Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen

29k läst  310 svar

1. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    Hallå!

Bahnhof presenterade ju under dagen möjligheten till att nu få en symmetrisk anslutning på 10 gigabit/s som privatkund: https://www.bahnhof.se/press/press-...000-mbit-s-till-privatpersoner-for-298-kr-man

Då jag själv har en omkoppling på gång från Telia Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber i början på mars så hoppade jag till av möjligheter (teknikgalning som man är), och ringde omedelbart upp och styrde om min leverans så jag får tio gånger den tidigare planerade bandbredden (teoretiskt i alla fall) mot en femtiolapp lägre kampanjpris i 6 månader.

Här börjar ju dagens i-landsproblem och min kommande övning i vad som är möjligt att uppnå med dagens produkter och teknik... Allt i diskussionen från här och framåt är så långt från behovs-styrd det bara går, och endast rent teknik-intresse och experimentanda!

Första steget att lösa blir ju definitivt routingen. Idag har jag en Ubiquiti EdgeRouter Lite (ERL-3) som främst inte har hårdvaru-anslutningarna som behövs och inte heller CPU-kraften. Överlag brukar väl ERL-3 ses som okay för att routa i storleksordningen en gigabit.

Så, den info jag lyckades få ifrån kundtjänst i samband med min omstyrning till 10 gigabit/s är att jag kommer få en ny mediakonverterare skickad till mig (förhoppningsvis innan min fiber i telestationen byter jack från Telia Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber), men personalen i kundtjänst var ännu inte bekanta med vilken utrustning det handlade om. De visste så pass mycket som att jag på min sida kunde räkna med en RJ45-kontakt. Den mediekonverterare jag har fått sen tidigare, för att konvertera gigabit-länken, är en SFP slot med ett RJ45-uttag i andra änden, men frågan är om 10G-varianten är en SFP+-modul eller om allt är hel-integrerat.

Min förhoppning vore att hålla så mycket som möjligt i koppar, med RJ45-portar, men än så länge har jag inte hittat några konsument eller "prosumer" (finns det konceptet för nätverksutrustning?) routrar som har 10GBASE-T-anslutning...

Vill man gå denna väg tänker jag att det förmodligen blir att en pfSense-router med helt eller delvis egenkomponerad hårdvara?

Om man istället backar och antar att man får gå vägen med SFP+ så är just nu mitt sikte riktat på MikroTik CRS317-1G-16S+RM som är del av deras Cloud Router Swith-serie med både RouterOS och SwOS. Denna går att hitta för under 3000:-. Beroende på om mediakonverteraren har en SFP+-modul man kan flytta över, eller om man behöver gå omvägen via RJ45 på den, så har även MikroTik lanserat S+RJ10, vilket är en SFP+-modul för NBASE-T, för tämligen överkomliga pengar (600:-, så ungefär en tredjedel av tidigare 10GBASE-T/NBASE-T moduler). Att den dessutom har ett chassis byggt för att vara passivt kyld är ju också ett plus, för mindre väsen är alltid bättre!

En snabb läsning av deras test-resultat verkar väl dock indikera att man kanske inte kan räkna med mer än upp till 3gbit/s i routingprestanda, så man kanske måste rikta om sig till deras CCR-serie med minst 2 stycken SFP+ portar istället om man vill uppnå riktig prestanda?

På insidan hoppas och räknar jag med att köra koppar, då jag i samband med den ursprungliga fiberinstallationen sett till att dra ut CAT-6A till alla uttag. I och med att inga av mina enheter har en 10gigabit-anslutningar idag så räknar jag med att switchar med 10gigabit uplink mot mediaskåpet bör räcka bra.

Så, all input och erfarenheter ni har är varmt välkommen. Själv kommer jag väl att avvakta mediakonverteraren från Bahnhof innan jag börjar dra några slutsatser eller skissa på några planer vad gäller inköp.

2. L
    Medlem Nivå 1
    Först vill jag fråga dig. Har familjen sådant behov att ni kommer dra nytta av hastigheter över 1gbit? Jag frågar då detta troligen tagits med i kalkylen från Bahnhofs sida. Folk som vill ha större e-penis beställer, betalar högre månadsavgift - men nyttjar inte bandbredden.

Hur som, lek med tanken att ni faktiskt kommer utnyttja 10g. Då är det nog PFsense som gäller eller annan liknande mjukvara på vettig hårdvara om du inte vill betala ur röven för enterprise-grejor. Ubnt ryktas komma ut med något nytt snart som har stöd för SFP+. Finns dock inga detaljer om utlovad throughput.

Jag väntar på att vi skall få våran 1g lina in, routras genom en ER8-Pro.

