3 702 läst ·
50 svar
4k läst
50 svar
Ersätta fiberomvandlare, hjälp mig att navigera rätt bland djungeln
Kommer nog göra så att jag behåller 500/500 och rör inte deras omvandlare. Tråkigt att det ska vara så begränsat, relativt nybyggt område i en storstad.B Boan skrev:
Det är vad jag vet bara Bahnhof som saluför 10Gbit på stor front, och då där de tänder fibern, men väldigt lite utrustning för konsument som klarar över 1 Gbit idag så därav väldigt ovanligt… men runt 900 borde du få ut i alla fall och det är bra. Men i praktiken märker du nog ingen skillnad mot 500R Ritte skrev:
Du har ett fibergränssnitt med 1Gbits, med 99,99% säkerhet i antagandet, oberoende av vilken hastighet du valt och sedan ska du lägga till lite annat i kommunikation i nät/burkar så de är inte ens teoretiskt möjligt att få ut den hastigheten. Så du får vänta på när den dagen kommer att man uppgraderar fibernätet med högre hastighet för din anslutning, behovet är idag så litet att det inte finns en marknad för det.R Ritte skrev:
Finns väl en äldre tråd där någon skaffat en sådan anslutning, men inte utifrån behov utan bara för att det gick att få till en "accepterad" kostnad och kunna imponera lite.😉B Boan skrev:Det är vad jag vet bara Bahnhof som saluför 10Gbit på stor front, och då där de tänder fibern, men väldigt lite utrustning för konsument som klarar över 1 Gbit idag så därav väldigt ovanligt… men runt 900 borde du få ut i alla fall och det är bra. Men i praktiken märker du nog ingen skillnad mot 500
Hittade en gammal tråd från 2018 där det diskuteras...
10 Gbit/s anslutning
Redigerat:
Det tycks finnas marknader som erbjuder mer än 1 Gb. Openinfra meddelade oss för mindre än ett år sedan att de gör förberedelser för högre bandbredder. Nätverksutrustning med 2,5 och 5 Gb börjar bli ganska vanlig nu även bland konsumentprodukter.A AndersS skrev:
Kanske där de bygger nytt och idag använder 10 Gbit/s fibergränssnitt, det mesta som idag är installerat har 1 Gbit/s och med största sannolikhet behövs nya fiberswitchar också. Så generellt ser jag minimalt behov för de hastigheterna på konsumentsidan och att det finns betalningsvilliga kunder för de hastigheterna. Se denne tråden och behov utifrån prestanda och mobila anslutningar...arneri68 skrev:
Men jag har kanske fel, vi får väl se när högre hastigheter än 1 Gbit/s ses som vanliga i våra fibernät och som bredbandstjänster.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Rena 10 GBit/s switchar är idag ganska billiga och nu kommer det både 40 GBit/s och 100 GBit/s på bredfront.
Kanske inte det som kommer komma till kund först utan jag tror att det är 2.5 GBit/s först. Många datorer idag börjar ju få 2.5 GBit/s
Kanske inte det som kommer komma till kund först utan jag tror att det är 2.5 GBit/s först. Många datorer idag börjar ju få 2.5 GBit/s
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Jag skulle säga att du har helt rätt. Varken för storspelaren eller Netflixnarkomanen kommer 10 gbit behövas.A AndersS skrev:Kanske där de bygger nytt och idag använder 10 Gbit/s fibergränssnitt, det mesta som idag är installerat har 1 Gbit/s och med största sannolikhet behövs nya fiberswitchar också. Så generellt ser jag minimalt behov för de hastigheterna på konsumentsidan och att det finns betalningsvilliga kunder för de hastigheterna. Se denne tråden och behov utifrån prestanda och mobila anslutningar...
Men jag har kanske fel, vi får väl se när högre hastigheter än 1 Gbit/s ses som vanliga i våra fibernät och som bredbandstjänster.
De enda jag ser skulle ha behov av 10 gbit är de som hanterar stora mängder media så som raw-filmer som behöver synkas mellan olika siter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett paket för de som skulle ha ett sånt behov. Så visst finns grejerna för det nu, bara att betala 😅
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Varför skulle man vilja ha/behöva en 24 ports PoE switch som bara klarar av 2.5 GBit/s?
Och varför en router för närmare 20' SEK med med bara 2.5GBit/s Eth anslutning och 2st SFP+ portar (==10GBit/s) som är gjord för 5000+ clienter? Vem har det hemma?
Det finns klart billigare och prisvärda om man bara vill släppa blicken från Ubiquiti som många tror är lösningen på allt.
Och varför en router för närmare 20' SEK med med bara 2.5GBit/s Eth anslutning och 2st SFP+ portar (==10GBit/s) som är gjord för 5000+ clienter? Vem har det hemma?
Det finns klart billigare och prisvärda om man bara vill släppa blicken från Ubiquiti som många tror är lösningen på allt.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Switchen har också 2 st 10 gbit nätverkskabelanslutningar och routern behövs om du faktiskt ska skyffla igenom 10 gbit med all säkerhet påslagen.P PappasHammare skrev:Varför skulle man vilja ha/behöva en 24 ports PoE switch som bara klarar av 2.5 GBit/s?
Klart man kan köpa annat om man är lagd åt det hållet!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Jag skrev det,Ossian K Olsson skrev:
Ja om du har hundratals enheter och tusentals clienter innanför.Ossian K Olsson skrev:
Det brukar man inte ha hemma. Eller jag vet inte hur många barn du har.......
Den där swichen är gjord för större företag. Inte ett hem
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Routern behövs om du ska ha 10 gbit internet med full säkerhet påslagen. De andra enheterna som finns är max 2,5 gbit eller 5 gbit.P PappasHammare skrev:
Unifi har lanserat entusiastroutrar med både 2,5 och 10 Gb WAN till ett överkomligt pris. Asus mfl har liknande produkter. Nog måste det finnas en efterfrågan innan de börjar utveckla och producera?
Hoppet från 1 till 10 Gb är 10x och motsvarar hoppet från 100 till 1 000 Mb. Hopp till tex 250 och 500 Mb erbjuds och då är rimligt att fler alternativ även finns över 1 Gb.
Givetvis håller jag med om att 1 Gb räcker väldigt långt för hushåll, men människor jobbar mer hemifrån och media blir tyngre. Jag tror vi inom 1 år kommer erbjudas ett par bandbredder mellan 1 och 10 Gb.
Hoppet från 1 till 10 Gb är 10x och motsvarar hoppet från 100 till 1 000 Mb. Hopp till tex 250 och 500 Mb erbjuds och då är rimligt att fler alternativ även finns över 1 Gb.
Givetvis håller jag med om att 1 Gb räcker väldigt långt för hushåll, men människor jobbar mer hemifrån och media blir tyngre. Jag tror vi inom 1 år kommer erbjudas ett par bandbredder mellan 1 och 10 Gb.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Suck... Du vill verkligen inte läsa vad den är tänkt till.Ossian K Olsson skrev:
Titta på Mikrotik också. Finns en hel del enheter som klarar 10Garneri68 skrev:
Mitt backbone här hemma är 10GBit/s fiber och jag har inte betalat några 20' för de enhetern
Det jag nu vill ha är NAS med 10G. Får nog bygga mina egna.
ISPn har max 1G
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Den är till för om du vill ha 10 gbit internetP PappasHammare skrev: