Hej, har ett 15 år gammalt altandäck med 12 V dimbara 3 W IP65 vattentäta rostfria spottar 25 mm där hälften pajat. då jag har bytt dessa senast för två år sedan kostade de ca 1,000 kr styck (finska saas highline heter märket). Nu har något hänt och ny lampa/armatur med rätt mått kostar 4,000 kr
. Är det någon som har ett billigare alternativ utan att jag behöver byta ut rubbet? heeelt galen prisökning, på gränsen till stötande hade nog Carl-Jan sagt.
Det är sex spottar på 3 W led och 350 mA effekt, ca 100 lm och 2700/varmvitt i färgtemp.
Tacksam för alla tips.
Det är sex spottar på 3 W led och 350 mA effekt, ca 100 lm och 2700/varmvitt i färgtemp.
Tacksam för alla tips.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 691 inlägg
Byt till armaturer med utbytbar ljuskälla 👍
Medlem
· Västra Götaland
· 3 691 inlägg
Jag hade dragit ny kabel och satt 230V armatur med gu10 sockel. Sedan köpt 0,5 w eller 1w ljuskällor (dessa finns på diverse kinasidor i 10pack) Sedan anslutit antingen med en Nexa trådlös brytare eller bara en enkel timer.
Armatur, ja det finns allt möjligt exvis.
Armatur, ja det finns allt möjligt exvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 691 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 691 inlägg
Om dina nuvarande armaturer inte är öppningsbara uppifrån, såga av en centimeter på botten, dra ut den gamla sladden med hållare&ljuskälla, stoppa i din nya g4 sockel+ljuskälla, fyll bottendelen med akrylat. Nästa gång du ska byta är det bara att dra ut hela akrylatblobben och sätta i en ny ljuskälla. Akrylat för att det inte "limmar" sig fast så hårt. Sätter du silikon/fog så kommer du dra sönder sladden innan blobben kommer ut.
tack det får bli byte av hela a4maturen för de här är några extremt dyra saker från Finland - fattar inte vem som köper grejor därifrån förutom jag, de ser helt bombsäkra ut och går inte att öppna någonstans. Undvik dessa skulle jag säga 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 691 inlägg
Klicka här för att svara