Edit: Rekommenderad hårdvara för 10g
    https://www.firewallhardware.it/en/pfsense_selection_and_sizing.html

Edit2: Gällande UBNT och 10g
    https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-infinity/

https://www.proshop.se/Naetverk-Rou...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Redigerat 23 feb 2018 10:55
    • Laddar…
  3. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    Nej för fanken, finns inte en chans att vi nyttjar i närheten av den bandbredden inom x antal år. Har ju inte ens nåt att routa det med än. :)

I praktiken landade dock månadspriset på det här på snäppet billigare de 6 första månaderna, och sen bara marginellt dyrare.

Allt ihop grundar sig i en kombination av oerhört teknik-intresse kombinerat med att jag jobbar inom domänen, även om det är mer på mjukvarusidan och fokuserat på renodlad switching än problematiken jag kommer behöva lösa hemma nu.

Så, allt är en exercis i vad som teoretiskt är genomförbart och i förlängningen även vad som är ekonomiskt försvarbart för en hemanvändare, med min syn att det kommer vara en tidsrymd på 5-10 år innan de riktiga konsumentprodukterna över huvud taget kommer närma sig, om någonsin, hastigheterna som behövs.

Tackar för länkarna. Edgerouter Infinity är i dagsläget lite utanför vad jag finner ekonomiskt försvarbart för min användning, men vem vet var det priset tar vägen över det kommande året (eller när och till vilka priser de börjar dyka upp begagnade)? I fulla jämförelsen mellan alla EdgeRouters listar de prestandan på 12gbit/s throughput, men där är jag väldigt osäker på om de har NAT-funktionalitet påslaget?

En del andra diskussioner jag stött på (på snbforums) hävdas att Infinityn är lite underdimensionerad för ändamålet, så det i sig pekar ju på att throughput-siffrorna är utan NAT. I samma diskussion hävads det att MikroTiks CCR1036 skall klara av att tackla i runda slängar 10gigabit, men UBNT vs MikroTik är väl på många av forumen mer av en religiös diskussion än det är välgrundade jämförelser ibland.

Appropå pfSense-vägen så stötte jag på mullet.se som knåpar ihop burkar liknande Netgate och Firewallhardware som du länkade. Många intressanta alternativ där. Men det verkar ju som om Firewallhardware och Netgate är någorlunda överens om att Atom C3000-serien ska klara av att tackla närmare 10gbit/s. Jag väger nog lite mot att man borde sikta på Xeon D-serien för att ha lite mer kraft, prismässigt och strömförbrukningsmässigt ligger de båda ganska nära varandra...

Netgate släppte ju även XG-7100 till förbokning nu för någon dag sedan, och är nog värd att ta en titt på: https://www.netgate.com/solutions/pfsense/xg-7100-1u.html

Tackar för all input, vår syn på saker verkar samstämma ganska bra. I praktiken för Bahnhof så innebär 10G i stort sett bara att de kan fakturera en hundring mer i månaden från sina kunder som vill ha en högre siffra på pappret. :)

I praktiken för mig så innebär det att ett hop i nätverket får lägre latency, även om det inte riktigt blir från ~3µs till ~300ns på grund av lite extra egenskaper MAC och PHY måste ta hänsyn till i den högre hastigheten...

Redigerat 23 feb 2018 21:09
  4. M
    Medlem Nivå 4
    10gig SFP+ moduler kostar bara 30% mer än 1gig SFP moduler. Jag gissar därmed att du kommer få en mediakonverter baserad på SFP+.

Gällande "prosumer" utrustning så ligger fokus på nbase-t hos de flesta leverantörer av hemmarouter kretsar. Så jag gissar att man måste vända sig till företagssegmentet för 10gigsutrustning inom överskådlig tid.

Tyvärr så anses 1gig tillräckligt bra i de flesta fall varvid internetoperatörerna inte sätter tryck på tillverkarna att ta fram prisvärd utrustning. Mitt hopp går dock till att nbase-t drar med alla på tåget. Det känns som att det är på tiden att ta steget upp från gigabit.

• Laddar…
  5. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Det är väl inte ens speciellt många företag som har rena 10 Gbps anslutningar? Har sett företag som har >10 gbps, men de har flera anslutningar och dessutom hos flera operatörer. Antar att Bahnhof kan få ner prislappen om så många som möjligt nappar på 10 Gbps. Bahnhof har skaffat ett eget CDN vilket borde passa företag med mycket video. En live webbsändning med många tittare kräver mer eller mindre ett CDN för att fungera bra.

• Laddar…
  6. FG
    Medlem · Nivå 9
    Nog för att det är onödigt men det låter som ett roligt projekt för teknik/nätverks-intresserade!
    Det är ändå imponerande låg månadskostnad på både 1000 och 10 000 mbit.

Hoppas du går vidare med projektet och lägger upp lite mätresultat här!

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 4
    Det som kommer ut till företag är att man byter i själva fiberlänken och begränsar på vägen till lämplig hastighet. Har man bara 1Gbps SFP så går det ju inte att erbjuda högra hastighet utan att byta utrustning. Sätter man i 10Gbps SFP+ så är man ju bara ett telefonsamtal från att öka hastigheten lagomt.

Att Bahnhof kan erbjuda 10Gbps till hemanvändare betyder att de bygger ut med switchar som klarar SFP+ på en stor del av portarna. Frågan är vad de använder för upplänk.

• Laddar…
  8. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    De skrev ett nyhetsinlägg i höstas kring att de började bli färdiga med en omgång uppgraderingar, och att deras stamnät som jag tolkar det nu består av 100gbit-länkar: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/09/21/northern-light-bredbandens-autobahn

Med det sagt så tror jag ju att trådar fiber de har att tillgå är ganska så högt, så de har nog inte några större problem att växla på x antal länkar av den hastigheten på de sträckor som behöver det, inom sitt stamnät i alla fall...

9. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    Japp, skillnaden i kostnader gäller inte så mycket själva modulen, utan snarare själva konvertern med SFP/SFP+ slot. För gigabit/SFP-bestyckad mediakonverter kör de med Planet GT-805A: http://www.planet.com.tw/en/product/product.php?id=43643

Planet har ännu ej (inte officiellt i alla fall) någon konverter med 10GBASE-T, så får se vilken tillverkare de gått med där. Återförsäljarpriset (vilket jag antar att en ISP borde kunna förhandla ner ganska bra med sin volym) för Planet har jag sett som billigast runt 600:-, medan billigaste priserna jag sett för en konverter med SFP+ är strax över $1000.

Appropå NBase-T så tror jag också det kommer vara enablern som drar in >1gbit/s till slutkunderna. Främsta ökningen kommer nog APs + trådlösa routers med 802.11ac och 802.11ax stå för, även om ax, tillika ad (om det nu kommer dyka upp i som fristående accesspunkt för konsumentsegmentet), redan börjar peka mot att 10GBASE-T kan behövs för fristående accesspunkter

10. L
    Medlem Nivå 1
    Jag har också anmält mitt intresse, får väl se om dom får till det trotts att jag ligger på ett stadsnät. Räknar med att byta ut min router till en infinity och sedan några switchar samt fiber mellan dessa. Med några nya nätverkskort så blir det väl ca 35 000:- ex moms för att byta från 1Gbps till 10Gbps...
    Det kostar att ligga på topp...

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 14
    Det är ju en sak att få nätverket att klara 10 Gbit/s, men frågan är ju från vilken server man kan hämta data med den hastigheten och vad man ska spara ner den på.

SATA III toppar väl 6 Gbit/s? Så det behövs alltså troligen strippade (heter det väl) diskar eller RAID för att klara av det?

Eller då såklart att man har flera maskiner som delar på linan.

• Laddar…
  12. FG
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  13. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    P2P och cachingsservrar fixar höga bandbredder.

• Laddar…
  14. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    @arneri68 och @Nerre:
    Jag vet inte om det är just Tele2, eller om det är upp till varje host för Ooklas speedtest.net, men åtminstone Tele2 har lagt upp separat access direkt mot sina servrar, med lite info om dem: http://speedtest.tele2.net/

Där får man lite insikt i hur deras uppsättning är, med anycastade IPn, och ett gäng servrar hostade på 10GbE-anslutningar. Sannolikheten att man får servern helt ensam är väl kanske inte så stor, men å andra sidan finns även info om hur du kan addressera direkt på de olika siterna Tele2 handhar runtomkring i världen för speedtest. Och med tanke på att det är vanlig web-trafik eller FTP för att nå dem så funkar det fint att knåpa ihop sina egna tester mot flera hosts, eller med flera maskiner distribuerat.

Sen är detta självklart på den syntetiska sidan av allt för att testa, den riktiga användningen ser ju självklart lite annorlunda ut, men om man har för avsikt att distribuera råfiler till närmaste biograf från sin källare så går det ju alltid bra att köra saker i riktningen utåt också. :D

15. magebarf
    Hobbyelektriker Nivå 6
    Håller tummarna då!

Själv beställde jag en omkoppling från Telia Öppen Fiber till Bahnhofs Villafiber i november/december nån gång, precis när de sänkte sina priser (och efter de tog bort 5 års bindningstid på själva delen med OpenGiga, som det tidigare villafibernätet hette, som kommunikationsoperatör).

Skulle ursprungligen blivit omkopplad i januari, men då hade inte switcharna de behövde till närmaste kopplingsstation kommit, så jag antar nästan att det var för att de just skulle växla över till högre bandbredder.

Så, T minus 4 days, med förhoppningen att min nya mediakonverter faktiskt kommer fram innan dess också. :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: