Försöker sluta noja men går inte så bra haha. Dels pga att fönstret var lite öppet, dels pga kläderna och dels pga att där allting ramlade ner som jag tog bort, går man ju hela tiden ut och in. Vattnar planteringar och sånt med regnvatten uppsamlat från taket (dock inga grönsaker som ska ätas). Om det nu inte är så farligt, varför rek overall och mask när man ska hantera materialet? Lite motsägelsefull information tycker jag ändå.D Dilato skrev:Sluta noja,
jag skulle bara tvättat kläderna, mängden asbest i dom kan väl knappt räknas.
Ingen fara
Bor man i ett hus med eternittak behöver man dock inte vara orolig. Eternitplattorna är farliga först när de går sönder och dammar. Att ha eternit på taket är inte farligare än att ha tegelpannor. Dessutom hör sjukdomarna som förknippas med eternitplattor i stor grad ihop med rökning och ett regelbundet arbete i fabriker där materialet tillverkades. Med detta däremot inte sagt att man bör stå och knacka ner eternitplattor från taket utan skyddsmask, men riskerna är i viss mån överdrivna.
Värt att bevaras
Många tak med eternitplattor har byggnadshistoriskt värde och bör bevaras. Det är som sagt ett mycket hållbart material och visar de tinga tecken på att ha blivit utslitet kan man lugnt låta det sitta kvar. På gamla eternittak kan det börja växa mossa, denna kan avlägsnas med ljummet vatten under lågt tryck och en borste. Plattorna kan sedan målas om för att ge taket ett fräschare utseende. Man bör aldrig högtrycksspola ett eternittak, då det riskerar att riva upp asbesthaltigt damm.
[länk]
Det kanske det har gjort. Det vet man ju inte förrän man isåfall gör nån slags analys av inomhusluften. Men nu var det ju jag som mekaniskt tog bort mossan där och det virvlade i smb med det upp en del damm. Annars släpper väl materialet inte ifrån sig just damm tänker jag. Däremot kanske det fäller ut till regnvattnet som samlas i tunnor på gavlarna som runnit via taket. Och att det i viss mån, av samma anledning, hamnar runtikring huset när det regnar.electroluxaren skrev:
En platta är lite sönder i ena hörnet om du kollar ordentligt på bilden. Typ i mitten på taket. Men kanske är försumbart. Dock omöjligt att svara på egentligen utan att ta prover. Tänker analytiska jagelectroluxaren skrev:
Lugna ner dig. Du får förmodligen i dig asbest dagligen då det är en naturligt förekommande fiber.
Kika på studier gällande sjukdomar kopplat till asbestexponering så ska du se att det knappt finns några fall som inte får att relatera till framställning/upprepad exponering inom arbetslivet.
Kika på studier gällande sjukdomar kopplat till asbestexponering så ska du se att det knappt finns några fall som inte får att relatera till framställning/upprepad exponering inom arbetslivet.
Vad bra! Ska försöka lugna ner migMickeTyr skrev:
Uppskattar allas engagemang.
Ska försöka ta era inlägg som ett chill pill
Ska försöka ta era inlägg som ett chill pill
Ja gör det för ditt eget bästa. Att du borstade av det lilla taket är ABSOLUT INGEN FARA. Men nojjandet kan vara jätte dåligt för hälsan.eko_linoleum skrev:
En god vän till mig rev ner ett par eternit skivor utan att veta vad det var, och när han förstod att det var eternit så började han att nojja exakt som du gör.
Det kvittade hur många gånger jag än sa till honom att det inte är någon fara (har jobbat med eternit tidigare) så vägrade han att lyssna. Han gick även till flera läkare men inte ens dom ville han lyssna på, han hade bestämt sig att han var döende.
Det hela slutade med att hans ångest ledde till medicinering och sjukskrivningar och nu ca 2 år senare har det lugnat sig för honom.
Så släpp nu detta och gå vidare! Du kan fortsätta använda din favvo tröja, du behöver inte oroa dig över att det har kommit in asbest genom fönstret och din hälsa har inte påverkats.
Men låter du ångesten ta över fast det inte finns någon anledning så kommer det att bli jobbigt!
Oj, det var en kraftig reaktion. Tack för att du delade med dig, det ger lite perspektiv. Råkar veta om en som fick mesoteliom i ung ålder, som jag förstår i övrigt väldigt frisk och vältränad osv, snabbt förlopp. Så det dyker ju upp i skallen. Nu förstår jag att jag med största sannolikhet inte skulle få det av enbart denna incident förstås, men man blir ju lite fundersam om det här boendet generellt. Sen har man rökt en del tidigare i livet osv. Men det är väl en risk att leva helt enkeltC Cjnilsson2 skrev:Ja gör det för ditt eget bästa. Att du borstade av det lilla taket är ABSOLUT INGEN FARA. Men nojjandet kan vara jätte dåligt för hälsan.
En god vän till mig rev ner ett par eternit skivor utan att veta vad det var, och när han förstod att det var eternit så började han att nojja exakt som du gör.
Det kvittade hur många gånger jag än sa till honom att det inte är någon fara (har jobbat med eternit tidigare) så vägrade han att lyssna. Han gick även till flera läkare men inte ens dom ville han lyssna på, han hade bestämt sig att han var döende.
Det hela slutade med att hans ångest ledde till medicinering och sjukskrivningar och nu ca 2 år senare har det lugnat sig för honom.
Så släpp nu detta och gå vidare! Du kan fortsätta använda din favvo tröja, du behöver inte oroa dig över att det har kommit in asbest genom fönstret och din hälsa har inte påverkats.
Men låter du ångesten ta över fast det inte finns någon anledning så kommer det att bli jobbigt!
var det inte du som tog sönder den så är det en gammal historia som man inte tar hänsyn tilleko_linoleum skrev:
Det skulle svårligen förvåna mig om det lyckas komma fram eternitdamm på ett tag som legat orört i så många år, du lär inte finna mätbara rester i tunnan, och hittar du det på marken så lär det var från den tiden då taket ladeseko_linoleum skrev:
Det kanske det har gjort. Det vet man ju inte förrän man isåfall gör nån slags analys av inomhusluften. Men nu var det ju jag som mekaniskt tog bort mossan där och det virvlade i smb med det upp en del damm. Annars släpper väl materialet inte ifrån sig just damm tänker jag. Däremot kanske det fäller ut till regnvattnet som samlas i tunnor på gavlarna som runnit via taket. Och att det i viss mån, av samma anledning, hamnar runtikring huset när det regnar.
Det är helt rätt inställning!eko_linoleum skrev:
Dock hade inte jag lagt tid på att rengöra en annans tak utan adekvat ersättning...
Det stora problemet här är att du troligtvis inte har utbildning eller fallskyddsutrustning och händer det något då så åker husägaren på brott mot aml skadar du eller någon annan sig alvarligt kan husägaren åka i fängelse.
Kanske lite, men du uttryckte dig precis som min kompis gjorde i början, och vips så gick han från en helt fungerande människa till en fel medicinerad, frånvarande varelse som gick runt och bet sig själv i armen.eko_linoleum skrev:
Nu var ju han förmodligen ett extrem fall, men jag tog inte hans oro så seriöst i början. Så i fortsättningen kommer jag att vara mer på hugget om någon visar samma tecken som han gjorde.