Går det att exakt förklara hur man plockar ut flödesbegränsare ur duschmunstycket? Jag har sett några få trådar här på forumet där det diskuterats, men blir inte klok på hur jag ska lyckas få bort den ur vårt duschmunstycke.
Har ett duschmunstycke FM Mattsson. Om jag förstått det rätt är flödesbegränsaren den orangefärgade cirkel-grejen längre ned i hållaren på duschmunstycket. Se bifogad bild.
Problemet här är att den orangefärgade prylen sitter cirka 4 cm ner i röret! Vilket redskap kan man använda för att dra upp/loss den?
Eller: ge enormt gärna tips på ett annat dushmunstycke där det är enkelt åtkomligt att dra loss flödesbegränsaren.
Har ett duschmunstycke FM Mattsson. Om jag förstått det rätt är flödesbegränsaren den orangefärgade cirkel-grejen längre ned i hållaren på duschmunstycket. Se bifogad bild.
Problemet här är att den orangefärgade prylen sitter cirka 4 cm ner i röret! Vilket redskap kan man använda för att dra upp/loss den?
Eller: ge enormt gärna tips på ett annat dushmunstycke där det är enkelt åtkomligt att dra loss flödesbegränsaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter den delen direkt mot duschmunstycket och allt kopplat till en slang, kan gå att knuffa ut den från slangsidan. Men då blir inte duschen i enlighet med vad den är märkt med i liter per minut. Men det var en annan sak.
Ok. På bilden har jag tagit loss duschmunstycket för att få loss flödesgrejen, så munstycket med den orangefärgade ringen sitter i alla fall inte kopplat till slangen.J jonaserik skrev:
Men sitter det inte på ingången till munstycket då, i själva handtaget. Strax efter där påkopplingen av slangen är. Blir till att ta ett foto till, som visar hela duschhandtaget. Nu bara ett hål rakt in.I irrevirre skrev:
Standardfäste 15 mm på anslutningen, bara gå till varuhusen och se vad som finns. Mitt duschmunstycke är det bara ett stort hål igenom. En billig typ med slang som köptes, sen är det klart vad man menar med fart och flöde och vill ha.
Tack för svar. 
Jag lyckades faktiskt få loss flödesbegränsaren! Det hade jag inte väntat mig.
Jag kom över en liten minitång med lång "näbb" (som dottern använder för att knåpa ihop smycken här hemma). Jag satt en stund och försökte få tag på ringen och få ett ordentligt grepp där längre in. Inte lätt, men plötsligt ploppade det till och den förhatliga ringen kom med ut. Blev helt förbluffad. Nu vet jag också hur man gör, om/när det blir till att skaffa nytt munstycke.
.
Jag lyckades faktiskt få loss flödesbegränsaren! Det hade jag inte väntat mig.
Jag kom över en liten minitång med lång "näbb" (som dottern använder för att knåpa ihop smycken här hemma). Jag satt en stund och försökte få tag på ringen och få ett ordentligt grepp där längre in. Inte lätt, men plötsligt ploppade det till och den förhatliga ringen kom med ut. Blev helt förbluffad. Nu vet jag också hur man gör, om/när det blir till att skaffa nytt munstycke.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick i alla fall bort den nu och har inga planer på att återmontera skiten. 😁😇 Vilken otroligt vardagsfrustrerande liten plastbit! Ser fram emot att testa den "nya" duschstrilen i morgon bitti.Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara