Kolla vad en ritare/mätare tar för att mäta upp och göra nya ritningar. Det är ju det du behöver för att kunna gå vidare med en bra arkitekt. Sen kan den dåliga arkitekten välja att fixa fram såna ritningar själv eller att ta fakturan från din rit/mätfirma. Hen har ju minuspresterat åt dig, dvs dvs tagit betalt för att ta dig längre ifrån det du vill ha utfört.

Med tanke på sitt grandiosa beteende (veta bättre än kunden) så skulle jag tro att arkitekten kastat ritningarna i affekt, före eller efter du bett att få dom.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Förstår inte, men jag köper att det är viktigt för vissa :)
Jag hade föredragit sprillans nya cadritningar även om huset var 100 år gammalt.
Cad- ritningar i all ära, men att stöta på gamla ritningar likt dessa gör iaf mig lycklig. :)

Gammal handritad arkitektonisk ritning av en byggnad med fasad, sektion och planvy, daterad år 1892.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags handritade arkitektritningar av ett hus med fasadvyer och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 48 till
  • Laddar…
Skumpe
S SueCia skrev:
Förstår inte, men jag köper att det är viktigt för vissa :)
Jag hade föredragit sprillans nya cadritningar även om huset var 100 år gammalt.
Men det är ju inte det som är valet; gamla eller nya. Här har TS haft ritningar och har nu inga alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Vi anlitade en arkitekt som vi efter kort tid valde att avbryta samarbetet med då h*n inte lyssnade på våra önskemål utan ritade efter eget huvud.

Arkitekten fick låna våra originalritningar i pappersform från 1940-talet för att scanna in och göra en uppdaterad korrekt ritning av vårt hus. En sådan togs fram men vi fick inte ta del av den.

Vi betalade en del av arvodet som startavgift och bad därför om att få ut de upprättade ritningarna i digitalt format plus de gamla ritningarna i original tillbaka.

Arkitekten vägrar då att lämna ut de digitala ritningar som vi betalat för. Dessutom har h*n kastat våra originalritningar från 1940-talet eftersom de var svåra att scanna in.

Pappersoriginalen gick knappt att scanna men de gick att läsa med blotta ögat. De hade dessutom ett affektionsvärde för oss i form av en del av husets historia.

Jag har försökt få ut kopior av 1940-talsritningarna från Stadsbyggnadskontoret men dessa är oläsliga, syns bara några prickar här och var.

Vad gör vi när arkitekten kastat våra gamla dokument? Kan vi begära någon form av skadestånd pga förstörda handlingar med affektionsvärde (förutom att vi inte längre har någon ritning på huset)?
Det var det värsta jag har hört...Helt klart att ni skall har tillbaks originalritningarna. STÄM arkitekten och kräv skadesånd
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Men det är ju inte det som är valet; gamla eller nya. Här har TS haft ritningar och har nu inga alls.
Exakt, vi har varken nya eller gamla
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En uppdatering: Arkitekten har eventuellt inte slängt våra ritningar, de kanske kan hitta dem någonstans.

Eventuellt kanske vi också kan få ut de nya ritningarna, men det första svaret vi fick var att ritningarna var borta och att nya inte lämnas ut.

Så vi håller tummarna. En erfarenhet klokare inför nästa arkitekt. Som inte kommer att få ta med sig ritningarna :)
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
Det var det värsta jag har hört...Helt klart att ni skall har tillbaks originalritningarna. STÄM arkitekten och kräv skadesånd
Vi vill helst inte göra en så stor sak av det. Men det var helt klart något vi inte såg komma!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Cad- ritningar i all ära, men att stöta på gamla ritningar likt dessa gör iaf mig lycklig. :)

[bild] [bild]
Otroligt fina ritningar!
 
B Bästerortarn skrev:
Satt i telefon med en bekant när jag såg denna tråden. En bekant som var verksam som arkitekt i ca. 15 år innan hon skolade om sig för flera år sedan.

Gällande dom nya ritningarna som dom inte vill släppa ifrån sig slingrade hon sig lite och jag fick väl intrycket att det så att säga beror lite på. Jag förstod mellan raderna att en kund som man har en god relation med får förstås ut ritningarna men en "krångelkund" ............ :rolleyes:

Gällande originalritningarna så var hon däremot väldigt tydlig. Först trodde hon helt enkelt att TS drev p.g.a. originalritningar enligt henne i princip är heliga för arkitekter. Hon nämnde att hon under sin tid som verksam arkitekt vid flera tillfällen tvärtom hjälpte uppdragsgivare att kontakta eller tipsade om konservator för att om möjligt rädda div. originalhandlingar. "Om historien stämmer ska skojaren hängas ut med namn och företag" var i princip slutorden.
Tack för äkta arkitektråd. Tyvärr driver jag inte, men efter lite påtryckningar verkar det eventuellt som om vi kan få tillbaka ritningarna.

Vill inte dra detaljer i ärendet men vi har inte varit krångliga kunder, förutom att vi avbröt när vi insåg att det inte fungerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
2 2433711 skrev:
Säg som det är till h*n att ritningarna har stort värde för er och vill ha tillbaka dem. Svarar h*n negativt så informera att det är totalt oacceptabelt och att det kommer att anmälas till sveriges arkitekter samt på många sociala media platformer om h*ns brist på professionalism och grova "misstag".
Hade en som inte ville lämna över ritningar till mig trots att jag betalt för tiden h*n tagit..vi kunde inte gå med på att h*n vill ha mer tid för projektdokumentation och projektledning. Så jag tog skisserna till en konstruktör som gjorde alla k-ritningar och a-ritningar precis som vi ville ha det ;) för inlämning till kommunen.
2 2433711 skrev:
Säg som det är till h*n att ritningarna har stort värde för er och vill ha tillbaka dem. Svarar h*n negativt så informera att det är totalt oacceptabelt och att det kommer att anmälas till sveriges arkitekter samt på många sociala media platformer om h*ns brist på professionalism och grova "misstag".
Hade en som inte ville lämna över ritningar till mig trots att jag betalt för tiden h*n tagit..vi kunde inte gå med på att h*n vill ha mer tid för projektdokumentation och projektledning. Så jag tog skisserna till en konstruktör som gjorde alla k-ritningar och a-ritningar precis som vi ville ha det ;) för inlämning till kommunen.
Undrar om det var samma arkitekt? Om du har tips på en bra konstruktör får du gärna skicka ett PM.
 
Utopiazz Utopiazz skrev:
Prova att ta kontakt med deras fack- och branchförbund. Där bör du kunna få besked om vad som gäller och hur ni kan gå vidare.
Om er arkitekt är ansluten så kan antagligen även branchförbundet utreda händelsen.
  • kansli@arkitekt.se
  • 08-50 55 77 00
Tack!
 
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Tack för äkta arkitektråd. Tyvärr driver jag inte, men efter lite påtryckningar verkar det eventuellt som om vi kan få tillbaka ritningarna.
Då håller jag tummar och tår för att skojaren tar sitt förnuft till fånga och lämnar tillbaka dom. Om historien ändras från ett säkert "dom är slängda" till att det kanske går att hitta dom så finns dom ju. Antingen så fulade arkitekten p.g.a. någon sårad stolthet eller så har hen så dålig ordning på kontoret så hen inte pallade att leta reda på dom när du avslutat uppdraget. I.o.f.s. lika illa oavsett. Verkar vara en riktig barnrumpa ni haft att göra med som först inte lyssnade på era önskemål och sen håller på att fåna sig på detta sättet.

Vill inte dra detaljer i ärendet men vi har inte varit krångliga kunder, förutom att vi avbröt när vi insåg att det inte fungerade.
Inte det jag menade heller men det finns ju faktiskt även praktarslen till kunder och även om det juridiskt inte är ok kan jag ändå ha viss förståelse för att ett praktarsle till kund har svårare att få rätt.

Hur som, hoppas allt löser sig i slutändan. Uppdatera oss gärna hur det gick till slut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
eller så har hen så dålig ordning på kontoret så hen inte pallade att leta reda på dom när du avslutat uppdraget.
Som dotter till arkitekt och har även jobbat många år på arkitektkontor så tror jag väldigt mycket på denna förklaring ;)

Av erfarenhet är ”handla i affekt” också mycket kompatibelt med många arkitekters beteende, däremot absolut inte att slänga originalritningar, snarare sparas varje smula av en ritning vilket också kan förklara varför det inte alltid är så lätt att hitta dessa smulor…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Nej, vi har avslutat. Och det blir ju lite pinsamt för h*n att plötsligt ha ritningarna kvar när de redan sagt att ritningarna är borta
Du skulle bli förvånad om du viste hur ofta saker som har ’slängts’ eller försvunnit av annan anledning faktiskt dyker upp när man vidtar åtgärder som tex. polisanmälan, rättegång osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej Arkitekt,

Vi ska ha tillbaka våra originalritningar.
Är detta inte möjligt så får du göra nya ritningar över vårt hus. Som kompensation för att du förstört våra original, så tar vi de nya ritningarna som kompensation.

Detta ska vi ha under nästa vecka.
Om vi inte får det kommer vi att:

1. Anmäla dig till ARN
2. Skriva en väldigt utförlig beskrivning på hur du hanterat detta ärendet på Facebook, Byggahus etc. Detta kan mycket väl dyka upp högt upp på en google sökning på ditt företagsnamn
3. Polisanmälan

Första punkten kommer jag börja med direkt, sen går jag vidare därifrån beroende på hur snabbt vi kommer till en lösning.


Något i den stilen hade jag gjort.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.