Byggahus.se

Ett bit, ett bits eller en bits?

1. L
    Medlem · Stockholm · 169 inlägg

Lovan83

Medlem
    Njae byxa/byxan är nog fullt rimligt att säga även om det är ovanligt. Sen är det troligen så det är mera dialekt än formell svenska att säga så. Har tyvärr ingen källa dock.

För att återgå till huvudfrågan så tycker jag att det finns ett mervärde i att använda bits (singular) för att inte förväxla det med ordet bit. Det blir mera praktiskt att veta att bits är ett namn på en specifik sak medan en bit blir som ett pronomen: ”Ge mig biten (av plankan)” blir inte förväxlat med att någon skulle mig en bits att skruva med.
    Ibland får man kanske böja på reglerna för att det ska bli praktiskt (kommande från en teoretiskt skolad person).

2. S
    Medlem · Uppsala · 763 inlägg

Strontus

Medlem
    En bit är något litet och enhetligt, t ex en sockerbit. Det kan även användas i en mening som: Det är en bra bit till månen.

3. P
    Medlem · Hallands län · 2 361 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Jösses, kan det bli tydligare än så här???

Forumeffekten alltså? TS ställde en fråga för någon dag sedan och har därefter inte märkts av men skapade uppenbarligen ett självspelande piano där en bitvis (!) underhållande diskussion genererat fem sidor med inlägg hittills. Skickligt.

Ett troll? Vet ej, men jag känner mig inte klokare såhär drygt sextio inlägg senare och TS verkar inte bry sig längre. Det blir enormt komiskt när man backar lite och betraktar det hela på avstånd...

Kan det möjligtvis heta ett bits respektive två bitss? :D
    //Ronnie

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 893 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Ja, det är perfekt. Ibland behövs det lite extern input i diskussionerna. Skönt när sådana personer inte envisas med att hänga kvar och vilja propsa på vi håller oss till just deras perspektiv. ;)

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 893 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är väl för att det inte hoppar runt så många enbenta på våra gator.

6. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Ett bits. Ge hit bitset!

Två bits. Ge hit bitsen!!

7. Swamulf
    Medlem · 2 inlägg

Swamulf

Medlem
    Jag konstaterar att det finns många svar och bevisligen många sidospår. Jag fortsätter nog att använda den engelska varianten. Tack för engagemanget!

• Laddar…
  8. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 855 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Ahh, jag förstår, du trodde att det är en felstavning (eller felstavaningen som vi säger) men det är bara den lokala dialekten härikring :p

9. T
    Medlem · 1 598 inlägg
    Så många fel i så lite text. En bits, två bitsar. En container, två containrar. Och när vi ändå håller på: en satsuma, två satsumor.

• Laddar…
  10. M
    Husägare · Östergötland · 2 214 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Hittar inte att frågan om bestämd form har avhandlats. Tycker själv det passar bättre in i språkmönstret om bits är ett ett-ord och böjs likadant som "hus":

ett bits, det bitset, flera bits, de bitsen

"När bitset är utslitet kastar jag det i skrotlådan."
    "Kan du ge mig de där två extra långa bitsen?"

Men skulle inte idiotförklara någon som istället föredrog en bits, den bitsen, flera bits(ar), de bitsarna.

11. A
    Medlem · Blekinge · 8 926 inlägg

andersmc

Medlem
    Ordet "bits" har inte funnits så länge i svenskan så det funnit sin definitiva form. Men kan väl misstänka att det kommer att stabilisera sig på samma sätt som "scones" eller "kex". De har fått med sig plural-s:et från engelskan även i singular. Eftersom "bits" låter bäst som t-genus så ska det normalt inte vara någon skillnad på singular och plural.
    Ett bits, flera bits, det bitset, de bitsen.
    Ett kex, flera kex, det kexet, de kexen.

• Laddar…
  12. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 129 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Du har fel. Det låter bäst som n-genus.

"När bitsen är utsliten så byter jag till en ny."

/Norra Stockholm.

13. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Alla eller bara den/det utslitna?

14. M
    Medlem · Stockholms Län · 414 inlägg

Micke_xyz

Medlem
    Ni som säger "en bit" "flera bits", säger ni också "en kep" "flera keps" om huvudbonaden?

"Ta av dig kepen, jag är trött på dina keps".

15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 832 inlägg

Alfredo

Besserwisser
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.