Det finns ju då som sagt annat man kan få av exponering för asbest, som lungcancer och mesoteliom. Men det verkar ju vara en väldigt lång "inkubationstid" så hinner väl dö ändå om inte annat! (Obs ironi förstår att detta är en mkt kort exponering)electroluxaren skrev:
Att det tar väldigt lång tid för de allra flesta att utveckla symptom ger jag dig rätt i.electroluxaren skrev:
Men;
"B. MALIGNT PLEURAMESOTELIOM
Etiologi
80-90 % på grund av asbestexponering, oftast yrkesmässig, 30-50 år tidigare.
...
Kan vara mycket svårt att få fram en ibland kortvarig exponering i ungdomen. Linjär risk trolig, d v s "bakgrundsrisken" kan bero på miljöexponering. Alla människor i moderna samhällen har asbestfibrer i lungorna!
Andra orsaker är tidigare strålbehandling (Hodgkin, thorotrast= tidigare använt radioaktivt kontrastmedel), gamla pleurala ärr (mycket ovanligt). Genetiska faktorer har postulerats vara av betydelse; vid studier i Turkiet har man hittat en kraftig familjär anhopning (men å andra sidan lever ju familjer i samma miljö). Virus m m har också diskuterats som orsak.
...
Incidens
I Sverige ca 100 fall/år varav cirka 80 % män. I "oexponerade" befolkningar anges 1 fall/miljon/år, sannolikt dock lägre. Förekommer i alla åldrar, dock mycket sällsynt hos barn.
År 2008 registrerades för första gången på 30 år mindre än 100 fall, men siffran från 2009 var igen högre. Trenden borde vara sjunkande eftersom asbesten fasades ut i arbetslivet i slutet på 1970-talet.
...
Prognos
Medianöverlevnad efter diagnos var förr omkring 10 månader, men numera drygt ett år."
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/onkologi/mesoteliom/
Jag vet som sagt om en person som dog av detta just 40 år gammal, troligtvis nån kortvarig men kraftig exponering nån gång eller jobbat i hus där det förekom asbest. Jobbade inte inom byggindistrin på nåt sätt. Kan självklart vara genetisk komponent i samband med nån exponering också. Men min poäng är att jag har respekt för farliga ämnen och vi vet väldigt lite om cocktaileffekten alla dessa ämnen utgör på oss människor OCH djur och natur. Se REACH Kemikalieinspektionen tex.
Var nyfiken och kom ju åt det där lilla taket med stege så var ingen stor arbetsinsats. Ville se hur det såg ut när det var rent. Och det fick jag ju ocksåelectroluxaren skrev:Det är helt rätt inställning!
Dock hade inte jag lagt tid på att rengöra en annans tak utan adekvat ersättning...
Det stora problemet här är att du troligtvis inte har utbildning eller fallskyddsutrustning och händer det något då så åker husägaren på brott mot aml skadar du eller någon annan sig alvarligt kan husägaren åka i fängelse.
Skulle aldrig gå upp på det stora taket.
Som den första som svarade skrev, behövs troligtvis lift eller byggställning OM man skulle rengöra för plattorna kan gå sönder om man går på dom. Aldrig klättra upp på ett så högt tak utan skyddsutrustning, det är ju bara dumdristigt och lite till om man säger så.
Men nu går du händelserna i förväg tycker jag. Uppskattar infon men än kan du inte jämföra mig med din vän. Jag agerar snarare försiktigt och ställer frågor och kollar runt, än att ha utvecklat dödsångest och tror att jag ska dö. Det är stor skillnad ändå. Tycker att det är helt adekvat att ställa dessa frågor och kolla upp saker och ting efter en sådan incident. Tråkigt att det blev så långdraget för din vän men det berodde säkert på överraskningsmomentet i att upptäcka det efteråt. Att inte kunna göra nåt åt det pga det redan är gjort osv. Plus kanske omfattningen av exponeringen (hans upplevelse). Hoppas han mår bättre nuC Cjnilsson2 skrev:Kanske lite, men du uttryckte dig precis som min kompis gjorde i början, och vips så gick han från en helt fungerande människa till en fel medicinerad, frånvarande varelse som gick runt och bet sig själv i armen.
Nu var ju han förmodligen ett extrem fall, men jag tog inte hans oro så seriöst i början. Så i fortsättningen kommer jag att vara mer på hugget om någon visar samma tecken som han gjorde.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
349 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Det är inte mitt hus. Och som jag skrivit ovan så var det enbart av nyfikenhet som jag rensade det där lilla taket. Vilket visade sig vara dumt i efterhand. Men det är lätt att vara efterklok. Därav denna tråd. Mkt möjligt att mossan dör av det där medlet men som sagt, inte aktuellt i detta fall. Dessutom verkar det vara väldigt giftigt. Själv skulle jag undvika gifter så långt jag kunde. Men tack för input ändå.Ohchips skrev:
Det är betydligt fler som dött och dör i lungcancer av radon och/eller tobaksrök (vilket är de två vanligaste ) än eternitexponering. skulle tom kunna drista mig till att påstå att ingen dör/dött i Sverige av eternitexponering i modern tideko_linoleum skrev:
Tja en del är ju överkänsliga så är det bara.eko_linoleum skrev:
Att det tar väldigt lång tid för de allra flesta att utveckla symptom ger jag dig rätt i.
Men;
"B. MALIGNT PLEURAMESOTELIOM
Etiologi
80-90 % på grund av asbestexponering, oftast yrkesmässig, 30-50 år tidigare.
...
Kan vara mycket svårt att få fram en ibland kortvarig exponering i ungdomen. Linjär risk trolig, d v s "bakgrundsrisken" kan bero på miljöexponering. Alla människor i moderna samhällen har asbestfibrer i lungorna!
Andra orsaker är tidigare strålbehandling (Hodgkin, thorotrast= tidigare använt radioaktivt kontrastmedel), gamla pleurala ärr (mycket ovanligt). Genetiska faktorer har postulerats vara av betydelse; vid studier i Turkiet har man hittat en kraftig familjär anhopning (men å andra sidan lever ju familjer i samma miljö). Virus m m har också diskuterats som orsak.
...
Incidens
I Sverige ca 100 fall/år varav cirka 80 % män. I "oexponerade" befolkningar anges 1 fall/miljon/år, sannolikt dock lägre. Förekommer i alla åldrar, dock mycket sällsynt hos barn.
År 2008 registrerades för första gången på 30 år mindre än 100 fall, men siffran från 2009 var igen högre. Trenden borde vara sjunkande eftersom asbesten fasades ut i arbetslivet i slutet på 1970-talet.
...
Prognos
Medianöverlevnad efter diagnos var förr omkring 10 månader, men numera drygt ett år."
[länk]
Jag vet som sagt om en person som dog av detta just 40 år gammal, troligtvis nån kortvarig men kraftig exponering nån gång eller jobbat i hus där det förekom asbest. Jobbade inte inom byggindistrin på nåt sätt. Kan självklart vara genetisk komponent i samband med nån exponering också. Men min poäng är att jag har respekt för farliga ämnen och vi vet väldigt lite om cocktaileffekten alla dessa ämnen utgör på oss människor OCH djur och natur. Se REACH Kemikalieinspektionen tex.
Jag jobbat ihop med många asbetssanerare vilka gärna sommartid utan skyddsutrustning river asbets utomhus och enligt de själva så har respektive läkare inte konstaterat skador på deras kroppar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 590 inlägg
Inte många rätt där, inte!electroluxaren skrev:
Årligen dör c:a 1 100 svenskar av asbestrelaterade sjukdomar, t ex mesoteliom och lungcancer. (Källa: tidningen Arbetarskydd 2018, modern tid i mitt tycke.)
Den stora merparten dör efter lång exponering, mestadels i yrkeslivet. Särskilt utsatta är rökare som samtidigt exponeras för asbestdamm.
Precis som det inte är den som röker en cigg på en fest nån gång som dör av lungcancer, det gör den som röker 2 paket om dagen i 40 år - är det heller inte den som sopar ett eternittak en gång som får mesoteliom, det får den som utsätts i jobbet gång på gång (och tycker att det bara är lite damm).
Du får ju tolka den informationen du hittar på ditt sätt därmed inte sagt att det nödvändigt vis är rättSågspånPappspikEternit skrev:
Inte många rätt där, inte!
Årligen dör c:a 1 100 svenskar av asbestrelaterade sjukdomar, t ex mesoteliom och lungcancer. (Källa: tidningen Arbetarskydd 2018, modern tid i mitt tycke.)
Den stora merparten dör efter lång exponering, mestadels i yrkeslivet. Särskilt utsatta är rökare som samtidigt exponeras för asbestdamm.
Precis som det inte är den som röker en cigg på en fest nån gång som dör av lungcancer, det gör den som röker 2 paket om dagen i 40 år - är det heller inte den som sopar ett eternittak en gång som får mesoteliom, det får den som utsätts i jobbet gång på gång (och tycker att det bara är lite damm).
När jag gick en utbildning i asbest hantering så sa handledaren att dom asbest sanerarna som struntar i skyddsutrustningen står oftast och rökar samtidigt som dom river ner eterniten.electroluxaren skrev:
Så lungsjukdomar är nog inte något dom är särskilt bekymrade över.
Där har du fel. I slutet av inlägget iaf.electroluxaren skrev:
https://www.prevent.se/arbetsliv/halsa/2018/asbest-skordar-fortfarande-liv/
Nu pratat med lite bekanta om detta också. Bla en vän vars pappa jobbat på firma med ventilation. Två av hans kollegor gick bort i mesoteliom. Visserligen 70 år gamla då men ändå. Och som sagt, vet en som 40 år gammal fick samma sjukdom. Sen är det självklart omöjligt att veta de individuella förutsättningarna, hur mkt en viss individ behöver bli exponerad för att vara i riskzonen för att utveckla sjukdomen.C Cjnilsson2 skrev:
Att vara helt obekymrad över asbest om man jobbar som rivningsarbetare känns mest väldigt ointelligent (de sanerare som står och röker samtidigt osv). Snacka om att vara faktaresistent eller inte vilja ta till sig fakta öht. Sorgligt, för dem själva. Det är lite som klimatförnekarna. Tror att dom vet bättre än forskarna som har mätt upp olika saker.
Tror du ska läsa på lite mer. Finns ändå mycket att läsa i ämnet. Skrivet av läkare tex.electroluxaren skrev: