P
Cruzze Cruzze skrev:
Man längtar efter ett riktigt miljöparti, som förstår att miljö är nåt globalt och som kanske driver på för att Sverige ska börja plocka hem lite av sin tillverkningsindustri.
Mijlö är vanligen lokal, men sammanhanget gör förstås att termens omfattning varierar.
Klimat är dock, i stort sett, ett globalt fenomen.

P
O O skrev:
Knappast. Jämfört med Kinas utveckling står Sverige i bästa fall still.
Samhällsstrukturellt och politiskt står däremot Kina i bästa fall still, och går nog t.o.m. bakåt, jämfört med Sverige.

P pmd skrev:
Samhällsstrukturellt och politiskt står däremot Kina i bästa fall still, och går nog t.o.m. bakåt, jämfört med Sverige.
Knappast. Kinas ekonomiska utveckling de senaste 50 åren efter att Deng Xiaoping införde marknadsekonomi överträffar alla andra länder. Det har gjort att 100-tals miljoner människor kunnat komma ur fattigdom.

Det finns naturligtvis fortfarande stora problem. Men skillnaden mot för 50 år sedan är enorm. Och utvecklingen i Kina går vidare i snabb takt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag menar diklormetan (som tycks vara det modernare namnet på metylenklorid).

Enligt Naturvårdsverket bryts metylenklorid ner inom några dagar i vatten. Det är möjligt att det kan ställa till stor skada under dessa dagar, men det är inget jag vet så mycket om. Enligt Naturvårdsverket är metylenklorid dock inte giftigt för vattenlevande organismer.
Metylenklorid är väldigt olöslig i vatten och är dessutom tyngre än vatten så den bildar en egen fas som faller ned och fysiskt därför inte kan reagera med vatten. Det är möjligt att den yttepyttelilla mängd som faktiskt löser in sig i vattnet bryts ned inom några dagar och det är kanske det Naturvårdsverket menar, men den absoluta huvuddelen gör det inte.

P
O O skrev:
Knappast. Kinas ekonomiska utveckling de senaste 50 åren efter att Deng Xiaoping införde marknadsekonomi överträffar alla andra länder. Det har gjort att 100-tals miljoner människor kunnat komma ur fattigdom.
Du kan väl inte på fullt allvar hävda att en diktatur som saknar rättssäkerhet för medborgarna har en bättre samhällsstruktur och politiskt system än en demokrati?

P
Cruzze Cruzze skrev:
Metylenklorid är väldigt olöslig i vatten och är dessutom tyngre än vatten så den bildar en egen fas som faller ned och inte kan reagera med vatten. Det är möjligt att den yttepyttelilla mängd som faktiskt löser in sig i vattnet bryts ned inom några dagar och det är kanske det Naturvårdsverket menar, men den absoluta huvuddelen gör det inte.
Så kan det förstås vara. Den som är nyfiken kan givetvis skriva till Naturvårdsverket och fråga. Själv är jag inte jätteintresserad (jag nöjer mig med att konstatera att användning av metylenklorid ska fasas ut i Sverige och därmed inte kan utgöra ett potentiellt problem när utfasningen är klar)och är inte tillräckligt duktig kemist för att ställa de rätta frågorna

Naturvårdsverket tycks dock inte betrakta förekomsten av metylenklorid i vattendrag som ett problem.

P pmd skrev:
Så kan det förstås vara. Den som är nyfiken kan givetvis skriva till Naturvårdsverket och fråga. Själv är jag inte jätteintresserad (jag nöjer mig med att konstatera att användning av metylenklorid ska fasas ut i Sverige och därmed inte kan utgöra ett potentiellt problem när utfasningen är klar)och är inte tillräckligt duktig kemist för att ställa de rätta frågorna

Naturvårdsverket tycks dock inte betrakta förekomsten av metylenklorid i vattendrag som ett problem.
På företaget jag jobbar på är det nolltolerans för utsläpp av metylenklorid till atmosfären p.g.a. att vi befinner oss på ett stort läkemedelsföretags område, som, i sin tur, inte har koncession för att släppa ut DCM (metylenklorid).
Vi klarar dock enkelt av att fånga upp all den DCM vi använder genom kryofällor med flytande kväve. Det är högst märkligt att inte samma krav kan ställas på t.ex. Senior Materials. Det är ju liksom bara att göra.

• Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
P
Cruzze Cruzze skrev:
På företaget jag jobbar är det nolltolerans för utsläpp av metylenklorid till atmosfären p.g.a. att vi befinner oss på ett stort läkemedelsföretags område, som, i sin tur, inte har koncession för att släppa ut DCM (metylenklorid).
I luft tycks ju metylenklorid vara en hälsorisk (lokalt) så att ventilera ut den från sin verksamhet på ett kontrollerat sätt är nog lämpligt, men visst bör man se till att den inte kommer in någotstans igen.
Cruzze Cruzze skrev:
Vi klarar dock enkelt av att fånga upp all den DCM vi använder genom kryofällor med flytande kväve. Det är högst märkligt att inte samma krav kan ställas på t.ex. Senior Materials. Det är ju liksom bara att göra.
Det är nog bara en lapsus av dispensgivande myndighet. I Sverige finns som bekant ingen korruption.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du kan väl inte på fullt allvar hävda att en diktatur som saknar rättssäkerhet för medborgarna har en bättre samhällsstruktur och politiskt system än en demokrati?
Jag gör ingen sådan jämförelse alls. Det är irrelevant.
För jag skriver om utvecklingen.

P
O O skrev:
Jag gör ingen sådan jämförelse alls. Det är irrelevant.
Jo, det gjorde du.
Du kommenterade mitt påpekande om att samhällsstrukturellt och politiskt står däremot Kina i bästa fall still, och går nog t.o.m. bakåt jämfört med Sverige, med kommentaren "knappast".

P pmd skrev:
Jo, det gjorde du.
Du kommenterade mitt påpekande om att samhällsstrukturellt och politiskt står däremot Kina i bästa fall still, och går nog t.o.m. bakåt jämfört med Sverige, med kommentaren "knappast".
Jaså du tänker så. Visst det gjorde jag som svar på det du skrev. Men vad jag menar är min ursprungliga text om att utvecklingen i Kina är väsentligt mycket snabbare än i Sverige.

Jag vidhåller "knappast". Det var faktiskt en underdrift.
Och det gäller i allra högsta grad samhällsstrukturellt och politiskt de senaste 50 åren. Kina har gått från planekonomi till marknadsekonomi. Från att att alla var klädda i likadana kläder, mer eller mindre uniform. Till att vara klädda som vi i Europa. Ja man kan säga att Kina har gått från att vara ett obetydligt utvecklingsland till att bara världens näst största ekonomi. Kinas utveckling är helt enastående bara de senaste 50 åren.

Menar du att denna kinesiska utvecklingen går bakåt och att Sveriges utveckling är framåt och snabbare?

P
O O skrev:
Menar du att denna kinesiska utvecklingen går bakåt och att Sveriges utveckling är framåt och snabbare?
Om man, som du, helt ignorerar den politiska utvecklingen så går det förstås bara framåt (modulo en del ekonomiska problem som finns förstås).

Kinas klimatpåverkan går inte heller framåt, f.ö.
Även om trenden mot ökade växthusgasutsläpp har minskat så finns det massor kvar att göra för kineserna.

Varför bemödade man sig inte att lägga riktig bandtäckning på taket?

Idag genomförs en större demonstration mot fabriken i Eskilstuna, enligt arrangörerna tros närmare tusen demonstranter sluta upp. En av talarna blir Fredrik Lindström som engagerat sig mot fabrikens utsläpp.

• Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Det blev en välbesökt demonstration med enligt arrangörernas uppskattning cirka sextusen deltagare, möjligen något i överkant men helt klart åtskilliga tusen. Sedan är det väl oklart vad det kommer att leda till men bollen är i rullning och protesterna växer, den första demonstrationen drog ett fåtal i jämförelse.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.