Hej
Jag la nytt klinkersgolv i hallen. Tyvärr blev avslutet mot parkettgolvet i vardagsrummet inte som jag önskade. På det tidigare golvet låg det en list(?) som överbryggade glappet mellan klinkers och parkett. De nya klinkersplattorna har inte samma tjocklek som den gamla så den gamla funkar inte.

Vad ska jag använda för att överbrygga glappet? Tycker mig inte hitta något som riktigt passar.

Har ni något tips på vad man kan göra?

Bifogar bild på hur det ser ut. De extra cm på vardera sida om glappet är att dölja det som är ”fult” vid vardera avslut.

• Övergång mellan klinkers och parkett, där en list saknas och avståndet syns tydligt. Olika tjocklekar skapar ett glapp mellan materialen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av parkett och klinkers med glapp. Visar höjdskillnader och avstånd för golvövergångsproblem, markerat med röda pilar och mått.
Det finns lister med lite olika namn och profil, nivålist, övergångsprofil i metall för att kunna överbrygga lite höjdskillnader.
Finns varianter att både för att skruva eller självhäftande beroende på utförande.
Tex https://www.bauhaus.se/overgangsprofil-logoclic-30mm-100cm-ek

Bauhaus brukar även ha eklister i olika dimensioner som man kan såg till. Kanske kombinera med en tröskelplatta i ek. Kan vara bra om man vill tillverka en tröskel i udda dimensioner.

• Gilla
Relik och 1 till
  • Laddar…
Intressant, hade inte tänkt på att kombinera. Hade sökt en enskild produkt som skulle fixa biffen men den har jag ju inte funnit än!

Tack!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.