. Inget annat.
Redigerat:
Jämför jag ett centrum med en galleria så uppskattar jag att få någon minuts luft utomhus mellan butikerna för att vila huvudet.
Det som skiljer centrum från andra typer är just blandningen. Ska centrum leva så måste alla som bor där också acceptera att det inte är en tyst plats, en krog måste få låta lite sent och att bilar behövs. Vi får heller inte jaga bort t ex bilverkstäder och rörmokare från centrala staden.
Det som skiljer centrum från andra typer är just blandningen. Ska centrum leva så måste alla som bor där också acceptera att det inte är en tyst plats, en krog måste få låta lite sent och att bilar behövs. Vi får heller inte jaga bort t ex bilverkstäder och rörmokare från centrala staden.
Klicka här för att svara