Hej,
Har en Eltako FSR61 som blivit knäpp och tänder och släcker belysningen hela tiden. När jag lär om den på fjärrkontrollen så funkar den i en dag eller så sen står den och tänder och släcker igen.

Verkar som att eltako fsr61 har utgått? Vad ska jag ersätta med? Jag vill bara ha ett fjärrstyrt relä. Gärna samma fjärrkontroll.

Redigerat:
det verkar som att Eltako FSR61 fortfarande finns att köpa, tex hos Conrad eller ComputerSalg:
https://www.computersalg.se/i/5912163/eltako-fsr61-230v-växelställdon
alternativt
https://www.computersalg.se/i/3047755/eltako-indgangsmodul-1-kanal-impuls

det finns lite olika varianter på FSR61 och det är en ganska universiell makapär som kan ställas in för olika funktioner -- det gör att det är lite svårt att uttala sig om vad som kan tänkas ersätta den, beroende på ditt faktiska användningsområde

Som jag skrev så vill jag bara ha ett fjärrstyrt relä. Men gärna samma fjärrkontroll så jag inte behöver köpa ny.

om det finns andra apparater som pratar med Eltakos fjärrkontroll vet jag inte, men jag skulle vara lite förvånad (det finns för övrigt en uppsjö av trådlösa fjärrkontroller från Eltako, så vilken du har och vill fortsätta att använda kräver en visst mått av tankeläsning)

sen är det för mig lite oklart vilket användningsfall du eftersträvar, till exempel kraven på fjärrstyrningen -- ska det vara en handhållen sändare? en väggmonterad trådlös tryckkontakt på andra sidan maskinhallen? en app i telefonen?

frågorna är många...

men som jag skrev så finns nog en ersättare fortfarande att köpa -- Eltako listar 5 olika modeller av FSR61xxxx i sin senaste produktkatalog

M Masthugg skrev:
Som jag skrev så vill jag bara ha ett fjärrstyrt relä. Men gärna samma fjärrkontroll så jag inte behöver köpa ny.
Mig veterligen så använder sig Eltako av EnOcean för sina trådlösa komponenter av den där typen. Det är ju en standard så du bör kunna välja valfri tillverkare som använder samma protokoll (EnOcean).
EnOcean är väl iofs inte så väl spridd här i Sverige så antagligen kan en pryl ur Eltakos sortiment vara lämplig även fortsättningsvis.

Förlåt att jag svarat dåligt i min egen tråd.

Jag vill alltså ersätta med något annat fjärrstyrt relä. En bonus är om jag kan återanvända fjärrkontrollen.

Det finns mängder av fjärrstyrda dosdimmrar, ska man köpa en sån och göra nån inställning så de funkar som en fjärrstyrd brytatare?

Jag hittar liksom ingen produkt som bara är en brytare av/på.

jodå, det finns flera tänkbara varianter på fjärrstyrda reläer, till exempel

NEXA LCMR-1000 + LYCT-705

Plejd: Controller CTR-01 + Trådlös tryckknapp WPH-01

Shelly: Shelly1 + Shelly button 1

alla med lite olika prestanda och förutsättningar -- vad som passar beror på tillämpningens & användarens krav

M Masthugg skrev:
Hej,

Jag ser att NEXA LCMR-100 ligger i en helt annan (lägre) prisnivä än Plejd. Är det leksaksgrejer eller kan man förvänta sig god funktion?

Kan jag köra NEXA LCMR-1000 med en trådlös väggbrytare t ex den nedan, eller krävs det nån slags gateway? [länk]
Du kan använda den länkade väggbrytaren tillsammans med LCMR-1000 eller den nya MWMR-2300.
Nexa-grejorna funkar bra, är dock enklare i sin funktion jämfört med Plejd. Har kört med Nexa under +10 år utan några fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.