S
Eraze Eraze skrev:
Ahh det är slitage på bilen som är triggern för dig.
Varför inte bara ge ett gott råd då istället för att gå på med buller och bong? De hade nog gett mer än det här samtalet.
Det är dock inte du som bestämmer om samtalet ger någonting eller inte. Du får räkna med att inte enbart få medhåll på ett diskussionsforum.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är dock inte du som bestämmer om samtalet ger någonting eller inte. Du får räkna med att inte enbart få medhåll på ett diskussionsforum.
Diskussionen var om hur man får fram en rimlig ersättning. Det var inte det som diskuterades tyvärr. Så tror många missade hela syftet med diskutionen här.
nej jag kan inte styra om samtalet ger något eller ej, det vet man ju aldrig.
jag fick väldigt bra svar från de som faktiskt valde att svara på frågan. Som faktiskt hjälpte istället för själpte.

Folk kanske helt enkelt inte ska be om hjälp i dagens samhälle för då kan någon bli stött av utformingen av en mening. Inte konstigt det finns våld i världen om det är allt som behövs.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Jag skulle vilja bedöma det så här:

För dessa 3 dagar då de ska åtgärda köket bör ni minst erbjudas följande:
Boende inkl måltider på hotell eller liknande
Reseersättning att ta er dit och hem
Detta tycker jag de borde erbjudit utan att ni ber om det. Kök och toalett är svårt att vara utan, framför allt med små barn.

För övrigt strul är det svårare. Jag vet inte hur mycket ni betalat eller vad För villkor ni hade i avtalet vid beställningen.
Men utan att göra orimliga krav kan jag tänka mig att ni bör försöka kräva ca 10% prisnedsättning. Alternativt om det är intressant för er en lägre återbetalning á 5% + ny uppsättning kokkärl, stekpannor etc. Kanske brödrost, kaffemaskin/bryggare eller liknande.
Lite beroende på vad de säljer utöver köksmöbler (För det har jag tyvärr inte koll på) och vad ni kan tänka er.
Företag är oftast mer benägna att skänka lagervaror som kompensation än att göra återbetalning.

För övrigt kan ni vara besvärliga om de inte vill vara tillmötesgående. Hantverkarna kan nekas tillgång till er toalett etc. Då måste de hyra en bajamaja eller en bod och dessutom söka tillstånd för att placera denna.
Ni behöver inte heller ge de rätt att använda er el utan de tvingas ta med en egen generator för sin utrustning.
Men detta är bara att ta till i extremfall då det kan försena allt, ifall det är nära förestående.
Tack för ditt svar, uppskattas :)

• Gilla
Rampage2216
  • Laddar…
S
Eraze Eraze skrev:
Diskussionen var om hur man får fram en rimlig ersättning. Det var inte det som diskuterades tyvärr. Så tror många missade hela syftet med diskutionen här.
nej jag kan inte styra om samtalet ger något eller ej, det vet man ju aldrig.
jag fick väldigt bra svar från de som faktiskt valde att svara på frågan. Som faktiskt hjälpte istället för själpte.

Folk kanske helt enkelt inte ska be om hjälp i dagens samhälle för då kan någon bli stött av utformingen av en mening. Inte konstigt det finns våld i världen om det är allt som behövs.
Ja, och det är flera stycken som tycker det är orimligt att ens begära ersättning för 3 dagar (Inte veckor, inte månader utan dagar....) utan kök.

Därför är man i allra högsta grad med i diskussionen när man utrycker sina tankar om att INGEN ersättning är befogad.

S SueCia skrev:
Ja, och det är flera stycken som tycker det är orimligt att ens begära ersättning för 3 dagar (Inte veckor, inte månader utan dagar....) utan kök.

Därför är man i allra högsta grad med i diskussionen när man utrycker sina tankar om att INGEN ersättning är befogad.
Fast nej, ni har inget att basera det på då, som jag skrev, inte tog med allt som hänt utan bara en liten del. Enbart för att ha något att beräkna på.
Och enligt lag som konsument har jag rätt att bli ersatt för det. Sök själv så kan ni se.

Därav VET jag att jag har rätt till ersättning även om folk inte håller med, och därav besvarades inte frågan jag ställde utan folk istället bara antar det gäller 3 dagar med olägenheter.. Istället för 7 månader.
Inkl ni!

Så nej, istället för att hjälpa blev det stjälpa och ger inte så mycket. Hade varit en annan sak om jag hade skrivit ut varenda händelse som hänt. DÅ, och förstå DÅ, har man en grund att basera på om man kan kräva ersättning. Eller hur!!
Därav rörde sig inte frågan, OM vi kunde kräva ersättning, utan hur mycket vi kunde kräva.
Hoppas du förstår nu. Om inte så är det ett lost case och ni kanske hädanefter bör fundera om ni ens ska ge råd överhuvudtaget.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nog tror jag det finns mat åt er även om köket är ur funktion i tre ynka dagar :)

annats funkar ju
Smörgås, yoghurt, frukt, nötter och bär till frukost och kvällsmat

Sen äter man lunch och middag ute

4 personer x 90kr x 2ggr per dag x 3 dagar

det ger en kostnad på 2160kr

merkostnaden mot att äta lagad mat är då kanske 1200kr

Det är försumbart för en engångshändelse som den här.

annars kan ni ju dra iväg till kolmården eller något och hotella i 3 dagar.
mat ute för 90:-? Snabbmat då eller?

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Rampage2216 har lämnat ett bra svar gällande faktiska kostnader och övrigt strul.

Gällande besväret för att packa i och ur köket tycker jag att ni kan föra en dialog med HTH. För ersättning för faktiska kostnader har ni ju rätt till. Så antingen att HTH står för en flyttfirma som gör jobbet eller att ni gör det för ett prisavdrag motsvarande halva summan av vad en flyttfirma tar.
Halva summan har jag resonerar fram dels genom att ni får vinsten i att göra det när det passar er bäst och inte måste krångla med ytterligare ett bolag som ska klaffa med hantverkarna men också då ni inte bedriver en verksamhet och betalar de skatterna som tillkommer i och med det. Men hittar ni argument som stödjer att det är rimligt att få en högre ersättning än så är det ju bara att köra på.
Jag förstår frustrationen efter all denna tiden av strul och de vill nog också att detta ska få ett så bra avslut som möjligt så mitt främsta tips är att ställa fram alla krav som förslag så att ni kan ha en dialog och inte en konflikt.

ex lägg fram olika alternativ som ni anser är
passande. typ, ett superpresentkort som gäller på olika restauranger i området alt. Kontanter för merkostnader för mat alt. Prisavdrag motsvarande en viss summa. Det kan ju vara så att ett alternativ är smidigare rent administrativt för dem och därmed kan leda till större samarbetsvilja hos dem.

lycka till!

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
Rampage2216 har lämnat ett bra svar gällande faktiska kostnader och övrigt strul.

Gällande besväret för att packa i och ur köket tycker jag att ni kan föra en dialog med HTH. För ersättning för faktiska kostnader har ni ju rätt till. Så antingen att HTH står för en flyttfirma som gör jobbet eller att ni gör det för ett prisavdrag motsvarande halva summan av vad en flyttfirma tar.
Halva summan har jag resonerar fram dels genom att ni får vinsten i att göra det när det passar er bäst och inte måste krångla med ytterligare ett bolag som ska klaffa med hantverkarna men också då ni inte bedriver en verksamhet och betalar de skatterna som tillkommer i och med det. Men hittar ni argument som stödjer att det är rimligt att få en högre ersättning än så är det ju bara att köra på.
Jag förstår frustrationen efter all denna tiden av strul och de vill nog också att detta ska få ett så bra avslut som möjligt så mitt främsta tips är att ställa fram alla krav som förslag så att ni kan ha en dialog och inte en konflikt.

