Njae byxa/byxan är nog fullt rimligt att säga även om det är ovanligt. Sen är det troligen så det är mera dialekt än formell svenska att säga så. Har tyvärr ingen källa dock.
För att återgå till huvudfrågan så tycker jag att det finns ett mervärde i att använda bits (singular) för att inte förväxla det med ordet bit. Det blir mera praktiskt att veta att bits är ett namn på en specifik sak medan en bit blir som ett pronomen: ”Ge mig biten (av plankan)” blir inte förväxlat med att någon skulle mig en bits att skruva med.
Ibland får man kanske böja på reglerna för att det ska bli praktiskt (kommande från en teoretiskt skolad person).
5 968 läst · 95 svar
6k läst
95 svar
Ett bit, ett bits eller en bits?
-
-
1 apr 22:21 #62
En bit är något litet och enhetligt, t ex en sockerbit. Det kan även användas i en mening som: Det är en bra bit till månen.
-
2 apr 02:08 #63
Jösses, kan det bli tydligare än så här???
Forumeffekten alltså? TS ställde en fråga för någon dag sedan och har därefter inte märkts av men skapade uppenbarligen ett självspelande piano där en bitvis (!) underhållande diskussion genererat fem sidor med inlägg hittills. Skickligt.
Ett troll? Vet ej, men jag känner mig inte klokare såhär drygt sextio inlägg senare och TS verkar inte bry sig längre. Det blir enormt komiskt när man backar lite och betraktar det hela på avstånd...
Kan det möjligtvis heta ett bits respektive två bitss?
//Ronnie- Laddar…
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 671 inlägg 2 apr 06:27
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 7 671 inlägg
- 12 139 gillningar
- 420 bilder
2 apr 06:27 #64- Laddar…
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 671 inlägg 2 apr 06:31
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 7 671 inlägg
- 12 139 gillningar
- 420 bilder
2 apr 06:31 #65 -
Medlem · 4 015 inlägg 2 apr 10:15
-
2 apr 20:08 #67
Jag konstaterar att det finns många svar och bevisligen många sidospår. Jag fortsätter nog att använda den engelska varianten. Tack för engagemanget!
- Laddar…
-
nanowire
Amatörexpert- Södermanland
- Villa, 20-talet
- Medlem okt 2008
- 3 772 inlägg
- 3 874 gillningar
- 1 241 bilder
6 apr 11:40 #68 -
6 apr 11:55 #69
- Laddar…
-
Husägare · Östergötland · 2 212 inlägg 6 apr 12:14
Magnus E K
Husägare- Östergötland
- Villa, 60-talet
- Medlem nov 2015
- 2 212 inlägg
- 1 829 gillningar
- 80 bilder
6 apr 12:14 #70Hittar inte att frågan om bestämd form har avhandlats. Tycker själv det passar bättre in i språkmönstret om bits är ett ett-ord och böjs likadant som "hus":
ett bits, det bitset, flera bits, de bitsen
"När bitset är utslitet kastar jag det i skrotlådan."
"Kan du ge mig de där två extra långa bitsen?"
Men skulle inte idiotförklara någon som istället föredrog en bits, den bitsen, flera bits(ar), de bitsarna.- Laddar…
-
6 apr 12:45 #71
Ordet "bits" har inte funnits så länge i svenskan så det funnit sin definitiva form. Men kan väl misstänka att det kommer att stabilisera sig på samma sätt som "scones" eller "kex". De har fått med sig plural-s:et från engelskan även i singular. Eftersom "bits" låter bäst som t-genus så ska det normalt inte vara någon skillnad på singular och plural.
Ett bits, flera bits, det bitset, de bitsen.
Ett kex, flera kex, det kexet, de kexen.- Laddar…
-
6 apr 13:15 #72
"När bitsen är utsliten så byter jag till en ny."
/Norra Stockholm.- Laddar…
-
Medlem · 4 015 inlägg 6 apr 13:21
-
6 apr 14:42 #74
Ni som säger "en bit" "flera bits", säger ni också "en kep" "flera keps" om huvudbonaden?
"Ta av dig kepen, jag är trött på dina keps".- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Lägenhet, 80-talet
- Medlem sep 2008
- 10 488 inlägg
- 10 030 gillningar
- 998 bilder
6 apr 14:49 #75- Laddar…