Tänkte plocka bort golvbjälkarna där jag ska göra badrummet i huset som är ett timmerhus. Men jag antar att jag bör sätta någonting som håller ihop huset så att inte väggarna börjar bukta. Det finns inga tendenser till det nu, men om man tar bort balkarna vet man ju inte vad som sker.

Har hittat information om vajer, armeringsjärn mm. Men en stålbalk vore kanske det bästa alternativet? Är ute efter något oorganiskt då jag inte ska använda mig av tätskikt.

Hmm,
Ta bort bjälkarna låter ju vanskligt, men jag antar att du vill sänka golvet lite- kan du inte bara försänka dom då - eller blir det för högt ?

Även om du sätter balkar i tex stål så kommer ju en fuktig gtund inte vara bra -så antingen får du sätta tätskit som ett Schakt ialflall (udda konstruktion) elelr se till att det är välventilerat och torrt iaf så att fukten vädras ut - vilket nog förutsätter att du inte använder badrummet alltför mkt då - elelr iaf inte får vattenspill på golvet som du inte torkar bort direkt ?

Men varför skall du inte ha ett tätskikt !? Även om du, av ngn anledning, inte har det på väggarna så borde du väl iaf täta golvet ?

/K

Tack för svaret! Jo, jag tar bort bjälkarna för att få ett o-organiskt underlag så att eventuella olyckor kan rinna rakt igenom och ner i jorden så att säga.

Jag har hittat en stålstång som jag har skruvat fast tvärs över mellan väggarna så nu kan jag ta bort bjälkarna.

Jag vill slippa tätskikt eftersom jag tycker det är så trist med alla kemikalier och vill gärna experimentera med något mer naturnära och giftfritt. Grunden kommer att fyllas med Hasopor och sedan med lera och lertegel som golv.

Problemet är väl att det inte bara är vatten rakt ned så att säga - om du har ngt poröst (isolering) så kan funkten vandra upp i väggar osv därifrån.
Den stora risken är ju inte ett stort läkage kanske utan smygläckage eller att ständigt fuktbelastning ger mögeltillväxt, även om materialen rakt under då är oorganiska så kan det ju komma in organiskt material (damm tex) eller så drar fukten in i bjälklag elelr dylikt vid sidan om.

Men bra ventilation och att inte använda badrummet alltför mkt och ofta samt förstås att man inte har en dusch som dräller rakt ut på golvet utan ett badkar eller duschkabin eller liknande borde kunna funka, så var det ju förr.

Vill man använd badrummet på ett mer modernt sätt; Välisolerat, duscha varje dag (alla i familjen) och en duschhörna - då skulle jag iaf minst sätta en gummiduk eller liknande som tätskikt i golvet, och iaf måla väggarna i duschhörnan med ngn färg som stänger ute fukt också...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.