2 150 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Eternit i mellanbjälklaget
Kollade på en ritning över ett flerbostadshus byggt på 60-talet. Ritningen visar mellanbjälklag och där står det ”Eternit + diff. papp” bredvid ritningen av mellanbjälklaget.
Nu undrar jag förstås om huset har eternit mellan våningarna. Jag fattar inte ritningen i övrigt, men om man skulle sätta eternit i mellanbjälklaget var sätter man den då? Långt och oåtkomligt för klåfingriga hemmafixare hoppas jag?
Kan man komma åt eterniten av att, låt säga, borra i taket? (Sätta upp en tung lampa, borra nya hål för brandvarnare).
Eller borde eterniten sitta så pass djupt upp att det är omöjligt att komma åt?
Rent byggtekniskt undrar jag.
Nu undrar jag förstås om huset har eternit mellan våningarna. Jag fattar inte ritningen i övrigt, men om man skulle sätta eternit i mellanbjälklaget var sätter man den då? Långt och oåtkomligt för klåfingriga hemmafixare hoppas jag?
Kan man komma åt eterniten av att, låt säga, borra i taket? (Sätta upp en tung lampa, borra nya hål för brandvarnare).
Eller borde eterniten sitta så pass djupt upp att det är omöjligt att komma åt?
Rent byggtekniskt undrar jag.
Nu hittar jag inte sidan bara för det, men det var skrämsel om att det räcker med ett endaste litet asbestfiber som irriterar en cell och du har lungcancer om 20 år, typ! Överlag är man ju rädd för asbest. Men det kanske inte är någon fara om man borrar några enstaka hål.useless skrev:
Klicka här för att svara