Lite av förlängning på en redan startad tråd https://www.byggahus.se/forum/threa...rstomme-som-lagats-med-liggande-plank.553016/

Jag håller på med ett större renoveringsprojekt av ett äldre timmerhus där delar av stommen tyvärr redan är borttagen.
Från bröja var tanken att laga det som finns kvar men det börjar med och mer kännas som ett orimligt val.

På bifogad skiss ser ni hur huset ser ut i grova drag. De tjockare väggarna är ursprungliga timmerväggar, med stora delar ersatta av plank med impregnering. De tunnare är reglade väggar.
Skiss av ett timmerhus med markerade timmerväggar och en lutande yttervägg med text "fukt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hörn av en timmerstuga med både ursprungligt och nytt trä, vissa delar är impregnerade plankor, synliga skador och olika träfärger.
Skapa konto

Problemet är att timmerväggarna inte längre låser i hörnen, då två av timmerväggarna i originalstugan är borttagna. Det gör att stommen i dag är instabil – särskilt en av ytterväggarna som lutar utåt (den är dessutom fuktskadad, 15 procents fukt.)
Hand håller en fuktmätare mot en trävägg, visar 15% fukt.
Skapa konto

Jag funderar på att ersätta timmerväggarna med en ny regelstomme och samtidigt säkra upp hela konstruktionen så att huset får en stabil och bärande struktur igen.

Mina frågor är:

• Hur ersätter man en bärande timmervägg med en regelstomme, ska man spara timret längst upp som takstolarna vilar på?
  • Hur gör man för att stämpa upp väggen när timret är i vägen, på ett säkert sätt?
  • Vad bör jag tänka extra på när jag ska förbinda timret med nya regelstommen?

Alla tips, egna erfarenheter, eller referenser till liknande projekt vore guld värda. Gammal timmervägg med plankor lagda horisontellt, delvis ersatt med ny regelstomme; tecken på fuktskador och en del isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto
Gammal timmervägg med synliga skador och bitvis borttagen beklädnad, bredvid en panel av nytt trä i renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Linda Ljungblad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.