774 808 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Va i kontakt med säljare på denna bil. Serviceavtalet man kunde teckna kostade 175kr/mån (sommarpris). Ordinarie 199kr/mån. Även om det skulle vara det dubbla är det ju nästan förmånligt jämfört med priserna jag fick ovan... Vad som ingick o hur långt avtalet var vet jag inteC carler skrev:
https://www.bytbil.com/stockholms-l...dsg-dragpaket-varmare-dab-radio-5592-14524443
Den där bilen är väldigt snarlik min, förutom att jag saknar motorvärmare.H Hawkai skrev:
Ja det enda minuset jag kan komma på med serviceavtal är väl (förutom finansiering via volkswagen) att man blir låst till att serva bilen på DinBil, som inte har så bra rykte och som kanske inte är den närmsta märkesverkstaden
Spännande, jag har haft bilen sen i januari och kört 1000 mil utan att upptäcka detta, men det förklarar ju varför spolarvätska räcker så längeJ JohanLun skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag fick erbjudande om serviceavtal för 99 kr/mån i 3 år eller 4500 mil när jag köpte min GTE nyss.H Hawkai skrev:
Det verkar som om ni anser det som förmånligt?
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
WeConnect problem
Är det vanligt att man inte kan koppla upp sig mot bilen med WeConnect (webbläsarversionen)?
Hittills har det fungerat men nu har den börjat bråka, tex just nu kan jag inte få rapport om laddningsläget eller var den är parkerad.
Det kunde jag tidigare...
E-manager säger "status inte tillgänglig"
Parkeringsposition säger "Parkeringsposition ej tillgänglig eller ditt fordon är i rörelse"
Men mätarställningen och status för låset funkar, den visar rätt när jag öppnar och stänger låset och mätaren vet jag vad den var när jag parkerade så den stämmer.
Bilen står framför garaget utanför fönstret..
Vad beror detta på?
Är det vanligt att man inte kan koppla upp sig mot bilen med WeConnect (webbläsarversionen)?
Hittills har det fungerat men nu har den börjat bråka, tex just nu kan jag inte få rapport om laddningsläget eller var den är parkerad.
Det kunde jag tidigare...
E-manager säger "status inte tillgänglig"
Parkeringsposition säger "Parkeringsposition ej tillgänglig eller ditt fordon är i rörelse"
Men mätarställningen och status för låset funkar, den visar rätt när jag öppnar och stänger låset och mätaren vet jag vad den var när jag parkerade så den stämmer.
Bilen står framför garaget utanför fönstret..
Vad beror detta på?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
På 4500mil ska bilen in tre gånger.
Tre oljebyten och två inspektioner.
36mån å 99kr är 3600kr. Vilket motsvarar ungefär ett oljebytet.
Tre oljebyten och två inspektioner.
36mån å 99kr är 3600kr. Vilket motsvarar ungefär ett oljebytet.
Är det en ny?B Bo Berglund skrev:
Se prisuppgifterna längre upp som jag fick när jag pratade med en servicetekniker. 99kr är ingenting!
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Nu har jag en uppdatering på hur det går att köpa en begagnad Passat GTE. Detta kan säkert vara av intresse för många här!
Bilen jag först betalat handpenning på visade sig i efterhand ha missat senaste bytet av motor och växellådsolja med 1100 mil. All service som utförts av auktoriserade VW-verkstäder listas på www.biluppgifter.se, dock kan man ej räkna med att den listan är komplett då det inte syns om man t.ex. servat på Mekonomen. Därför måste man vara noggrann med att kolla upp detta ifall något ser misstänkt ut på biluppgifter.
Jag ringde och pratade med försäkringsbolag som gav varierande information om hur de ställde sig till detta.
- Folksam sa på telefon att det absolut inte var några konstigheter att den missat servicen med 1000 mil så länge man faktiskt gör servicen. Om man läser deras avtal däremot så står det att de inte betalar någonting om man inte följer serviceintervallerna!
- IF sa att de betalar upp till 50% av kostnaden om det blir motor eller växellådshaveri om man inte följt servicen.
- Trygg Hansa sa att det var en bedömningsfråga beroende på hur tydligt det är att felet beror på missad service.
Jag ringde dessutom till Volkswagen, där var det raka puckar. Har en bil missat oljebyten med 1100 mil så ska man inte räkna med någon hjälp alls från dem vid motor eller växellådshaveri. punkt slut kände jag där.
Det var absolut inga konstigheter för mig att få tillbaka handpenningen för bilen. Så nu är jag ute och letar bil igen!
Just nu sitter jag och velar över om jag ska leasa en helt ny Kia ceed sportswagon plugin (mycket bra leasingerbjudande hos Kia nu!), eller köpa en annan GTE. Det lutar åt GTE’n då mina beräkningar säger att det blir billigare över en treårsperiod även med värdeminskning inräknat. Dessutom är milbegränsning rätt obehagligt.
Bilen jag först betalat handpenning på visade sig i efterhand ha missat senaste bytet av motor och växellådsolja med 1100 mil. All service som utförts av auktoriserade VW-verkstäder listas på www.biluppgifter.se, dock kan man ej räkna med att den listan är komplett då det inte syns om man t.ex. servat på Mekonomen. Därför måste man vara noggrann med att kolla upp detta ifall något ser misstänkt ut på biluppgifter.
