6 151 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Erfarenheter / synpunkter på denna utomhusvedpanna :)
Fick en offert på e classic 1450, inkl installation och 15 meter kulvett. Ca 130 000 får jag räkna med, ca samma som jag fått offert på för bergvärme. Är riktigt sugen på den pannan och något år ska man nog kunna använda ved från egna tomten.
om man ligger på en energiförbrukning på ca 20 000kwh / år, vad motsvarar det på ett ungefär i m3 ved?
om man ligger på en energiförbrukning på ca 20 000kwh / år, vad motsvarar det på ett ungefär i m3 ved?
Jag uppfattar den som 745 liter inbyggt, har inga egna tankar nu.
Tankarna går däremot om man skulle ha några tankar som den får jobba emot för o lagra lite värme.
frågan är bara vad som är rimligt, 2 m3 kanske?
Tankarna går däremot om man skulle ha några tankar som den får jobba emot för o lagra lite värme.
frågan är bara vad som är rimligt, 2 m3 kanske?
Men...
Om den har en Min effekt på 9kw som det står i deras kassa dokumentation, var ska du göra av all överskottsenergi..
Men set står inget om hur den reglerar uteffekten, den verkar ju inte ha någon fläkt, och bara gå på självdrag..
Men att ha under 4m3 vatten till den pannan kommer nog inte fungera så bra, om du inte vill sälja tjära på marknaden också..
Om den har en Min effekt på 9kw som det står i deras kassa dokumentation, var ska du göra av all överskottsenergi..
Men set står inget om hur den reglerar uteffekten, den verkar ju inte ha någon fläkt, och bara gå på självdrag..
Men att ha under 4m3 vatten till den pannan kommer nog inte fungera så bra, om du inte vill sälja tjära på marknaden också..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ställde en fråga till säljaren ang fläkt etc
"När pannan kommer upp i inställd temperatur stänger fläkt och tilluftsspjäll helt. När pannan sjunkit 6 grader startar fläkten igen och återupptar eldandet. Har den inte sjunkit i temperatur på en timme startar fläkten ca 5 minuter för att underhålla glödbädden. Får du enkelt in en tank kan väl det vara en fördel men billigast och enklast är det att ha pannans volym som ack. Fyller du på några vedklabbar morgon och kväll och drar till glödbädden i botten av pannan blir handhavandet enklast. "
Fick ett förslag att koppla via garaget och ställa ev tankar där för att spara yta inne vilket är önskvärt
Jag e riktigt sugen på den lösningen
"När pannan kommer upp i inställd temperatur stänger fläkt och tilluftsspjäll helt. När pannan sjunkit 6 grader startar fläkten igen och återupptar eldandet. Har den inte sjunkit i temperatur på en timme startar fläkten ca 5 minuter för att underhålla glödbädden. Får du enkelt in en tank kan väl det vara en fördel men billigast och enklast är det att ha pannans volym som ack. Fyller du på några vedklabbar morgon och kväll och drar till glödbädden i botten av pannan blir handhavandet enklast. "
Fick ett förslag att koppla via garaget och ställa ev tankar där för att spara yta inne vilket är önskvärt
Jag e riktigt sugen på den lösningen
Absolut så tror jag på att ansluta tankar för att ta tillvara på energin som pannan ger 
skulle det räcka att elda en gång per dag eller varannan när det är som kallast skulle jag vara väldigt nöjd
kan väldigt lite om just vedpannor men gillar det färdiga konceptet med utomhuspaketet då jag kan få en bra logistik i veden ( korta sträckor att hantera, bära ) samt att jag kan använda inomhusytan till roligare saker
sen tror jag att jag kommer ha bra kontakter gällande komma över träd
och därmed få en bra ekonomi i systemet
skulle det räcka att elda en gång per dag eller varannan när det är som kallast skulle jag vara väldigt nöjd
kan väldigt lite om just vedpannor men gillar det färdiga konceptet med utomhuspaketet då jag kan få en bra logistik i veden ( korta sträckor att hantera, bära ) samt att jag kan använda inomhusytan till roligare saker
För dom pengarna får man ju en riktigt fin panna av välkänt fabrikat. Pengarna räcker nog till en riktig tank och en liten friggebod att ställa det i också.
Om du inte vet så mycket om vedeldning så se för Guds och din egen skull till att läsa på och fråga runt innan du köper den där klumpen för över 100kkr..
Jag förstår inte heller vitsen med denna lösning.
Om du inte vet så mycket om vedeldning så se för Guds och din egen skull till att läsa på och fråga runt innan du köper den där klumpen för över 100kkr..
Jag förstår inte heller vitsen med denna lösning.
Men som jag ser det så blir det ungefär samma pengar om man kollar på motsvarande effekt på vedpannor, sen har dom oftast som jag uppfattat det lite mindre eldstad samt mindre integrerad vattenvolym. Sen tillkommer kostnad för t ex container samt arbetskostnader etc visst, denna panna är ny på europamarknaden men ingen ny om man söker på den så är dom stora i usa. Visst fan e det mycket pengar och jag tror att den största vinsten ligger lägre fram i tiden när elnätspriser och elen blivit dyrare.... Och dyrare... Skulle jag investera i bergvärme så känns det som att visst gör man en bra besparing inledningsvis men allteftersom elpriserna ökar så återgår man till ursprungskostnaderna.
Gillar paketlösningen men hade man haft kunskapen och koppla rör etc så skulle gjort som grannen och skaffa en begagnad container, köpa begagnad vedpanna och undra om han fan inte byggde vattentankarna själv och sen drog in en kulvert till huset. Men den gubben är fan uppfinnar-nisse
hade jag försökt så hade det nog slutat med en smäll ala hiroshima 
fördelen som jag ser det med att istället skaffa en container etc är att skalet blir oberoende pannan när det gått ett antal år.
någon som vet uppskattad livslängd på vedpannor typ e classic m.m ?
Gillar paketlösningen men hade man haft kunskapen och koppla rör etc så skulle gjort som grannen och skaffa en begagnad container, köpa begagnad vedpanna och undra om han fan inte byggde vattentankarna själv och sen drog in en kulvert till huset. Men den gubben är fan uppfinnar-nisse
fördelen som jag ser det med att istället skaffa en container etc är att skalet blir oberoende pannan när det gått ett antal år.
någon som vet uppskattad livslängd på vedpannor typ e classic m.m ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ett försök att lägga upp en bild på när jag försöker räkna vinst på en uppskattad siffra ( 150 000kr ) med amortering på 12 år, ränta på ca 5,6 % som reducerats med 30%.
Uppskattar nätavgift och hushållsel till ca 500kr / månaden efter en installation av panna.
Första 3 åren räknar jag med att kunna försörja pannan med egen ved från tomten. Uppskattar det till 18m3 per år.
Jämnför med min nibe 310 och att elkostnaderna kommer att fördyras med 5% varje år.
Räknar med att vedpriset ökar med 5 % /år
Översta raderna är månadskostnad, nedan är per år räknats ner tills dessa att pannan är amorterad.
Kom gärna med feedback gällande min lilla räkning
Har inte tagit med kostnader för sotare, bränsle till motorsåg etc
Redigerat:
Det beror på vilken kulvert det är, men en maxitherm 2x32 tror jag ligger på ca 15w/m vid ca 70grader. Mindre medierör ger mindre förluster då mantlens ytterdiametern är samma.
Sen beror det ju lite på hur blöt jorden är, vilken jordart och vilket djup man lägger på.
Sen beror det ju lite på hur blöt jorden är, vilken jordart och vilket djup man lägger på.