Tyckte att avfuktaren gått lite väl länge så masade mig ner i krypgrunden. Inget fel på avfuktaren. I bortre rummet var det dock en ny(?) "kulle" under plasten som tydligen var blöt. När jag kröp närmare såg jag en j*a råtta under plasten, alltså en levande råtta.
Ringde försäkringsbolaget som hänvisade till Rentokil (Nomor) där en tekniker blev inbokad tills kommande måndag.

Vad gör jag innan dess?
Kryper ner igen och dräper råttan med kniv?
Skaffar luftpistol?
Agnar ett par äkta råttfällor och ser om jag har tur?

Jag är lite orolig för att den har tuggat på inkommande vattenledning, den går just där och det skulle ju förklara fuktfläckarna och avfuktarens arbete. Vill dock gärna ge råttan en annan och bättre tillvaro innan jag arbetar seriöst därnere med att lokalisera skador och reparera något.

Kreativ idé nr 1:

En grön, prickig enhet i vegetationen med texten "DENNA SIDA MOT FIENDEN" synlig på dess framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre idé: jag knackar ut en ventil (de är igenstoppade med fogskum) och stoppar ner en lång lutande bräda, i förhoppning att råttentott ska använda denna väg till friheten?

Åk och köp råttfällor och agna med typ rökt korv eller leverpastej.
Du bör nog försöka hitta var de tar sig in och sätta fällor däromkring, kanske svårt om de kommer in under plasten.
De lär inte heller gilla att man rumstrerar runt och flyttar på saker men det har man ju inte så mycket av i krypgrunden...
Ättika lär vara en husmorstips, råttorn tycker inte om den skarpa doften så hittar man var de kommer in går det ju att spja lite runt hålet och försöka täta bäst man kan.

• Gilla
svartöra
  • Laddar…
Jag tror nog de gnagt sig in via avloppet. Det är inte ovanligt med avloppsråttor i Göteborg nuförtiden och jag har sett enstaka på gatan. Ska köpa råttfällor och har tills vidare installerat en flyktplanka för dem via en ventilationsglugg.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ja minsann.
Blåfogad PVC-rörkoppling med blöt yta, kanske täckt av plast, visar en hel ledning i ett byggprojekt.
Skapa konto

Ett hyfsat bo de byggt. Varför det är blött inser jag inte riktigt - kanske det räcker med att plasten låg över det - ledningen är lyckligtvis hel vad jag kan se.
Svart plaströr omgiven av isoleringsmaterial och plast.
Skapa konto

R
Kondens från röret där isoleringen är borta?
Tänk en kall öl på sommaren, kan bli blött under burken om den får stå lite.

Samma princip här, kallt vattenrör som bli ännu kallare när ni använder vatten.
I en fuktig och varmare miljö så kan det nog bli en hel del kondens.

Ja, kondens blir det ju men kanske inte så att det blöter ner en stor hög med mineralull. Det är bara någon decimeter isolering som fattas dessutom. Får nog kolla lite mer innan jag släpper det helt.

Råttan lär vara hungrig så du borde få fångst om du kör en vanlig slagfälla med snickers eller något annat kladdigt och gott.

Sen borde du ta bort den där oanvända Y-kopplingen i avloppsstammen. Innan dess borde du byta locket. Råttorna som lever i kloakerna känner av dofter och drag så det finns risk att öppningen lockar till sig fler.

Råttan smet ut redan igår - oklart om den uppskattade min räddningsplanka eller om den föredrog kloakerna. Nu sitter det ett metallock på y-kopplingen tills jag byter den mot ett rör. Dagens övning har bestått i att riva bort dammig plast och städa råttbo.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Sen borde du ta bort den där oanvända Y-kopplingen i avloppsstammen.
Är inte syftet med den att man ska kunna komma åt och rensa röret ifall det blivit stopp?

L lbgu skrev:
Är inte syftet med den att man ska kunna komma åt och rensa röret ifall det blivit stopp?
Intressant tanke men då måste man krypa till bortersta rummet med lämplig rensutrustning. Det finns en spolbrunn (110-rör) precis utanför huset och jag antar att man kan spola in i huset den vägen också.

Locket som råttan bet sig igenom var ett sånt där tunt "transportlock" - en riktig propp (typ https://www.byggmax.se/markpropp-p31140) är kanske lite mer gnagarsäker?

L lbgu skrev:
Vill man ha den möjligheten får man sätta dit ett rensrör/t-rör med skruvlock. De är betydligt svårare för råttorna att bita sönder innifrån.

svartöra svartöra skrev:
Intressant tanke men då måste man krypa till bortersta rummet med lämplig rensutrustning. Det finns en spolbrunn (110-rör) precis utanför huset och jag antar att man kan spola in i huset den vägen också.

Locket som råttan bet sig igenom var ett sånt där tunt "transportlock" - en riktig propp (typ [länk]) är kanske lite mer gnagarsäker?
Har du redan en spolbrunn skulle jag rekommendera att byta till ett vanligt rakt rör. Allt för att minska risken för nya inkräktare.

• Gilla
svartöra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.