C carler skrev:
I diskussionen om svindyr service tänker jag att serviceavtal, helst kostnadsfri, är en bra grej.
Va i kontakt med säljare på denna bil. Serviceavtalet man kunde teckna kostade 175kr/mån (sommarpris). Ordinarie 199kr/mån. Även om det skulle vara det dubbla är det ju nästan förmånligt jämfört med priserna jag fick ovan... Vad som ingick o hur långt avtalet var vet jag inte
https://www.bytbil.com/stockholms-l...dsg-dragpaket-varmare-dab-radio-5592-14524443
 
H Hawkai skrev:
Va i kontakt med säljare på denna bil. Serviceavtalet man kunde teckna kostade 175kr/mån (sommarpris). Ordinarie 199kr/mån. Även om det skulle vara det dubbla är det ju nästan förmånligt jämfört med priserna jag fick ovan... Vad som ingick o hur långt avtalet var vet jag inte
[länk]
Den där bilen är väldigt snarlik min, förutom att jag saknar motorvärmare.
Ja det enda minuset jag kan komma på med serviceavtal är väl (förutom finansiering via volkswagen) att man blir låst till att serva bilen på DinBil, som inte har så bra rykte och som kanske inte är den närmsta märkesverkstaden
 
J JohanLun skrev:
Nix... Inga lock. Smart besparing för svensk vinter? Jag har dessutom inte led blinkers. Skitsamma kanske. Glödlampor funkar lika bra, spolningen är ändå kass...
Spännande, jag har haft bilen sen i januari och kört 1000 mil utan att upptäcka detta, men det förklarar ju varför spolarvätska räcker så länge :D(y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Hawkai skrev:
Va i kontakt med säljare på denna bil. Serviceavtalet man kunde teckna kostade 175kr/mån (sommarpris). Ordinarie 199kr/mån. Även om det skulle vara det dubbla är det ju nästan förmånligt jämfört med priserna jag fick ovan...
Jag fick erbjudande om serviceavtal för 99 kr/mån i 3 år eller 4500 mil när jag köpte min GTE nyss.
Det verkar som om ni anser det som förmånligt?
 
WeConnect problem
Är det vanligt att man inte kan koppla upp sig mot bilen med WeConnect (webbläsarversionen)?
Hittills har det fungerat men nu har den börjat bråka, tex just nu kan jag inte få rapport om laddningsläget eller var den är parkerad.
Det kunde jag tidigare...
E-manager säger "status inte tillgänglig"
Parkeringsposition säger "Parkeringsposition ej tillgänglig eller ditt fordon är i rörelse"
Men mätarställningen och status för låset funkar, den visar rätt när jag öppnar och stänger låset och mätaren vet jag vad den var när jag parkerade så den stämmer.

Bilen står framför garaget utanför fönstret..

Vad beror detta på?
 
På 4500mil ska bilen in tre gånger.
Tre oljebyten och två inspektioner.
36mån å 99kr är 3600kr. Vilket motsvarar ungefär ett oljebytet.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag fick erbjudande om serviceavtal för 99 kr/mån i 3 år eller 4500 mil när jag köpte min GTE nyss.
Det verkar som om ni anser det som förmånligt?
Är det en ny?

Se prisuppgifterna längre upp som jag fick när jag pratade med en servicetekniker. 99kr är ingenting! :-) Då var det begagnat vi diskuterade
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Hawkai skrev:
Är det en ny?
Fabriksny. Nu med 386 km på mätaren...
 
Nu har jag en uppdatering på hur det går att köpa en begagnad Passat GTE. Detta kan säkert vara av intresse för många här!

Bilen jag först betalat handpenning på visade sig i efterhand ha missat senaste bytet av motor och växellådsolja med 1100 mil. All service som utförts av auktoriserade VW-verkstäder listas på www.biluppgifter.se, dock kan man ej räkna med att den listan är komplett då det inte syns om man t.ex. servat på Mekonomen. Därför måste man vara noggrann med att kolla upp detta ifall något ser misstänkt ut på biluppgifter.

Jag ringde och pratade med försäkringsbolag som gav varierande information om hur de ställde sig till detta.

- Folksam sa på telefon att det absolut inte var några konstigheter att den missat servicen med 1000 mil så länge man faktiskt gör servicen. Om man läser deras avtal däremot så står det att de inte betalar någonting om man inte följer serviceintervallerna!

- IF sa att de betalar upp till 50% av kostnaden om det blir motor eller växellådshaveri om man inte följt servicen.

- Trygg Hansa sa att det var en bedömningsfråga beroende på hur tydligt det är att felet beror på missad service.


Jag ringde dessutom till Volkswagen, där var det raka puckar. Har en bil missat oljebyten med 1100 mil så ska man inte räkna med någon hjälp alls från dem vid motor eller växellådshaveri. punkt slut kände jag där.

Det var absolut inga konstigheter för mig att få tillbaka handpenningen för bilen. Så nu är jag ute och letar bil igen!


