Hade det varit jag som blivit drabbad så här svårt så skulle jag:

1. Mailat leverantören och begärt ett förslag på rimlig ersättning som jag kan godkänna!

2. Får jag inget svar eller ett för lågt bud så skulle jag maila igen och meddelat att det ska fram en tidsplan (Ingen hantverkare innanför dörren innan det är klart) för arbetet! Samt att när start ska ske så vore det bra om hantverkarna är lite snyggt klädda för att arbetet ska dokumenteras av ortens tidning eller annan media ( som ni naturligtvis pratat med).Dom är ofta intresserade av den här typen av orättvisor.

Jag har haft den här diskussionen med ett större värmepumpföretag samt vunnit den till slut. Det var inte lätt samt fick väldigt konstiga förslag på ersättningar bl.a. skulle jag bli utbjuden av den kvinnliga chefen på middag?? Min sambo hade hon aldrig med i diskussionen.Det var så lågt...

Stå på dig / er och kämpa på. Önskar all lycka med en rättvis ersättning och en trevlig sommar!!

Mvh

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Fascinerande tråd... En person ställer en fråga. Får några vettiga svar men mestadels en massa blaha blaha som inte alls svarar på frågan utan istället mest verkar vara intresserade av att skapa diskussion, polemik och allmänna otrevligheter.
Lika intressant som att svara hur mycket tandkräm kostar i Timbuktu eller en pelargon i Conchinchina.
Är väl svårt för vissa att faktiskt läsa, och förstå, vad TS frågar efter. Eller bara lider av lite diarré i fingrarna...

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
F
O oddan skrev:
Ska man vara glad för att ett företag följer konsumentköplagen? Dummaste jag hört
Det är väl i princip bara att börja leta här och på ”svarta listan” för att förstå att det inte är självklart. Så ja, man skall nog vara nöjd att man inte behöver processa om det faktiskt.

• Gilla
MiaFiaLotta
  • Laddar…
Jag önskar att alla skulle bli lite mer medvetna och krävande konsumenter. Annars kommer företagen fortsätta att sälja produkter (och tjänster) som inte håller måttet.
Många jag känner orkar inte reklamera ett par skor eller vad det nu kan vara som går sönder efter ett par användningar, rycker på axlarna och köper nya bara. Så kan vi inte hålla på om vi ska försöka klara klimatkrisen!

Som någon skrev, man ska inte bara vara nöjd och tacksam för att de kommer och byter köket, det är en självklarhet att de ska göra. Hoppas ni får en rimlig ekonomisk ersättning också.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väl i princip bara att börja leta här och på ”svarta listan” för att förstå att det inte är självklart. Så ja, man skall nog vara nöjd att man inte behöver processa om det faktiskt.
Det är väl ett garantiärende?
Läs köpeavtalets villkor.
Ytterst ovanligt att få ersättning för följdproblem.
köper man en dammsugare får
man inte ersättning för städhjälp eller hyra av maskin om den går sönder osv.
Leverantören kan dock betrakta problemet med köket som ett good will ärende och ge någon form av ersättning som då alltså inte
har stöd i avtalet.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
J jansch skrev:
Leverantören kan dock betrakta problemet med köket som ett good will ärende och ge någon form av ersättning som då alltså inte
har stöd i avtalet.
Om en damsugare går i sönder så handlar det om en mindre angelägenhet. Man kanske kan låna en dammsugare av någon. Reklamera dammsugaren och får en ny.
Ett kök kostar väldigt mycket mer och då ska det också hålla ex antal år. Att vara utan kök är lite mer jobb än utan dammsugare.
Vi ver, för vår dammsugare gick i sönder förra veckan.

Man får lov att tycka annorlunda och om det händer en själv välja att skita i ersättning. Men här är inte frågan om man ska skita i det eller ej. Här är frågan vad som är rimligt. Och inte helt ovanligt.

• Gilla
antonedlund och 1 till
  • Laddar…
F
J jansch skrev:
har stöd i avtalet.
ja, men jag förstår inte varför du citerar mis med den insikten/påståendet?

