Jag har lite "gropigheter" på en regel utomhus som behöver fixas till. Hade det varit inomhus hade jag använt spackel i flera lager och sedan slipat, men hur gör man utomhus? Gäller en regel som utsätts för sol/regn och sedan ska målas. Har kollat på utefog men jag behöver något som täcker lite större ytor och i vissa fall är det nivåskillnader som inte mjukfog fixar. Alltså något som stelnar och kan fylla ut på ett bra sätt och som sedan ska slipas + målas och dessutom klara väder och vind.

Jag har dumt nog testat med vanligt spackel på en liten bit (pga okunskap). Det som hänt är att den vita målarfärgen efter några få månader blivit brun och sedan lossnat, spacklet fuktigt och trät under spacklet också fuktigt så det var bara att skrapa bort färg+spackel och torka upp trät. Så nu behöver jag testa en ny variant.

Hoppas någon har några tips som kan hjälpa mig :-)!

Behandla regeln som ett vanligt träfönster. Först linolja sen linoljekitt eller linoljespackel, avsluta med ett par tre tunna lager linoljefärg

Tack för tips och att du tog dig tid att svara!
Jag har inte jobbat med linoljekitt/linoljespackel tidigare. Hårdnar det så man kan slipa det efter torkning?
Regeln sitter vid en balkong där hela balkongen redan är nymålad med "vanlig" fasadfärg. Vet du om man behöver använda linoljefärg på linoljespackel eller kan jag använda den "vanliga" fasadfärgen ovanpå spacklet?

Om du har vanlig oljefärg kan ju det fungera bra utomhus.
(Har du plastfärg är det oftast rätt meningslöst att spackla och måla, skiten lossar när det kommer fukt bakom och skulle den råka sitta kvar ruttnar trät istället.)
Du kan ju använda vilket fönsterkitt du vill, jag föredrar linoljekitt (som inte torkar så fort) till mindre hål som jag inte vill eller orkar fälla in nytt trä i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.