Jag ringde och pratade med försäkringsbolag som gav varierande information om hur de ställde sig till detta.
- Folksam sa på telefon att det absolut inte var några konstigheter att den missat servicen med 1000 mil så länge man faktiskt gör servicen. Om man läser deras avtal däremot så står det att de inte betalar någonting om man inte följer serviceintervallerna!
- IF sa att de betalar upp till 50% av kostnaden om det blir motor eller växellådshaveri om man inte följt servicen.
- Trygg Hansa sa att det var en bedömningsfråga beroende på hur tydligt det är att felet beror på missad service.
Jag ringde dessutom till Volkswagen, där var det raka puckar. Har en bil missat oljebyten med 1100 mil så ska man inte räkna med någon hjälp alls från dem vid motor eller växellådshaveri. punkt slut kände jag där.
Det var absolut inga konstigheter för mig att få tillbaka handpenningen för bilen. Så nu är jag ute och letar bil igen!
Just nu sitter jag och velar över om jag ska leasa en helt ny Kia ceed sportswagon plugin (mycket bra leasingerbjudande hos Kia nu!), eller köpa en annan GTE. Det lutar åt GTE’n då mina beräkningar säger att det blir billigare över en treårsperiod även med värdeminskning inräknat. Dessutom är milbegränsning rätt obehagligt.
En annan fråga, har ni hybridägare installerat laddbox hemma? 10.000 ska det kosta, är det värt det?
Så är det absolut, i min budget har jag redan räknat in att den ska installeras. Redan att den laddar betydligt snabbare gör att det är värt investeringen enligt mig, dessutom är det ju säkerhetsaspekten.G GargamelSE skrev:
Dock har de som bor i huset vi ska flytta till en elbil, men ingen laddbox. Därför blev jag lite fundersam på vad folk här har för åsikt om det.
Spännande, kände inte till den sidan för biluppgifter! Min verkar enligt den ha servats vid rätt intervaller! Och så är det uppskattade priset klart högre än det jag betaladeAlfaHannes skrev:
Nu har jag en uppdatering på hur det går att köpa en begagnad Passat GTE. Detta kan säkert vara av intresse för många här!
Bilen jag först betalat handpenning på visade sig i efterhand ha missat senaste bytet av motor och växellådsolja med 1100 mil. All service som utförts av auktoriserade VW-verkstäder listas på www.biluppgifter.se, dock kan man ej räkna med att den listan är komplett då det inte syns om man t.ex. servat på Mekonomen. Därför måste man vara noggrann med att kolla upp detta ifall något ser misstänkt ut på biluppgifter.
Jag ringde och pratade med försäkringsbolag som gav varierande information om hur de ställde sig till detta.
- Folksam sa på telefon att det absolut inte var några konstigheter att den missat servicen med 1000 mil så länge man faktiskt gör servicen. Om man läser deras avtal däremot så står det att de inte betalar någonting om man inte följer serviceintervallerna!
- IF sa att de betalar upp till 50% av kostnaden om det blir motor eller växellådshaveri om man inte följt servicen.
- Trygg Hansa sa att det var en bedömningsfråga beroende på hur tydligt det är att felet beror på missad service.
Jag ringde dessutom till Volkswagen, där var det raka puckar. Har en bil missat oljebyten med 1100 mil så ska man inte räkna med någon hjälp alls från dem vid motor eller växellådshaveri. punkt slut kände jag där.
Det var absolut inga konstigheter för mig att få tillbaka handpenningen för bilen. Så nu är jag ute och letar bil igen!
Just nu sitter jag och velar över om jag ska leasa en helt ny Kia ceed sportswagon plugin (mycket bra leasingerbjudande hos Kia nu!), eller köpa en annan GTE. Det lutar åt GTE’n då mina beräkningar säger att det blir billigare över en treårsperiod även med värdeminskning inräknat. Dessutom är milbegränsning rätt obehagligt.
Jag har inte riktigt förmått mig till att köpa en laddbox, utan jag kör en sån här lösning än så länge. Nu med hemarbete pga covid19 laddar jag samtidigt som solpanelerna på taket genererar bra = ingen kostnad för laddningen på elräkningen.AlfaHannes skrev:
Vet om att det finns viss brandrisk, men kontakten blir inte mer än ljummen och uttaget ser fortfarande bra ut. Om det finns brandrisk i ledningar någonstans har jag ingen aning om, men det var en elektiker som installerade uttaget (fast inte med avseende att ladda bil).
Hur lång tid tar det att ladda fullt batteri?C carler skrev:Jag har inte riktigt förmått mig till att köpa en laddbox, utan jag kör en sån här lösning än så länge. Nu med hemarbete pga covid19 laddar jag samtidigt som solpanelerna på taket genererar bra = ingen kostnad för laddningen på elräkningen.
Vet om att det finns viss brandrisk, men kontakten blir inte mer än ljummen och uttaget ser fortfarande bra ut. Om det finns brandrisk i ledningar någonstans har jag ingen aning om, men det var en elektiker som installerade uttaget (fast inte med avseende att ladda bil).



