3 702 läst ·
50 svar
4k läst
50 svar
Ersätta fiberomvandlare, hjälp mig att navigera rätt bland djungeln
Hade jag kunnat välja annat än Telia hade jag givetvis gjort det. Första och förhoppningsvis enda gången de levererar internet till mig.M merbanan skrev:Telia har höga krav med wire-speed på själva enheterna för fiber till koppar. Således så ligger problemet i ett annat led där det kommer krävas betydligt mycket mer jobb för att få rättelse (om det lyckas alls). Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att inte ha en affärsrelation med Telia.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Det där är en managed router/switch. Jag skulle gissa att Telia ha en VLAN kanal för management. Och skulle inte förvåna mig om även att datat går i en annan kanal. Men vet inte hur Telia har gjort.R Ritte skrev:
Och bara byta den mot en "vanlig" enkel switch undrar jag om det kommer funka eller vad du nu har beställt.
Frågan är var adresserna kommer från. Lokalt eller längre upp. Agerar den som en router kanske?R Ritte skrev:
Vad för IP adresser får du ut från den? Är det någon adress från någon av de 3 "private network ip ranges"?
Jag tycker att du först bara skaffar en längre fiberkabel så du kan flytta omvandlaren till dit du vill ha den.
Sen kan du fundera på om du kan byta ut "omvandlaren".
En eventuellt ny switch hade suttit där omvandlaren sitter idag. Jag vill byta ut den då jag tycker att jag borde kunna få bättre hastighet via en 1Gbps och grannar har haft problem med svajigt internet och fått den utbytt till en modern.P PappasHammare skrev:Det där är en managed router/switch. Jag skulle gissa att Telia ha en VLAN kanal för management. Och skulle inte förvåna mig om även att datat går i en annan kanal. Men vet inte hur Telia har gjort.
Och bara byta den mot en "vanlig" enkel switch undrar jag om det kommer funka eller vad du nu har beställt.
Frågan är var adresserna kommer från. Lokalt eller längre upp. Agerar den som en router kanske?
Vad för IP adresser får du ut från den? Är det någon adress från någon av de 3 "private network ip ranges"?
Jag tycker att du först bara skaffar en längre fiberkabel så du kan flytta omvandlaren till dit du vill ha den.
Sen kan du fundera på om du kan byta ut "omvandlaren".
I mitt fall är det dock enbart att jag snittar 850/920, ingen instabilitet.
Sfp kan du ju flytta över till en switch eller router beroende på vad du fördrar att köpa.R Ritte skrev:En eventuellt ny switch hade suttit där omvandlaren sitter idag. Jag vill byta ut den då jag tycker att jag borde kunna få bättre hastighet via en 1Gbps och grannar har haft problem med svajigt internet och fått den utbytt till en modern.
I mitt fall är det dock enbart att jag snittar 850/920, ingen instabilitet.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Förstår du vad jag säger när det där är en managed switch/router och att den kan ha en konfigurering som kan vara ett måste?R Ritte skrev:
Vad är det du har köpt? och vad har du får IP adresser på de enheter som är anslutna direkt till denna switch/router?
Dåligt insatt i de andra men Telia har övergivit multicast för alla nya och omförhandlade kunder, så all tv streamas numera direkt över internet som unicast. Prova att sätta din tvbox direkt i routern så får du upp en ruta att logga in istället.
Jag har Ownit där går allt via routern, men dom måste aktivera portarna, antar att det är någon vlankonf dom skjuter ut.J Jocke Best skrev:
Finns en tråd hos sweclockers om Telia och skrotandet av vlan. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1678864-telia-iptv-andrat-vlan-id?p=2A A-Man_08 skrev:
Gissar att de flesta i dag kör tv över internet och mobiltelefoni istället för fast telefoni.
du får nog ut ungefär max vad de kan ge, när du har 500 så har de begränsat den tilll 550 eller så, bara för att folk inte ska ringa och klaga, men på 1Gb så är det den tekniska standarden, de kan inte sätta 1.1.... så inget att lägga energi på.R Ritte skrev:Hej! Jag bor i en BRF som har giber via Telia. Vi har 500/500mbit-internet som ingår och jag brukar snitta runt 500-510+ både upp och ner (oavsett när på dygnet).
Då jag flytta min NAS till min lägenhet ökade jag min bredbandshastighet till 1000/1000. Min hastighet (mätt helt trådat) varierar mellan 800-920mbit där nerdströms ofta ligger runt 800mbit/s medan uppströms ligger på 900mbit/s.
Vi har haft flera i BRF som klagar om ostadigt internet och fått sin mediaomvandlare utbytt mot en mindre mer modern. Våra lägenheter byggdes 2015 så omvandlaren som sitter där idag är inte den nyaste. Jag funderar på ifall mediaomvandlare gör att jag får en högre och mer stabil gigabit-hastighet.
Några frågor:
Och framförallt, tror ni att en ny omvandlare löser något eller brukar felet ligga någon annanstans? Min nedströmshastighet är ALDRIG nära att vara över 900mbit oavsett tid på dygnet (mäter varje timme automatiskt via BBK)
- Jag har två optiska kablar i mediaboxen, men enbart en är inkopplad. Ifall jag använder båda, fungerar de som sändare/mottagere i en kabelomvandlare som tar sändare/mottagare separat?
- Min fibelkabel är gul, jag tolkar det som att jag har "singel mode"-kabel?
- Ifall jag har "singe mode" så är det våglängderna 1550nm/1310nm som min omvandlare bör stöjda?
Omvandlaren jag har idag är en CTS hes-3106-plus. Jag använder enbart bredband från omvandlaren, ingen IPTV etc.
Jag har en ubiquitit 10gbit-switch på väg hem till mig, borde jag inte kunna återanvända den som omvandlare genom att stoppa in SFP in i den?