BirgitS
N NyfikenVit skrev:
Ok, så vilken temperatur ska man ha på golvvärmen för att det ska vara "lagom" och upplevas som behagligt?
Det är nog personligt, själv tycker jag att parkettgolv behöver vara 25 grader för att det inte ska kännas kallt och även mitt i en värmebölja när rumstemperaturen är nära 30 grader så tycker jag att klinkers känns kalla men då är det å andra sidan skönt med avkylningen. Andra verkar tycka att golvvärme (för uppvärmning) som gör att golven är 22 grader är fullt tillräckligt.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog personligt, själv tycker jag att parkettgolv behöver vara 25 grader för att det inte ska kännas kallt och även mitt i en värmebölja när rumstemperaturen är nära 30 grader så tycker jag att klinkers känns kalla men då är det å andra sidan skönt med avkylningen. Andra verkar tycka att golvvärme (för uppvärmning) som gör att golven är 22 grader är fullt tillräckligt.
Ok, så finns det något spann som täcker vad de flesta anser vara behagligt for golvvärme i badrum, tex 22-27 grader?

Om det håller sig inom det spannet, så borde väl kostnaden för elburen golvvärme bli låg, om underliggande lägenhet värmer till 22 grader? Då behöver man ju inte värma mer än 0-5 grader tänker jag.

Klinkers har en hög värmeöverföringsförmåga, vilket betyder att den suger värmen ur dina fötter om den är kallare än fötterna.

Därför känns klinkers kall om den inte värms.

En badrumsmatta isolerar fötterna från klinkersen och därför känns det varmt och skönt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Klinkers har en hög värmeöverföringsförmåga, vilket betyder att den suger värmen ur dina fötter om den är kallare än fötterna.

Därför känns klinkers kall om den inte värms.

En badrumsmatta isolerar fötterna från klinkersen och därför känns det varmt och skönt.
Hmmm... Så var är "normal" temperatur för golvvärme i badrum? Ungefär 22, 25, 30, 35, 40, eller 45 grader?

Jag tänker att å ena sidan ska golvvärmen fungera som ersättare för element. Och element kan ju vara ganska varma. Vidare ska golvvärmen värma fötterna, och från vad du skrev vill man då att temperaturen ska vara varmare än fötterna. Så det talar för 37 grader eller mer.

Men samtidigt väl man väl inte att det ska bli för varmt i badrummet. Om man tex har golvvärmen på 40 grader konstant, blir det inte för varmt i badrummet då?

Eller är tanken att man har golvvärmen på tex 25 grader konstant, och sedan höjer den till tex 40 grader när man ska gå in barfota och duscha? Men i så fall, är det inte lite jobbigt att manuellt behöva på slå av/på den högre temperaturen för golvvärmen varje gång man ska duscha?

Rickard.
Normal temperatur på golvet med golvvärme är 2-3° varmare än vad man vill ha i rummet.
Jag tycker kanske ungefär 22-25⁰ kan få räknas som normalt beroende på hur man är och vill betala för.

Jag tycker 22⁰ på golvet är lagomt, känns "varmt" jämfört med resten av huset där golvet istället är 1-3° kallare än rumstemperaturen och vattenspill torkar upp tillräckligt snabbt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En fundering angående att ersätta det vattenburna elementet med en vattenburen handdukstork (eventuellt som enda värmekälla om man skippar golvvärme):

Spelar det någon roll att handdukstorken sitter betydligt högre upp på väggen än elementet? Jag tänker om det exempelvis innebär att det kommer bli mindre varmt nära golvet? Eller kommer värmen ändå fördela sig i badrummet inklusive ner till golvet lika bra?

Jag har monterat en handdukstork som element i hallen av rent estetiska skäl, dessutom ganska högt upp på väggen då den är ovanför en väggfast fäll-stol.

I ett mindre rum som ett badrum spelar det nog inte *så* stor roll ur vämesynpunkt att det sitter högt upp, även om det blir lite sämre rotation på varmluften och ett potentiellt kallare golv.

En viktig skillnad mellan ett element och handdukstorkar är att du inte kommer kunna ha en vanlig termostat, utan får ett mer primitivt vred.

I vårt fall där det bara är frågan om att ge stödvärme i ena änden av en hall spelar det ingen större roll, men det kan nog vara klurigt att hålla en jämn temperatur i ett litet badrum med en handdukstork utan termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.