Vi ska ta bort väggen mellan kök och vardagsrum (i vårt - än så länge - enplanshus). Väggen löper vinkelrätt mot takstolarna och jag trodde tidigare att den var bärande, men det är den inte enligt arkitekten, däremot kan det bli en synlig nedböjning om man tar bort den utan att ersätta den med något - och det vill man ju inte. Väggen som sitter där idag är en "vanlig" enkelgipsad innervägg med regelavstånd ca 60 cm. Jag är ute efter något lika böjstyvt - inte en balk dimensionerad för att bära hela taket, eller?... ::)
Balkens längd blir ca 5,5 meter (väggen är knappt 4 meter, sen kommer en hall som är ca 1,5 meter...).
Om några månader ska vi bygga om takstolarna (27 grader) från fackverk till ryggås; kanske kan den förändringen bli enklare om balken på bottenvåningen kan ta lite mer last? Takstolarna har en spännvidd på knappt 10 meter.
Jag inser att det inte är lätt att svara med så begränsad info, men gör gärna ett försök! :)

Bob_the_builder
Nej, det är helt riktigt att väggen inte är bärande om ni idag har fackverkstakstolar. Dock funderar jag på hur konstruktionen på undervåningen är tänkt den dag ni gör om takstolarna på det jag antar ska bli övervåningen? Då räcker det knappast med en balk som tar "lite last". 10 meters spännvidd är rejält, det kommer krävas minst en bärande balk under bjälklaget.

Bob_the_builder skrev:
Nej, det är helt riktigt att väggen inte är bärande om ni idag har fackverkstakstolar. Dock funderar jag på hur konstruktionen på undervåningen är tänkt den dag ni gör om takstolarna på det jag antar ska bli övervåningen? Då räcker det knappast med en balk som tar "lite last". 10 meters spännvidd är rejält, det kommer krävas minst en bärande balk under bjälklaget.
Bakgrunden till den här lite konstiga situationen är att vi blivit otåliga eftersom vår tillbyggnad/ombyggnad inte kommer igång förrän tidigast vecka 36 - och därför beslutat börja med köket (som annars skulle fixas sist...) trots att det blir bevärligare på flera sätt (bl a har vi dåligt med plats att ställa allt som måste flyttas under tiden vi gör om). När det gäller balk på bottenvåningen så inser jag nu att vi måste ta hänsyn till vad som ska hända på den blivande övervåningen, så antingen får jag låta reglarna stå kvar, eller sätta andra stöd, tills rubbet dimensionerats...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.