Det läcker in från taket, vid takventilen på vårt utedass, där det ligger gamla eternitpannor. Man ska ju vara försiktig med dessa och särskilt om det dammar. Men hur nojig ska man vara för att lyfta av pannorna och sedan byta pappen och några ruttna takbrädor. Är det livsfarligt eller. Man läser så mycket skrämselpropaganda om detta, men det kanske är sant. Det är ju inte så att jag gör detta varje dag, kanske aldrig mer. Dammar det får man förstås ta på sig en mask, men men vill ju inte behöva jobba med den på sig. Jag avser att lägga på de gamla pannorna igen.

Det är så fort du knäcker, sågar eller borrar som asbesten tittar fram.
Så kan du göra arbetet utan detta så borde det vara lugnt.

Om du är tveksam till att jobba med eternittak, och det redan varit dåligt en gång så att det finns läckage, så kan det ju var enkelt och billigt att lägga lite plåttak istället. Det är väl ändå något som kanske behöver bearbetas för att få det tätt vid läckaget. Men behöver man bara lyfta av, och sedan lägga tillbaka, eternittaket så är det ju inget som ska skapa asbestfibrer i luften.

Eller byta till Takpapp. Om det bara är ett litet tak till ett dass. Det är ju också enkelt att arbeta med om det passar att få dit på ditt tak om du ändå byter underlaget.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Om du är tveksam till att jobba med eternittak, och det redan varit dåligt en gång så att det finns läckage, så kan det ju var enkelt och billigt att lägga lite plåttak istället. Det är väl ändå något som kanske behöver bearbetas för att få det tätt vid läckaget. Men behöver man bara lyfta av, och sedan lägga tillbaka, eternittaket så är det ju inget som ska skapa asbestfibrer i luften.
Om det inte hade varit för "skorstenen" så hade jag förstås lagt på ett plåttak. Då måste jag klippa och skära ut för detta, de gamla pannorna ca 80 × 80 cm är redan sågade för skorsten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det är så fort du knäcker, sågar eller borrar som asbesten tittar fram.
Så kan du göra arbetet utan detta så borde det vara lugnt.
Det ska jag inte göra, men det finns förstås rester av takdamm som ligger på pappen och i skrymslen, så hur nojig för detta behöver man vara. Jag ska ta bort skadad papp och några ruttna takplankor, det är som sagt ett utedass på landet, så jag kommer inte göra detta enligt konstens all regler ...

Att lyfta bort eternitpannor utomhus är i princip ofarligt.
Gör det när det har regnat så är du extra säker.

D Dawkins skrev:
Om det inte hade varit för "skorstenen" så hade jag förstås lagt på ett plåttak. Då måste jag klippa och skära ut för detta, de gamla pannorna ca 80 × 80 cm är redan sågade för skorsten.
Nu vet jag inte hur din ser ut, men det finns ju olika typer av takstos som man kan sätta som en "krage" på "skorstenen", samt att du väl ändå måste se till att du inte fortsatt har läckage pga genomföringen i taket (oavsett eternit eller plåt eller takpapp).
Minst risk att utsättas för asbest är ju att inte lösa det med eternit igen, Men det bör ju gå att lösa med valfri metod.
Om eternitplattorna är den enklaste vägen, så blir det också bra så, men då är den frågan kvar till "nästa gång" igen.

Att utsättas för en aning eternitdamm vid enstaka tillfällen är ingen fara. Det är om du arbetar med det regelbundet, vilket gör att du riskerar andas in mer damm, som du är i riskzonen. Använd ett ansiktsskydd (covid-typ) om du är orolig, men så länge du inte har sönder plattorna och inhalerar dammet så är det inget att oroa sig för alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.