Har sökt genom forumet ett antal gånger utan att riktigt hitta den info jag söker.
Se bifogad skiss som är ett utkast av hur jag planerat fallet.
Mina funderingar gäller följande
BLÅ LINJE, inget fall utmed väggen. Ska man skapa ett fall där och få ett fall rakt över golvet också. Nu siktar jag på att få ett rakt fall "in i rummet". Är detta korrekt?
GUL LINJE kraftigare fall intill väggen vid brunnen för att få samma höjd mot väggen. Eller ska man sätta samma fall och hamna olika högt mot väggen.
Tackar på förhand
Se bifogad skiss som är ett utkast av hur jag planerat fallet.
Mina funderingar gäller följande
BLÅ LINJE, inget fall utmed väggen. Ska man skapa ett fall där och få ett fall rakt över golvet också. Nu siktar jag på att få ett rakt fall "in i rummet". Är detta korrekt?
GUL LINJE kraftigare fall intill väggen vid brunnen för att få samma höjd mot väggen. Eller ska man sätta samma fall och hamna olika högt mot väggen.
Tackar på förhand
BLÅ LINJE, inget fall utmed väggen. Ska man skapa ett fall där och få ett fall rakt över golvet också. Nu siktar jag på att få ett rakt fall "in i rummet". Är detta korrekt?
Det räcker tycker jag. Var du än häller vatten så rinner det mot brunnen med ett fall på min 1cm/m . Mer kan man inte begära.
GUL LINJE kraftigare fall intill väggen vid brunnen för att få samma höjd mot väggen. Eller ska man sätta samma fall och hamna olika högt mot väggen.
Jag tycker detta är en smaksak. Om jag tar fasta på måtten i skissen så kommer det att skilja ett par millimeter mot väggen. Väljer du samma fall så går det ändå att skapa en rak linje vid plattsättningen.
Det räcker tycker jag. Var du än häller vatten så rinner det mot brunnen med ett fall på min 1cm/m . Mer kan man inte begära.
GUL LINJE kraftigare fall intill väggen vid brunnen för att få samma höjd mot väggen. Eller ska man sätta samma fall och hamna olika högt mot väggen.
Jag tycker detta är en smaksak. Om jag tar fasta på måtten i skissen så kommer det att skilja ett par millimeter mot väggen. Väljer du samma fall så går det ändå att skapa en rak linje vid plattsättningen.
det är ju bra med fall i hela bad rummet. bara det är lite fall och sen ökar gradvis. närmast brunn(i duschen) är viktigt med att få ett bra fall.
det blir nästan automatiskt mer fall när det är kortare till väggen.
men ett för brant fall kan göra att du får det problematiskt med klinkers sedan.
(hoppas ni fattar va jag menar)
det blir nästan automatiskt mer fall när det är kortare till väggen.
men ett för brant fall kan göra att du får det problematiskt med klinkers sedan.
(hoppas ni fattar va jag menar)
Tackar för bra svar. Jag är lite extra noggrann då jag kommer att ta in plattsättare till detta badrum. Byggde en dusch i källaren där jag inte är 100% nöjd med plattsättningen (men det funkar för en källare) och eftersom detta är det badrum man kommer vistas i dagligen så chansar jag inte på det.
Hoppar in med en snabb fråga angående fallet och kaklingen: Brukar det vara samma hantverkare som lägger flytspackel och plattsätter? (Tänkte att det kunde vara bra så vet man att underlaget kommer att stämma mot klinkern, just för att undvika att man sen skyller på underlaget om det blir fult.)byggare henke skrev:
Jag kommer att göra en ritning på fallet och ta med till plattsättarfirman vid beställningen av jobbet. Liknande den som är i första inlägget i tråden. Dom måste godkänna hur fallet se ut och får alla möjligheter att kommentera denna. Om jag sedan gör fel och fallet inte blir som planerat så får jag stå för det och rätta till det. Om däremot fallet är som dom önskar så kan dom inte skylla på det om det går åt skogen. Dom kommer även att få möjligheten att komma och kolla fallet några veckor innan plattsättningen.T&H skrev:
Fallet skapas med rot-betong eftersom jag måste gjuta en platta och enligt LIP så är det den enklaste (inte enkel då men enklaste) metoden att få till ett fall som lekman.
Ja... håller med Henke, nåt att tänka på
Senaste badrummet Såg jag till att ta reda på exakt var duschväggarna skulle hamna samt typ av platta och kunde sedan göra en snygg diagonal kapning just där man går in i duschutrymmet. Satte sedan snygga glasblock som väggar där det brantare fallet började.
Men som svar på din fråga så har jag alltid låtit höjden runt om vid ytterväggarna vara samma, och det har fungerat bra.
Senaste badrummet Såg jag till att ta reda på exakt var duschväggarna skulle hamna samt typ av platta och kunde sedan göra en snygg diagonal kapning just där man går in i duschutrymmet. Satte sedan snygga glasblock som väggar där det brantare fallet började.
Men som svar på din fråga så har jag alltid låtit höjden runt om vid ytterväggarna vara samma, och det har fungerat bra.
Klicka här för att svara
