C cpalm skrev:
Tror inte man skall hoppas för mycket på en polisanmälan. Polisens prioritering lär ligga på helt annat håll.
Bortsett från att ett brott eventuellt begåtts är det väl annars ett sedvanligt skadeståndsrättsligt anspråk.
Affektionsvärdet lär vara svårt att få ersättning för, däremot kostnaden för att ersätta de förkomna ritningarna och att ni skall få det ni betalt för.[/QUOE] Nej, jag ser också att polisen ägnar sig åt gängkriminalitet istället för våra ritningar :)

S
Klart arkitekten gjort fel och bör ersätta er, men affektionsvärde i ritningar? :O

• Gilla
zup
  • Laddar…
MultiMan
Mina gamla ritningar från 1925-26 är fantastiskt fina så visst kan den typen av dokumentation ha ett affektionsvärde.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Klart arkitekten gjort fel och bör ersätta er, men affektionsvärde i ritningar? :O
Ja, inte som en släktklenod kanske men det var lite roligt att ha husets historia på pränt tillsammans med övriga originaldokument.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Handräckning från kronofogden är en form av verkställighet som inte gäller betalning. Det kan exempelvis handla om avhysning eller om att flytta en bil som någon har ställt upp på någons mark. För att få handräckning måste man först ha ett utslag eller en dom.

Handräckning från polisen kan bara ske från olika myndigheter.
Där exempelvis kronofogden kan begära biträde. Privatpersoner eller privata företag kan inte begära handräckning från polisen.

Som jag förstår
Du är en Konsument som vill ha något utfört
Arkitekten är en näringsidkare (ett företag)
Det som gäller är Konsumenttjänstlagen
Du är rätt så skyddad från den
Stäm företaget som Arkitekten arbete för
Du får kontakta mig privat så kan jag ge mer tips.
Lycka till./ JT

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Använd kronofogden som handräckning.
Ring och kolla med dem.
Du är ju rättmätig ägare av dokumenten och har lånat ut dem och inte återfått dem.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Prova att ta kontakt med deras fack- och branchförbund. Där bör du kunna få besked om vad som gäller och hur ni kan gå vidare.
Om er arkitekt är ansluten så kan antagligen även branchförbundet utreda händelsen.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
lärjungen
S SueCia skrev:
Självklart har gamla ritningar affektionsvärde. Har själv ett hus från 40-talet, men inga ritningar. Hade varit oerhört lycksalig om de kom fram på nåt sätt. De är ju en del av husets historia och själ.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Arkitekten borde verkligen inte vägra att ge er kopior på ritningarna de tagit fram åt er. De flesta arkitekter i Sverige är medlemmar i Sveiges Arkitekter och de har att följa vissa etiska regler. ABK är branschens standardavtal och jag har aldrig hört talas om en arkitekt/arkitektkontor som inte ser till att spara ritningar i minst 10 år.
"Om inget annat har avtalats så tillkommer äganderätten till originalhandlingar och dess datafiler arkitekten, vilket framgår av ABK § 7.8. Enligt samma bestämmelse har arkitekten en skyldighet att arkivera originalhandlingarna eller kopieringsbara kopior under minst tio år efter uppdragets slutförande. Arkiveringsskyldigheten gäller även datafiler. Enligt § 7.9 är arkitekten vidare skyldig att på beställarens begäran, och mot skälig ersättning, lämna beställaren kopior av arkiverade handlingar och datafiler."
Kolla med Sveriges arkitekters etiska nämnd vad de säger om saken och annars kanske det är dags att kontakta en advokat.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja jag förstår affektionsvärdet men tydligen en arkitekt som inte anser att gamla ritningar har det... suck. Har han inte kastat dem i nån pappersinsamling de töms väl inte så ofta? Nån typ av ritning måste ni väl få tillbaka kan man tycka. Bad han ens om ursäkt :-(

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
lärjungen lärjungen skrev:
Självklart har gamla ritningar affektionsvärde. Har själv ett hus från 40-talet, men inga ritningar. Hade varit oerhört lycksalig om de kom fram på nåt sätt. De är ju en del av husets historia och själ.
Förstår inte, men jag köper att det är viktigt för vissa :)
Jag hade föredragit sprillans nya cadritningar även om huset var 100 år gammalt.

Säg som det är till h*n att ritningarna har stort värde för er och vill ha tillbaka dem. Svarar h*n negativt så informera att det är totalt oacceptabelt och att det kommer att anmälas till sveriges arkitekter samt på många sociala media platformer om h*ns brist på professionalism och grova "misstag".
Hade en som inte ville lämna över ritningar till mig trots att jag betalt för tiden h*n tagit..vi kunde inte gå med på att h*n vill ha mer tid för projektdokumentation och projektledning. Så jag tog skisserna till en konstruktör som gjorde alla k-ritningar och a-ritningar precis som vi ville ha det ;) för inlämning till kommunen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Satt i telefon med en bekant när jag såg denna tråden. En bekant som var verksam som arkitekt i ca. 15 år innan hon skolade om sig för flera år sedan.

Gällande dom nya ritningarna som dom inte vill släppa ifrån sig slingrade hon sig lite och jag fick väl intrycket att det så att säga beror lite på. Jag förstod mellan raderna att en kund som man har en god relation med får förstås ut ritningarna men en "krångelkund" ............ :rolleyes:

Gällande originalritningarna så var hon däremot väldigt tydlig. Först trodde hon helt enkelt att TS drev p.g.a. originalritningar enligt henne i princip är heliga för arkitekter. Hon nämnde att hon under sin tid som verksam arkitekt vid flera tillfällen tvärtom hjälpte uppdragsgivare att kontakta eller tipsade om konservator för att om möjligt rädda div. originalhandlingar. "Om historien stämmer ska skojaren hängas ut med namn och företag" var i princip slutorden.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
N
Som tidigare personer varit inne, begär handräckning via KF. Krävs polisanmälan så gör det. Minns inte exakt om det behövs, men det KF berätta direkt via telefon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.