Just nu sitter jag och velar över om jag ska leasa en helt ny Kia ceed sportswagon plugin (mycket bra leasingerbjudande hos Kia nu!), eller köpa en annan GTE. Det lutar åt GTE’n då mina beräkningar säger att det blir billigare över en treårsperiod även med värdeminskning inräknat. Dessutom är milbegränsning rätt obehagligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
En annan fråga, har ni hybridägare installerat laddbox hemma? 10.000 ska det kosta, är det värt det?
 
G
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
En annan fråga, har ni hybridägare installerat laddbox hemma? 10.000 ska det kosta, är det värt det?
Om du redan har slösar några hundra tusen extra på en halv-batterikörd bil, så är nog 10.000kr ett mindre problem.
 
G GargamelSE skrev:
Om du redan har slösar några hundra tusen extra på en halv-batterikörd bil, så är nog 10.000kr ett mindre problem.
Så är det absolut, i min budget har jag redan räknat in att den ska installeras. Redan att den laddar betydligt snabbare gör att det är värt investeringen enligt mig, dessutom är det ju säkerhetsaspekten.

Dock har de som bor i huset vi ska flytta till en elbil, men ingen laddbox. Därför blev jag lite fundersam på vad folk här har för åsikt om det.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Nu har jag en uppdatering på hur det går att köpa en begagnad Passat GTE. Detta kan säkert vara av intresse för många här!

Bilen jag först betalat handpenning på visade sig i efterhand ha missat senaste bytet av motor och växellådsolja med 1100 mil. All service som utförts av auktoriserade VW-verkstäder listas på www.biluppgifter.se, dock kan man ej räkna med att den listan är komplett då det inte syns om man t.ex. servat på Mekonomen. Därför måste man vara noggrann med att kolla upp detta ifall något ser misstänkt ut på biluppgifter.

Jag ringde och pratade med försäkringsbolag som gav varierande information om hur de ställde sig till detta.

- Folksam sa på telefon att det absolut inte var några konstigheter att den missat servicen med 1000 mil så länge man faktiskt gör servicen. Om man läser deras avtal däremot så står det att de inte betalar någonting om man inte följer serviceintervallerna!

- IF sa att de betalar upp till 50% av kostnaden om det blir motor eller växellådshaveri om man inte följt servicen.

- Trygg Hansa sa att det var en bedömningsfråga beroende på hur tydligt det är att felet beror på missad service.


Jag ringde dessutom till Volkswagen, där var det raka puckar. Har en bil missat oljebyten med 1100 mil så ska man inte räkna med någon hjälp alls från dem vid motor eller växellådshaveri. punkt slut kände jag där.

Det var absolut inga konstigheter för mig att få tillbaka handpenningen för bilen. Så nu är jag ute och letar bil igen!


Just nu sitter jag och velar över om jag ska leasa en helt ny Kia ceed sportswagon plugin (mycket bra leasingerbjudande hos Kia nu!), eller köpa en annan GTE. Det lutar åt GTE’n då mina beräkningar säger att det blir billigare över en treårsperiod även med värdeminskning inräknat. Dessutom är milbegränsning rätt obehagligt.
Spännande, kände inte till den sidan för biluppgifter! Min verkar enligt den ha servats vid rätt intervaller! Och så är det uppskattade priset klart högre än det jag betalade :-)
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
En annan fråga, har ni hybridägare installerat laddbox hemma? 10.000 ska det kosta, är det värt det?
Jag har inte riktigt förmått mig till att köpa en laddbox, utan jag kör en sån här lösning än så länge. Nu med hemarbete pga covid19 laddar jag samtidigt som solpanelerna på taket genererar bra = ingen kostnad för laddningen på elräkningen.
Vet om att det finns viss brandrisk, men kontakten blir inte mer än ljummen och uttaget ser fortfarande bra ut. Om det finns brandrisk i ledningar någonstans har jag ingen aning om, men det var en elektiker som installerade uttaget (fast inte med avseende att ladda bil).
 
  • Eluttag på en vit vägg där en bil laddas med vanlig laddkabel som är ansluten till uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på ett oanvänt vägguttag anslutet för att illustrera hemmaladdning av elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel laddningsenhet för elbil med indikatorlampor som visar laddningsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
C carler skrev:
Jag har inte riktigt förmått mig till att köpa en laddbox, utan jag kör en sån här lösning än så länge. Nu med hemarbete pga covid19 laddar jag samtidigt som solpanelerna på taket genererar bra = ingen kostnad för laddningen på elräkningen.
Vet om att det finns viss brandrisk, men kontakten blir inte mer än ljummen och uttaget ser fortfarande bra ut. Om det finns brandrisk i ledningar någonstans har jag ingen aning om, men det var en elektiker som installerade uttaget (fast inte med avseende att ladda bil).
Hur lång tid tar det att ladda fullt batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.