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Om en damsugare går i sönder så handlar det om en mindre angelägenhet. Man kanske kan låna en dammsugare av någon. Reklamera dammsugaren och får en ny.
Ett kök kostar väldigt mycket mer och då ska det också hålla ex antal år. Att vara utan kök är lite mer jobb än utan dammsugare.
Vi ver, för vår dammsugare gick i sönder förra veckan.

Man får lov att tycka annorlunda och om det händer en själv välja att skita i ersättning. Men här är inte frågan om man ska skita i det eller ej. Här är frågan vad som är rimligt. Och inte helt ovanligt.
Av egen erfarenhet så är det oftast bäst att bara prata om en ersättning utifrån att ni har en allmänt taskig upplevelse av förseningar och dylikt. Gärna som en procent på köket. Det blir snabbt för dem att räkna på då de har egna kalkyler i procent på marginalerna. De gör också ofta misstaget att jämföra ditt avdrag med deras pålägg, vilket är till din fördel. Tar man upp kostnader man haft så blir det ofta för detaljerat och att man enligt lag om skadestånd bara kan få ersättning för bevisade extra kostnader och där räknas inte ens egen fritid in.

Så tryck på det som varit besvärligt och inte det som kostar er något.

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Jag vill höra hur mycket du fick ersättning när allting är klart :)

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Fast vi ska ha ersättning för alla de fel som blivit och för de extra jobb vi kommer ha. Att de byter kök är ett måste, hade de inte bytat kök hade vi krävt alla pengar tillbaka och valt någon annan köks leverantör.

Arn är om vi inte kommer överens. Är också sista utväg.

Men det folk inte verkar förstå här, är att vi har inte begärt en summa? Jag ville veta ett sätt att räkna på/en rimlig, skälig ersättning för det som blir extra jobb för oss. Sen om det handlar om 500 kr eller 50 000 är det ingen som vet. Men många verkar tro att vi ska kräva flera hundratusen eller något.
Det bästa att att förlika för det går oftast snabbast. Du kan vända dig till dit försäkringsbolag för att få uppgifter. Vad de anser skäligt för era jobb. Men en del är svårt att mäta i pengar. Där känslor inte betalas.

P
S slurppe99 skrev:
Det bästa att att förlika för det går oftast snabbast. Du kan vända dig till dit försäkringsbolag för att få uppgifter. Vad de anser skäligt för era jobb. Men en del är svårt att mäta i pengar. Där känslor inte betalas.
Förlikning? Nu när det seglar upp en riktigt fin konflikt?

• Haha
Ben D och 1 till
  • Laddar…
P
M MiaFiaLotta skrev:
Fascinerande tråd... En person ställer en fråga. Får några vettiga svar men mestadels en massa blaha blaha som inte alls svarar på frågan utan istället mest verkar vara intresserade av att skapa diskussion, polemik och allmänna otrevligheter.
Lika intressant som att svara hur mycket tandkräm kostar i Timbuktu eller en pelargon i Conchinchina.
Är väl svårt för vissa att faktiskt läsa, och förstå, vad TS frågar efter. Eller bara lider av lite diarré i fingrarna...
Och det dyker alltid upp en person som bara recenserar alla andras inlägg....

• Gilla
Lelleirra och 1 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.

Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.

Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.

Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp
Hej, om jag inte misstar mig så har du rätt för milersättning för de gånger du behövt åka till butiken för att åtgärda saker tror det är 18.50:-
Sen håller jag med om att du borde få ersättning för mat de kommande dagar du är utan kök och lite rabatt på köket i sin helhet borde nog gå att lösa! Lycka till och hoppas slutresultatet blir bra!

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Efter ha läst tråden och skrivit på lite avtal själv genom åren som fastighetsägare. Vad säger avtalet/kontraktet du skrivit på gällande köket. Någon punkt i det som hanterar reklamationer/ersättning/skador/lev försening? De större firmorna brukar vara duktiga på att friskriva sig från sånna ersättningsanspråk vid eventuella fel.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.