Om det visar sig svårt att få leverantören att stå för sådana kostnader som du anser vara rimliga (som flera påpekat torde det vara rimligt med viss ersättning för kostnad avseende mat och eventuellt för boende, men kanske inte särskilt mycket mer), så kunde du prova med ett resonemang om prisavdrag på köket. Det verkar ju som att ni inte har fått det ni betalat för om det dels varit stora förseningar, dels flera saker som inte fungerar eller är felaktiga på annat sätt. I regel anses man ersatt genom att leverantören företar omleverans eller vidtar rättelse, men här verkar det ha gått väldigt lång tid innan ni fått ett fungerande kök (nu strax då, förhoppningsvis). Det är förstås ofta trixigt att få ett retroaktivt prisavdrag från en leverantör, men det kan vara något att slänga in i argumentationen och testa. Har du tur så kan det göra leverantören mer villig att punga ut med den ersättning du begär (om den är rimlig), för att slippa en mer seglivad diskussion om prisavdrag. Oavsett så kan det vara bra att ha lyft den frågan nu, som en sorts reklamation, om det är så att det fortsätter att krångla och behöver fixas till även framöver.
Jag tror att det är en mycket brant uppförsbacke att försöka få ersättning för "kostnader" som slitage av bil, det upplevs nog som en "kostnad" som ligger väl långt ifrån grundproblemet (vilket också demonstreras av att det fullkomligt brinner i huvudet på vissa här av det exemplet). Du kan ju se reaktionerna här som en sorts bollplank på hur det vore lämpligt att lägga upp saken när du tar upp det med leverantören. Om dina argument väcker mycket mothugg här, så kan ju samma sorts motargument komma från leverantören.
Lycka till med allt iaf!
Jag tror att det är en mycket brant uppförsbacke att försöka få ersättning för "kostnader" som slitage av bil, det upplevs nog som en "kostnad" som ligger väl långt ifrån grundproblemet (vilket också demonstreras av att det fullkomligt brinner i huvudet på vissa här av det exemplet). Du kan ju se reaktionerna här som en sorts bollplank på hur det vore lämpligt att lägga upp saken när du tar upp det med leverantören. Om dina argument väcker mycket mothugg här, så kan ju samma sorts motargument komma från leverantören.
Lycka till med allt iaf!
Ahh så du gillar att jobba gratis? Då kan du komma hit o packa till mig som är så latF fsn skrev:Du menar när jag svarar dig VARFÖR de flesta tycker att du framställer dig själv som totalt curlad, verklighetsfrämmande och lat och du svarar som en idiot? Ja, då var det nog ett nytt lågt, men inte lika lågt som det naiva i att tro att du skall få betalt för att det är jobbigt för dig att ha barn, ha betalt för slitage på bilen och för att ställa upp några lådor med grejer.
För uppenbarligen vet du allt om mitt liv, vilka sjukdomar jag har, mina möjligheter. Min ekonomi. Allt! Annars hade du väl inte bara kallat mig massa ord enbart för att nervärdera mig på något vis? Som att min åsikt är helt åt skogen. Ahh men de är ju det du gör.
Jag har lärt mig ett och annat om personer som tro sig veta allt, veta bäst. Det är att det är meningslöst att besvara med ett vettigt svar, för det går inte in ändå.
Som ett exempel för mig. Beställde ett nytt kök av en stor tillverkare här i Sverige till min lgh jag hade för över 10 år sen. När jag monterat alla stommar så hade dem sågat båda hålen på skivorna tvärtemot vad jag skulle ha.
Självklart var jag besviken som ville flytta in. Fick vänta 6 v på nya o då är den för diskhon för de större måttet så min skulle ej passa. Jag ringde då och var besviken och frågade om dem kunde lösa med en annan dyrare ho och att ALL inredning till köket skulle jag få bestämma. Inga problem. Jag var självklart besviken att mitt kök ej var klart men jag var resonlig mot företaget och fick saker för flera tusen. Dessutom sålde jag gamla hon och bänkskivorna för 3000 som jag fick behålla.
Summa summarum, var resonlig o saklig så löser sig de mesta.
Trevlig helg.
Självklart var jag besviken som ville flytta in. Fick vänta 6 v på nya o då är den för diskhon för de större måttet så min skulle ej passa. Jag ringde då och var besviken och frågade om dem kunde lösa med en annan dyrare ho och att ALL inredning till köket skulle jag få bestämma. Inga problem. Jag var självklart besviken att mitt kök ej var klart men jag var resonlig mot företaget och fick saker för flera tusen. Dessutom sålde jag gamla hon och bänkskivorna för 3000 som jag fick behålla.
Trevlig helg.
Åhh tack för ett fantastiskt bra svar. Det är just det vi hade tänkt, ett prisavdrag på köket som kompensation för allt.S SL85 skrev:Om det visar sig svårt att få leverantören att stå för sådana kostnader som du anser vara rimliga (som flera påpekat torde det vara rimligt med viss ersättning för kostnad avseende mat och eventuellt för boende, men kanske inte särskilt mycket mer), så kunde du prova med ett resonemang om prisavdrag på köket. Det verkar ju som att ni inte har fått det ni betalat för om det dels varit stora förseningar, dels flera saker som inte fungerar eller är felaktiga på annat sätt. I regel anses man ersatt genom att leverantören företar omleverans eller vidtar rättelse, men här verkar det ha gått väldigt lång tid innan ni fått ett fungerande kök (nu strax då, förhoppningsvis). Det är förstås ofta trixigt att få ett retroaktivt prisavdrag från en leverantör, men det kan vara något att slänga in i argumentationen och testa. Har du tur så kan det göra leverantören mer villig att punga ut med den ersättning du begär (om den är rimlig), för att slippa en mer seglivad diskussion om prisavdrag. Oavsett så kan det vara bra att ha lyft den frågan nu, som en sorts reklamation, om det är så att det fortsätter att krångla och behöver fixas till även framöver.
Lycka till med allt iaf!
I den kompensationen ingår då för mat och extra utgifter nu när deska byta allt.
Men vi är osäkra på vad är ett rimligt avdrag. Har inte skrivit alla fel, därför jag tänkte man kunde räkna på tiden utan kök och de extra jobb vi får göra. Hur kan man annars räkna ut en rimligt avdrag?
Vi har fått höra allt från 25 % till ingenting. Så därför vi undrar hur man ska få fram en bra peng som kan passa oss både (leverantör som kund).
De var ju skönt. Vi får inte behålla något (plus är defekt så vill inte) och får ingenting för det. Du fick ju en sorts kompensation och löste ju sig bra för din del.S shomakie skrev:Som ett exempel för mig. Beställde ett nytt kök av en stor tillverkare här i Sverige till min lgh jag hade för över 10 år sen. När jag monterat alla stommar så hade dem sågat båda hålen på skivorna tvärtemot vad jag skulle ha.
Trevlig helg.
Vi har varit väldigt resonliga under lång tid. Som sagt har jag inte skrivit ut allt. Men vi har alltså inte ett helt komplett kök efter 7 månader.. Det är lång tid att vara resonlig på.
Vi har haft bra samtal med säljare och chef.
Låter ju bra att ni haft ett bra samtal med företaget och på så vis ge en känsla vad ni känner att ni vill ha in kompensation. Man kan ju alltid fråga, men aldrig vara säker att man får de svar man själv vill ha.Eraze skrev:
De var ju skönt. Vi får inte behålla något (plus är defekt så vill inte) och får ingenting för det. Du fick ju en sorts kompensation och löste ju sig bra för din del.
Vi har varit väldigt resonliga under lång tid. Som sagt har jag inte skrivit ut allt. Men vi har alltså inte ett helt komplett kök efter 7 månader.. Det är lång tid att vara resonlig på.
Vi har haft bra samtal med säljare och chef.
Det är svårt att bedöma vad som kan vara rimligt utan att veta alla specifika omständigheter. Och egentligen uppstår ju rätten till prisavdrag först om leverantören inte uppfyller sin plikt att åtgärda felet eller om de "åtgärdar" flera gånger men det ändå inte blir bättre, och av den anledningen kan det vara svårt att driva en sådan argumentationslinje också. Prisavdrag vid fel ska i regel motsvara felets värde eller vad det kostar att få felet avhjälpt - och om de avhjälper nu så är ju felet borta sen. Prisavdrag är inte heller en av de lagstadgade rättigheterna till följd av dröjsmål, utan det ska vara fråga om fel för att få prisavdrag (som alltså inte åtgärdas - vilket det nu kommer att göras när de byter köket). Skadestånd skulle man teoretiskt kunna få vid dröjsmål, om dröjsmålet orsakat en ekonomisk skada som ni kan visa. Någon allmän rätt till ersättning för "sveda och värk" eller jobbiga upplevelser finns inte.Eraze skrev:
Åhh tack för ett fantastiskt bra svar. Det är just det vi hade tänkt, ett prisavdrag på köket som kompensation för allt.
I den kompensationen ingår då för mat och extra utgifter nu när deska byta allt.
Men vi är osäkra på vad är ett rimligt avdrag. Har inte skrivit alla fel, därför jag tänkte man kunde räkna på tiden utan kök och de extra jobb vi får göra. Hur kan man annars räkna ut en rimligt avdrag?
Vi har fått höra allt från 25 % till ingenting. Så därför vi undrar hur man ska få fram en bra peng som kan passa oss både (leverantör som kund).
Och där kommer vi väl runt igen till att det ni torde kunna få är ersättning för kostnad för mat, och boende om ni behöver bo någon annanstans än hemma till följd av köksbytet... Och eventuellt någon annan faktisk kostnad ni drabbas av. Men oavsett de juridiska utsikterna så borde ni diskutera med leverantören, och framhålla just vilka besvär köksproblemen medfört. Man kan ju alltid hoppas att de inte orkar med en tjafsande kund, om inte annat. Ganska ofta tycker jag att olika leverantörer säger nej ett par gånger men kommer med "förlikningsbud" om man ligger i och inte ger sig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Klassiskt. Man säger något dumt och sen försöker förminska det. Så du menar att ett ord inte är något att haka upp sig på, ett ord är inte så viktigt? Jag kan garantera dig att det finns ord som kan trigga rejält mycket starkare reaktioner än såhär.Eraze skrev:
Finns det med all säkerhet. Det beror ju på hur man väljer att reagera, om man väljer att reagera.S SueCia skrev:
Vet inte riktigt vad du vill ha ut av dina inlägg? Du bidrar inte direkt med något vettigt. Läs de senaste inlägget så lär du dig nog något om hur man kan svara på ett bra och trevligt sätt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Och du läser ett par trådar så du får lära dig hur man skriver trådar och bemöter forumdeltagare på ett vettigt sätt då?Eraze skrev:
Men vi får hoppas att slitaget på bilen inte blir alltför allvarligt, lycka till!
tycker verkligen det är tragiskt att inte alla håller med dig, framförallt när du själv föregår med en föredömlig attityd.Eraze skrev:
Ahh det är slitage på bilen som är triggern för dig.S SueCia skrev:
Varför inte bara ge ett gott råd då istället för att gå på med buller och bong? De hade nog gett mer än det här samtalet.
Jag har aldrig ställt en fråga om någon håller med mig eller ej inom ett ämne. Jag frågade bara om vad man kan begära för ersättning, och hur man ska tänka. Slitage på bilen var kanske ett dumt val av ord då reaktionen blev väldigt negativ. Men det finns hövliga sätt att påpeka detta istället för att gå på som folk gör. Jag skrev här för jag ville göra rätt, inte för att bli kallad massa saker och folk skriver som om man är en idiot. Det gör absolut ingen nytta. Det gör inte mig klokare i min fråga. Och jag har rätt till någon sorts ersättning /avdrag på priset. Så långt vet jag.F fsn skrev:
Så snälla, när någon ställer en fråga. Svara enbart på frågan och försökt ta hänsyn till att det kan vara lite felstavingar, felformuleringar och missförstånd. Man behöver inte bli agressiv för det.
Jag skulle vilja bedöma det så här:
För dessa 3 dagar då de ska åtgärda köket bör ni minst erbjudas följande:
Boende inkl måltider på hotell eller liknande
Reseersättning att ta er dit och hem
Detta tycker jag de borde erbjudit utan att ni ber om det. Kök och toalett är svårt att vara utan, framför allt med små barn.
För övrigt strul är det svårare. Jag vet inte hur mycket ni betalat eller vad För villkor ni hade i avtalet vid beställningen.
Men utan att göra orimliga krav kan jag tänka mig att ni bör försöka kräva ca 10% prisnedsättning. Alternativt om det är intressant för er en lägre återbetalning á 5% + ny uppsättning kokkärl, stekpannor etc. Kanske brödrost, kaffemaskin/bryggare eller liknande.
Lite beroende på vad de säljer utöver köksmöbler (För det har jag tyvärr inte koll på) och vad ni kan tänka er.
Företag är oftast mer benägna att skänka lagervaror som kompensation än att göra återbetalning.
För övrigt kan ni vara besvärliga om de inte vill vara tillmötesgående. Hantverkarna kan nekas tillgång till er toalett etc. Då måste de hyra en bajamaja eller en bod och dessutom söka tillstånd för att placera denna.
Ni behöver inte heller ge de rätt att använda er el utan de tvingas ta med en egen generator för sin utrustning.
Men detta är bara att ta till i extremfall då det kan försena allt, ifall det är nära förestående.
För dessa 3 dagar då de ska åtgärda köket bör ni minst erbjudas följande:
Boende inkl måltider på hotell eller liknande
Reseersättning att ta er dit och hem
Detta tycker jag de borde erbjudit utan att ni ber om det. Kök och toalett är svårt att vara utan, framför allt med små barn.
För övrigt strul är det svårare. Jag vet inte hur mycket ni betalat eller vad För villkor ni hade i avtalet vid beställningen.
Men utan att göra orimliga krav kan jag tänka mig att ni bör försöka kräva ca 10% prisnedsättning. Alternativt om det är intressant för er en lägre återbetalning á 5% + ny uppsättning kokkärl, stekpannor etc. Kanske brödrost, kaffemaskin/bryggare eller liknande.
Lite beroende på vad de säljer utöver köksmöbler (För det har jag tyvärr inte koll på) och vad ni kan tänka er.
Företag är oftast mer benägna att skänka lagervaror som kompensation än att göra återbetalning.
För övrigt kan ni vara besvärliga om de inte vill vara tillmötesgående. Hantverkarna kan nekas tillgång till er toalett etc. Då måste de hyra en bajamaja eller en bod och dessutom söka tillstånd för att placera denna.
Ni behöver inte heller ge de rätt att använda er el utan de tvingas ta med en egen generator för sin utrustning.
Men detta är bara att ta till i extremfall då det kan försena allt, ifall det är nära förestående.