ex lägg fram olika alternativ som ni anser är
passande. typ, ett superpresentkort som gäller på olika restauranger i området alt. Kontanter för merkostnader för mat alt. Prisavdrag motsvarande en viss summa. Det kan ju vara så att ett alternativ är smidigare rent administrativt för dem och därmed kan leda till större samarbetsvilja hos dem.

lycka till!
Tack för ditt svar, ska absolut kolla upp det. :)

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag blir riktigt upprörd av att läsa den här tråden. Det är väl inget konstigt att man vill ha en rimlig ersättning för det strul, merjobb och merkostnader som uppkommer.
Har man inget att komma med kan man undvika att svara. Helt otroligt vilka kommentarer du fått!! T ex "om ni inte har råd att äta ute nu borde ni inte renoverat köket."

Du har fått några bra svar på hur man kan tänka. Tänk stort och ta i lite! (typ hotellboende med mat, kostnad för flyttfirma som packar), sen är det upp till dem att acceptera eller komma med motbud.

Det jag skulle varit mest orolig över är att samma problem uppkommer igen. Om ni får nya, likadana stommar så tappar väl de också färgen efter ett tag...? Har ni diskuterat detta?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M MariaT75 skrev:
Jag blir riktigt upprörd av att läsa den här tråden. Det är väl inget konstigt att man vill ha en rimlig ersättning för det strul, merjobb och merkostnader som uppkommer.
Har man inget att komma med kan man undvika att svara. Helt otroligt vilka kommentarer du fått!! T ex "om ni inte har råd att äta ute nu borde ni inte renoverat köket."

Du har fått några bra svar på hur man kan tänka. Tänk stort och ta i lite! (typ hotellboende med mat, kostnad för flyttfirma som packar), sen är det upp till dem att acceptera eller komma med motbud.

Det jag skulle varit mest orolig över är att samma problem uppkommer igen. Om ni får nya, likadana stommar så tappar väl de också färgen efter ett tag...? Har ni diskuterat detta?
Tack för ett bra svar :)
Vi kommer ta upp, att vi vill ha extra tillägg om samma sak uppstår igen, där vi redan vet vad återgärderna kommer bli. Tex att de byter igen, eller att vi får tillbaka pengarna osv. Allt ska vi ta efter köket är fixat.

Vi ska sätta oss och skriva upp allt och räkna på det i veckan.

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jo,absolut rätt rimligt,men jag hade nog lämnat kravet på ersättning för slitage av bil,skosulor mm.
Haha :crysmile:

Vad var det för leveranstid på köket från början? Jag tror att det är där du har mest att hämta om det nu är som du säger att efter 7-8 månader är köket ännu inte färdigställt. När man köper ett nytt kök får man räkna med att vara utan kök under en kortare tid, och det gäller nog även vid garantibyte.

F fsn skrev:
Till att börja med skall du vara glad för att HTH tar sitt ansvar och fixar till det när det kukat sig.
Ska man vara glad för att ett företag följer konsumentköplagen? Dummaste jag hört

• Gilla
komakino och 5 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Vad var det för leveranstid på köket från början? Jag tror att det är där du har mest att hämta om det nu är som du säger att efter 7-8 månader är köket ännu inte färdigställt. När man köper ett nytt kök får man räkna med att vara utan kök under en kortare tid, och det gäller nog även vid garantibyte.
Vi fick alla stommar, förurom att något var i sönder så fick vänta extra på ny leverans. Vilket är helt okej. Det vi inte fick var manualerna och saker till att få ihop köket. Så det fick vi försöka lösa själva.
Sen har det kommit upp saknade saker här o var som saknats och problem som uppståt.
Men hade inte tänkt begära ersättning för det innan. Nu tänkte vi kräva ersättning för helheten typ, för alla problem.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S
sir_daniel sir_daniel skrev:
mat ute för 90:-? Snabbmat då eller?
Finns gott om ställen man kan få en sallad för 90kr. Men öka siffran till 180kr om du vill, det ändrar bara matten, argumentet är detsamma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.