Hej!
Tröskeln till vår källar ytterdörr har sett bättre dagar (se bild). Den är ingjuten mellan husgrunden och en betongplatta utomhus och är nu så murken att den har blivit till jord.
Vad är bästa sätt att ersätta den?
Det skulle vara svårt att sätta dit en ny i trä utan att ta bort sidorna av dör karmen, men dom är också ingjutna i husgrunden. Och det känns som trä kommer alltid att rutna i detta utsatta läge.
Om man såga upp den gamla går det at fylla ut med betong och sätta någon slags stenskiva som tröskel?
Någon som har en bra förslag?

• Murken tröskel vid en källardörr, omgiven av husgrund och betongplatta, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Tycker att hela dörrkarmen ser ut att ha passerat bäst före datum.
Eftersom du ändå ska lägga ner ett antal timmar på det här så tycker jag att du köra enligt mottot "Gör om, Gör rätt".
Riv hela karmen och tröskeln. Gör sedan en ny fuktsäker konstruktion som håller ett antal decennier. Kanske dörren är lika dålig också, då blir det nästan enklare för då köper du ny dörr inklusive karm.
Men se till att den kommer en bit över markytan så att den klarar lite snö också :-)

Mats-S Mats-S skrev:
Riv hela karmen och tröskeln. Gör sedan en ny fuktsäker konstruktion som håller ett antal decennier. Kanske dörren är lika dålig också, då blir det nästan enklare för då köper du ny dörr inklusive karm.
Tack för förslaget!
Förvånansvärt nog är resten av karmen och dörren helt OK, så jag hade hoppats på att undvika bytta ut hela dörren.
Om jag skulle bytta hela hur är bästa sättet att få en ”fuktsäker konstruktion”? Vad är det som ska hålla ut vatten undertill?
Jag gissa att det hela måste ändå börja med att fyller ut tomrummet med betong för att jämna till.

Om det finns utrymme så gjuter man en klack i botten som sedan karm och tröskel står på.

Fyra år senare, hur gick det?
Bilden skulle kunna vara tagen hemma hos mig, allt utom tröskeln är okej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.