Byggahus.se

Ett kort avbrott

1. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 605 inlägg

-MH-

Medlem
    Igår eftermiddag satt vi godan ro och drack kaffe på landet, när strömmen försvann. Denna gången var det inte JFB, när jag gick ut till fasadskåpet var elmätaren strömlös.

Kollade på nätet att inget avbrott var rapporterat, och ringde Vattenfall för att kolla upp. Kundtjänst kunde inte se något fel på deras nät, så jag tvangs byta alla huvudsäkringar för att verifiera att det inte var mitt fel. Efter att ha varnat mig flera gånger att om de inte hittade fel, skulle jag få betala en avgift, skickade de ut någon. Eller sa att de skulle i alla fall.

Efter ca 20 minuter återkom strömmen. Jag ringde och sa till, vilket förvånade dom eftersom de inte hade någon notering om fallet...

Så man undrar:
    * Ser de inte direkt att min mätare är strömlös?
    * Transformatorn står 50m bort med jordledning hem, syns det inte direkt i deras system om någon säkring går tex?
    * Vad tror ni det var som inträffade? Någon planerad omkoppling som de tog lite kvickt?

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Elgubbarna ville också ha kafferast.
    Så de drog ur en kontakt och kopplade in kaffebryggaren.
    När kaffet var klart satte de in den ordinarie kontakten igen.

Så gjorde vi ofta i serverrummet när jag jobbade med IT :cool:

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du mätte inte i hålen på huvudsäkringarna , bara satte i nya säkringar , då kan du inte veta var brottet var eftersom det kom tillbaka och finns nu , så då blir det svårt att finna var det fallerade
    kommer samma tillbaka måste du mäta i hålen

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Är det inte osannolikt att alla tre huvudsäkringarna går samtidigt?
    Som jag förstod så var det helt strömlöst.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sällsynt , ( det skulle då vara en Harrisburg :) enligt Tage danielsson ) då skulle det vara tvärkortis i hans anläggning , samt att det kom tillbaka efter 20 min

6. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Ja, de kan kolla allt detta, de vill bara inte..:)
    Försvann allt samtidigt eller en fas åt gången?

7. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 928 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Elnätbolagets driftpersonal ser garanterat om strömmen har gått eller inte. Kundtjänst gör det med stor sannolikhet inte.

Det är mycket troligt (och önskvärt) att systemen som styr nätet och håller reda på dess status är helt skilda från kundtjänstsystemen och det som syns på hemsidan. Driftinformation till slutkunder uppdateras troligen manuellt.

8. M

-MH-

Medlem
    Allt försvann. Tycker att om kundtjänst hade lite mer info kunde de sparat tid. Men det är nog olika system.

9. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 635 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    När strömmen försvann här hemma för någon vecka sedan så kollade jag Göteborg Energis driftsinfo (https://www.goteborgenergi.se/Kundservice/Avbrott). Den uppdaterades med området som var strömlöst på någon minut... Det måste antingen vara en kundserviceorganisation som är extremt heta på gröten, eller så är det automatiserat. Avbrottet varade inte mer än 20-30 minuter totalt. Man kan även se viss historisk data, men vet inte om det bara är planerade avbrott.

Så det går om man vill... ;)

10. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Övervakningen här är hos slutkunder (hushåll) 0,4kV finns i det nya inteligenta mätarna i de områden där de finns uppsatta.

Får en kund ett avbrott så genereras ett C-larm = händelse oftast ingen åtgärd före nästkommande arbetsdag. (kan vara kunden själv som skruvat ur mätarsäkringar mm)
    Om kunden hör av sej så kommer berredskapsgruppen även på kvälls eller helg. Då prioriteras larmet upp till ett B-larm.

Får flera kunder avbrott i samma område så levereras ett B-larm.
    (är det gamla ointeligenta mätsystemet så får vi reda på det genom att flera kunder ringer felanmälan från samma område.)

Löser en 10kV nätsstation ut så får beredskapsgruppen ett A-larm kräver direkt åtgärd.
    de flesta 10kV stationerna ligger med på övervakning.

Angående de kunder som ringer felanmälan, så åker vi givetvis ut på felsökning.
    Vi på beredskapen ser inte händelsena hos varje enskild kund.

Sitter själv med beredskap nu och jag åker bara på A och B larm.
    Driftledningen ser dock mer än vad jag gör.

Enkel prioriteringsordning är högre spänning högre prioritet pga, högre spänning påverkar oftast fler kunder.

Störningsinfo läggs upp efter beslut från driftledningscentralen.

11. M

-MH-

Medlem
    Intressant svar. Vad är det för fel som kan uppstå och sedan lösas på 20-30 minuter? Antar att någon på någon central måste ha gjort någon åtgärd? För inte hinner man ut och byta säkringar på 20 minuter?

12. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Beror på om det finns redundans i nätet (flera möjliga leveransvägar).
    Då kan de koppla om så att de kan ta andra leveransvägar.

Detta är en möjlighet.

13. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Som Uffe A skrev så är det troligtvis en omkoppling som har gjorts av driftcentralen.

ett troligt felsenario är fel på 10kV nätet. säg att det är ett kabelfel.
    En kabel tas ur drift och man lägger över/om driften så att berörd/berörda nätstationer matas från ett eller flera andra håll.

Hur lång tid det beror på innan man får tillbaka strömmen är bla. om man vet exakt var felet ligger samt hur många omkopplingar som måste göras.

Är det ett större område så görs omkopplingar i flera steg, då man måste ta hänsyn till rådande belastning mm.

Är det ett stadsnät så är ofta allt fjärrstyrt, på mindre landsbyggd kan beredskapen få åka ut.

Felet repareras direkt eller på vardag beroende på driftstatus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.