Jag köpte en luftvattenvärmepump från Bygghemma 2022. Märket är Mitsubishi. Jag anlitade en känd vän för att installera den. Han har certifikat från Mitsubishi. Efter två år slutade maskinen fungera.
Efter 5 månaders "process". De bytte kompressor och den fungerade igen. Men snart började maskinen producera mycket mindre värme. Jag måste betala mycket direkt el eftersom maskinen går men nu är igång fullt ut.
Sedan ringde jag Bygghemma igen och efter ytterligare 6 månader kom de och bytte kompressor för andra gången. Några veckor senare fick maskinen fel igen.
För tredje gången kom en tekniker och startade om maskinen. Den fungerar igen men fortfarande i viloläge. Han gjorde en rapport som sa att maskinen inte var ordentligt installerad. Därför är flödet för lågt för maskinen. De nekade min garanti och bad mig att byta rör till ett större. Så jag måste ta upp ärendet till ARN i maj. Nu väntar det fortfarande på dom.
Jag använde Google Translate för detta från engelska.

Mitt krav är att byta ut utomhusenheten och förlänga garantin. Jag begärde också ersättning för det senaste året då jag har betalat dubbel el på grund av den trasiga värmepumpen.
Installationskravet från Mitsubishi är 28 mm för röret. Vi använde faktiskt 28 mm, med 4 mm väggtjocklek. Mitsubishi säger ingenting om rörets väggtjocklek.
Om det var flödesproblemet borde maskinen ha rapporterat lågt flödesfel från början. Men den rapporterade aldrig lågt flöde.
Minimiflödeskravet är 14,4. Jag kontrollerade det pågående flödet, vilket vanligtvis är 16 och 17.
Min installatör kom och kontrollerade maskinen, boven i dramat är att kompressorns utgående temperatur är för låg. Den ska vara runt 60 grader. Men den har bara 35-40 istället.
Men Mitsubishi och Bygghemma vill inte vidta några åtgärder nu.
Några rekommendationer från er?
Jag har lärt mig att aldrig köpa något från Bygghemma. Men det är till nästa gång.

Man kan ju säga mycket om bygghemma. Jag har skrivit om min negativa upplevelse av bygghemma.

Men i det här fallet låter det väl som bygghemma i stort sett har skött sig, kanske att deras handläggning tagit för lång tid.

Men det stora problemet här verkar ju vara att tillverkaren anser att pumpen är felinstallerad, vilket i så fall ligger utanför deras ansvar. Och något grundläggande fel måste det ju vara. Att kompressorer lägger av på det viset är inte normalt, och sker knappast normalt på dessa pumpar. Utan antingen fionns här ett helt annat grundläggande fel på det här exemplaret av pumpen, eller så är det fel på installationen.

varför valde installatören rör med 4mm godstjocklek? Det är ju knappast en normal rörtyp.

Redigerat:
1786177280351.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1786177375888.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först och främst tror jag inte att det är ett rörproblem. Annars borde det hända omedelbart efter installationen.

Kan mycket väl vara så. Men om rören inte stämmer med specifikationen så blir det ju naturligt att tillverkaren skyller på det. Och troligen behöver man åtgärda det för att utesluta den felorsaken. (det kan nog anses underförstått att 28mm rör betyder rör med ytterdiamter 28 mm och typ 1,2 mm gods).

Nu är jag inte "röris" eller har någon större kunskap om värmepumpar. men för mig känns det inte uppenbart att ett sådant fel skulle knäcka komopressorn. Jag antar att det ev. handlar om att kompressorn inte blir av med den producerade energin tillräckligt bra, men det skall den ha skydd mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.