21 462 läst ·
123 svar
21k läst
123 svar
Ersättning kök
Sida 1 av 9
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.
Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.
Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.
Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.
Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.
Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp
Vi kan inte använda köket alls, varken för disk eller matlagning, samt måste ha flyttkartonger i huset.Jonatan79 skrev:
Någon sorts ersättning för att vi måste fixa allt ska man ha. Annars kan vi lika bra anlita flyttfirma som får packa ner och packa upp allt. Och skicka fakturan till dom.
Om ni får presentkort på närbelägen restaurang behöver ni ju inte köket till att varken laga mat eller diska, så det är ju enkelt.
Vad gäller att ni får ha ett par flyttkartonger stående i ett par dagar kan det väl inte något stort problem?
Det är givetvis tråkigt att ni har haft strul med köket från början och har det varit saker som levererats fel, varit trasiga osv. är det en fråga om ersättning för det. Där bör ju rimligtvis en dialog om detta redan vara igång med leverantören.
Vad gäller ersättning för just de dagar bytet/åtgärden tar håller jag med Jonathan79, ni bör nog inte förvänta er mer än småpengar. Tycker i ärlighetens namn inte att ni kan kräva speciellt mycket mer heller.
Vad gäller att ni får ha ett par flyttkartonger stående i ett par dagar kan det väl inte något stort problem?
Det är givetvis tråkigt att ni har haft strul med köket från början och har det varit saker som levererats fel, varit trasiga osv. är det en fråga om ersättning för det. Där bör ju rimligtvis en dialog om detta redan vara igång med leverantören.
Vad gäller ersättning för just de dagar bytet/åtgärden tar håller jag med Jonathan79, ni bör nog inte förvänta er mer än småpengar. Tycker i ärlighetens namn inte att ni kan kräva speciellt mycket mer heller.
Är det inte så att ni fått ersättning redan i form av ett nytt kök och installering av detta?Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Jag skulle nog tända grillen och dra fram vattenslangen, sedan sätta mig i en solstol och titta på de stackarna som får slita i värmen
Nja vi hade ju ett kök. Nu har de gjort något tokigt så de måste dra ut hela köket och sätta dit nytt.samlarpådetmesta skrev:
Därav har ju vi extra jobb och blir en jobbig situation då vi har 2 små barn. Så att säga att ett nytt kök är ersättning nog kan jag inte direkt hålla med om.
Vi ska också bo i röran med 2 små barn som mer än gärna vill pilla på saker. Det är ett jobbigt moment för oss. Samt att vi ska packa ner allt i köket och sen packa upp allt igen. Vi har lixom redan gjort det.
För mig abser jag att vi ska fp ersättning för det jobb vi är tvingade att göra, och ersättning för bensin och slitage av bil då vi inte kan vara hemma. Ersättning för mat, pch Ersättning för de fel som kunde undvikits genom att vi fått alla saker (alltså ersättning för alla gånger vi fått köra och fixa saker för att kunna få ihop köket, ersättning för materialet osv). Det tycker jag är rimigt.
Om det bara hade handlat om det tre dagarna det tar att byta kök så hade jag nog hållit med om att fria restaurangbesök under tiden hade varit tillräckligt. Dock verkar det ju strulat med både leveranser och levererade saker ända sen i höstas? Då är det ju förståeligt att man lackar ur och vill slå leverantören på pungen lite extra.
Har ni fått någon kompensation/prisavdrag för allt strul som varit tidigare? Eller är det utbytesköket som är plåstren på såren?
Har ni fått någon kompensation/prisavdrag för allt strul som varit tidigare? Eller är det utbytesköket som är plåstren på såren?
Okej?Handyman 1 skrev:
Så.. Då anlitar jag flyttfirma som packar och förvarar tills köket är klart, tar taxi överallt och sen skickar man faktura på allt till företaget? För varför ska vi ha extra jobb och extra kostander och sen inte få någon sorts ersättning för det? Vem ställer upp på det? Vi har ju inte gjort något fel
De flesta ställer nog upp på det. Jag skulle högst sannolikt gjort det.
Jag kan bara säga att jag beklagar röran, stöket, och irritationen. Det är alltid tråkigt när sådana här saker uppstår. Hoppas det går bra till slut.Eraze skrev:
Nja vi hade ju ett kök. Nu har de gjort något tokigt så de måste dra ut hela köket och sätta dit nytt.
Därav har ju vi extra jobb och blir en jobbig situation då vi har 2 små barn. Så att säga att ett nytt kök är ersättning nog kan jag inte direkt hålla med om.
Vi ska också bo i röran med 2 små barn som mer än gärna vill pilla på saker. Det är ett jobbigt moment för oss. Samt att vi ska packa ner allt i köket och sen packa upp allt igen. Vi har lixom redan gjort det.
För mig abser jag att vi ska fp ersättning för det jobb vi är tvingade att göra, och ersättning för bensin och slitage av bil då vi inte kan vara hemma. Ersättning för mat, pch Ersättning för de fel som kunde undvikits genom att vi fått alla saker (alltså ersättning för alla gånger vi fått köra och fixa saker för att kunna få ihop köket, ersättning för materialet osv). Det tycker jag är rimigt.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Jag tror att TS har rätt till ersättning för besväret. Ni kan försöka räkna på vad det skulle kosta att låta t ex en flyttfirma packa sakerna åt er (om ni t ex varit sjuka och inte skulle klarat det själva). Jag drar till med 5000 kr som rimlig ersättning.
Vi har haft problem sen i höst så ja. Vi är ganska trötta på det nuuseless skrev:
Om det bara hade handlat om det tre dagarna det tar att byta kök så hade jag nog hållit med om att fria restaurangbesök under tiden hade varit tillräckligt. Dock verkar det ju strulat med både leveranser och levererade saker ända sen i höstas? Då är det ju förståeligt att man lackar ur och vill slå leverantören på pungen lite extra.
Vi har inte fått någon ersättning.
Jo.. Vi fick halva priset på kranen för att de i offerten glömt ange priset för färgen på köket (vilket blev 10 000 kr dyrare) och det var innan vi fått köket då. Kranen fick vi igår efter 7 månaders väntan.
Utöver det har vi inte fått någon ersättning alls.
Kökets kantlister släpper färg och ett skåp har en annan färg på stommen än övriga.
Lite så jag tänkt, ersätta oss rimligt för det vi får göra extra. Hade jag fått bestämma hade vi tagit tillbaka pengarna och de hade fått hämta köket. Så hade vi tagit en annan köksleverantör. Men de kan man ju inte göra.Marlen Eskilsson skrev: