3 970 läst ·
60 svar
4k läst
60 svar
Eskilstuna pressar regeringen om batterifabriken
Det handlar egentligen om kommunen försöker rikta uppmärksamheten på regeringen istället för att själva erkänna misstag. Kommunordförande har avgått och det har blivit en lokal shitshow. Dessutom bara ett år kvar till val så gäller att framstå som oskyldig nu.
Vänder man på steken så är det ganska sjukt om ett företag får godkänt i alla tillstånd, investerar x miljoner i ny fabrik bara för att sen bli av med tillståndet igen. I en demokratisk rättsstat måste alla parter kunna lita på beslut, annars kommer ingen våga investera igen
Vänder man på steken så är det ganska sjukt om ett företag får godkänt i alla tillstånd, investerar x miljoner i ny fabrik bara för att sen bli av med tillståndet igen. I en demokratisk rättsstat måste alla parter kunna lita på beslut, annars kommer ingen våga investera igen
Typiskt politiker att skylla ifrån sig. Det är alltid andra partiers fel.Eminoq skrev:
Men oavsett är det ett väldigt märkligt fall.
Precis. Har myndighetsbeslut vunnit laga kraft måste man kunna lita på dem. Att ändra lagen efter vad man som politiker tycker för dagen i ett speciellt fall, för att få röster är inte snyggt. Det luktar Ryssland.Eminoq skrev:
Njaej, företaget använder metylenklorid som lösningsmedel och tillverkar den inte själva...B Bitterhetsakademin skrev:
Metylenklorid är ett alldeles utmärkt lösningsmedel - huvudkomponent i det forna färglösningsmedlet 'Bums' - som inte brinner och är lätt att driva av. Tyvärr så är den alltså lättflyktig så det är svårt och dyrt att inte släppa ut den till atmosfären om man inte orkar bry sig om att fånga in den. Som kinesiska Senior Materials....
Redigerat:
Ja och metylklorid slipper vi iallafall oroa oss för då ingen tillverkning av metylenklorid sker i Sverige utan de köper in produkten från utlandet. Kommer ihåg att OK sålde rostlösningsolja med metylenklorid som var effektiv mot fastrostade skruvar men inget vidare ur miljö och hälsosynpunkt.Cruzze skrev:
Njaej, företaget använder metylenklorid som lösningsmedel och tillverkar den inte själva...
Metylenklorid är ett alldeles utmärkt lösningsmedel - huvudkomponent i det forna färglösningsmedlet 'Bums' - som inte brinner och är lätt att driva av. Tyvärr så är den alltså lättflyktig så det är svårt och dyrt att inte släppa ut den till atmosfären om man inte orkar bry sig om att fånga in den. Som kinesiska Senior Materials....
Jag tycker att det är bra att fabriken hamnade i Eskilstuna. Jag hoppas att det kan leda till något positivt i längden. Det blir ett jäkla liv när vi drabbas av det här själva. Hade den här fabriken legat nära en likadan stad i ett land i asien eller afrika hade ingen brytt sig. Inte ens när afrikanska barn utan skyddsutrustning skall ner och gräva fram metaller ur smutsiga gruvor bryr vi oss. Men om någon kommer med förslaget att öppna en gruva i Skåne där samma metaller finns, då skulle det bli folkuppror direkt. Tänk på våra barn och på naturen!
Det är så konstigt att slå sig för bröstet över Sveriges minskade utsläpp när enda anledningen till dessa är att vi låter fattiga människor med mörkare hudfärg tillverka all vår skit och ta de miljö- och hälsomässiga konsekvenserna.
Det är så konstigt att slå sig för bröstet över Sveriges minskade utsläpp när enda anledningen till dessa är att vi låter fattiga människor med mörkare hudfärg tillverka all vår skit och ta de miljö- och hälsomässiga konsekvenserna.
Det är för att i slutändan är det mesta fina ord och dom allra flesta känner i hjärtat att afrikanska barn inte är lika viktiga som svenska. Och jag menar även personer som säger sig bry sig mycket om andra.Mnbvcxz skrev:
Jag tycker att det är bra att fabriken hamnade i Eskilstuna. Jag hoppas att det kan leda till något positivt i längden. Det blir ett jäkla liv när vi drabbas av det här själva. Hade den här fabriken legat nära en likadan stad i ett land i asien eller afrika hade ingen brytt sig. Inte ens när afrikanska barn utan skyddsutrustning skall ner och gräva fram metaller ur smutsiga gruvor bryr vi oss. Men om någon kommer med förslaget att öppna en gruva i Skåne där samma metaller finns, då skulle det bli folkuppror direkt. Tänk på våra barn och på naturen!
Det är hemskt men så är det. Dom känner likadant för oss om det är nån tröst.
Jag mår dåligt när jag tänker på det.
Dessutom väldigt osmart placera det nära MälarenMnbvcxz skrev:
Ja, det är mycket bättre om kineserna får ta skiten istället för att vi gör det.Farstatjej90 skrev:
Hälsoriskerna med metylenklorid gäller främst de som arbetar med det. Det gäller att ha bra skydd och rejäl ventilation.
Utsläppt i luften bryts det ner inom några månader, så om man orolig för det ska man inte bo nära en verksamhet som släpper ut metylenklorid. Ett alternativ är att inte bygga fabriker som släpper ut metylenklorid nära bostadsområden och annan tät bebyggelse där det vistas mycket folk långa tider.
Redigerat: