5 348 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Ersätta element med vattenmantlad braskamin
Jag har redan termostater på övervåningen. Värmepumpen värmer inte elementvattnet direkt. Den värmer tanken som sedan shuntas ut till element. Då kan man ha termostat. Andra värmepumpar som jobbar direkt mot element ska man undvika termostater annat än enstaka rummrsnhp skrev:
Sätt termostat på elementet i vardagsrummet, så värms det åtminstone inte i onödan när du eldar. Kanske även i angränsande rum om kaminens värme räcker dit. Man ska ju normalt inte ha termostater när man har värmepump, men i enstaka rum där temperaturen påverkas av yttre omständigheter (tex kraftig solinstrålning eller kamin) kan man ha det.
MGauffin skrev:
Hej, hur har det gått med att koppla in kaminen till radiatorslingan? Funderar i samma banor, alltså att höja tempen på det avsvalnande vattnet i radiatorslingam genom att leda det förbi kaminen…MGauffin skrev:
Jag är som sagt inte ute efter ett riktigt system. Jag vill myselda och när jag gör det vill jag att värmen ska gå ut i hela huset och att pannan sluta tillföra värme. Tanken i pannan antar jag inte kommer värmas . Den styr ju temperaturen ut på slingan så den shuntar bort sig om retur vattnet blir för varmt.
retur vattnet från kaminen kommer dessutom blandat med vattnet från elementen så braskaminen kokar nog innan den blandningen blir varmare pannan.
Hej, jag har inte riktigt släppt denna tanke.. jag undrar hur det gick med denna idé för dig. Jag har lite samma funderingar, fortfarande. Mvh /johanMGauffin skrev:
Skicka in värme i värmepumpen är inge lyckat. Och kamin lär du ha arbetstemperatur på! Annars far kamin illa. Så satsa på en acktank och ladda på en riktig brasa och sätt en styrning som sätter värmepumpen i vila när du eldar.T termibh skrev:
Slingan från kaminen/eldstad går först till en fördelare där radiatorslingorna ansluter, så slingan till och från kaminen är en slinga av fem i ett enrörssystem. Så när inte kaminen eldas i så fungerar det som en radiator, dvs avger värme och när det eldas är den tänkt att ta upp värme och stödja pumpen. Jag har inuti ovanpå kaminen dragit in kopparrör som vattnet cirkulerar i för att ta upp värmen. Slingan från kaminen är en av fem anslutningar som samlas ihop och sedan ansluter till lvv-pumpen. Så värmen från kaminen blandas ju med radiatorvattnet/returvattnet innan pumpen som det är nu, och höjer temp i dagsläget om jag eldar på kanske 1-2 grader, men jag skulle vilja få ut mer av värmen när jag eldar. Någon idé hur? Funderar på att fylla med sand i utrymmet där rören ligger eller gjuta in kopparrör i betongkloss för att få över värmen till vattnet effektivare..B Belastar skrev:
Ja betong är inte förstahandsvalet då de leder värme dåligt. Och att ha kamin som element verkar inte helt lyckat heller då kaminens uppgift är att ta upp värme, inte att ge värme. Som experiment låter det så klart roligt. Men tillgodo sedd nytta minimal.T termibh skrev:Slingan från kaminen/eldstad går först till en fördelare där radiatorslingorna ansluter, så slingan till och från kaminen är en slinga av fem i ett enrörssystem. Så när inte kaminen eldas i så fungerar det som en radiator, dvs avger värme och när det eldas är den tänkt att ta upp värme och stödja pumpen. Jag har inuti ovanpå kaminen dragit in kopparrör som vattnet cirkulerar i för att ta upp värmen. Slingan från kaminen är en av fem anslutningar som samlas ihop och sedan ansluter till lvv-pumpen. Så värmen från kaminen blandas ju med radiatorvattnet/returvattnet innan pumpen som det är nu, och höjer temp i dagsläget om jag eldar på kanske 1-2 grader, men jag skulle vilja få ut mer av värmen när jag eldar. Någon idé hur? Funderar på att fylla med sand i utrymmet där rören ligger eller gjuta in kopparrör i betongkloss för att få över värmen till vattnet effektivare..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden