B bhus2021 skrev:
Så betedde sig inte min 2020, bara om jag tryckte på GTE-läge så började den ladda batteriet.
I vanligt hybridläge körde den batteriet till 0% utan att få för sig att ladda det.

Kör du med/utan GPS? det kan möjligen påverka eftersom Passaten har nån planering av hybridläget ifall man kör på gps.

Sedan finns det lite inställningar för batteriet i menyerna där man kan påtvinga laddning
När jag läser i den engelska instruktionsboken under fliken Hybrid står det: "The battery charge is used to provide optimum energy in the Hybrid operating mod. When route guidance is activated, the vehicle may re-charge the high-voltage battery independently via the combustion engine." Vilket bekräftar det du skriver om GPS. Dock har det skett i Hybridläget utan att GPS varit aktiv.

Har skummat igenom hela tråden och det skrivs på något ställe att en medlem har haft liknande upplevelse utan att riktigt få svar på varför. Det är inte hela världen men tycker bara att om jag vill ladda batteriet med bensinmotorn ska jag aktivt välja det själv i batterimenyn.
 
B bhus2021 skrev:
Så betedde sig inte min 2020, bara om jag tryckte på GTE-läge så började den ladda batteriet.
I vanligt hybridläge körde den batteriet till 0% utan att få för sig att ladda det.
Min GTE 2020 hade en inställning under laddningshanteringen där man kunde ställa minsta batterinivå och då körde den ner till den nivån i hybriddrift. Om det var lägre nivå när man ställde in det så använde den bensinmotorn för att ladda upp till inställd nivå.
Därefter bibehölls den nivån tills man stängde av funktionen (genom att gå över till el-drift).

Men som vanligt så glömde den bort alltihop när man stannar för fika eller så, därför var man tvungen att komma ihåg att återställa det när man körde vidare.
Min nya 2024 har en konstig inställning som skall motsvara detta men den kan inte aktiveras med batteriet lägre än det man vill ställa in! Så ingen laddning av tomt batteri här inte!

Och för övrigt stämmer INTE det mesta som nämns om dessa saker i den inbyggda hjälpen med verkligheten (se tidigare i denna tråd där jag diskuterade detta).
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Läste nått om att det byts mycket växellådor på denna modell, men att nån på en verkstad kommit på att det går att laga, det är bara nån gummitätning i en ventil som är dålig och behöver bytas.
Ca 15" mot 50" för en ny låda.
 
Växellådan har man väl alltid lagat? Frugans fixade dom den läckan på för fem år sen när hon hade en sån.
 
J
Stefan N Stefan N skrev:
Växellådan har man väl alltid lagat? Frugans fixade dom den läckan på för fem år sen när hon hade en sån.
Jag tror att jag sett samma youtube klipp för ett par år sen och att VW byter hela mekatroniken eller liknande som en enhet som kostar som en halv bil, medan det som egentligen är trasigt är en o-ring eller packning som kostar några tior. Men för att byta packningen måste man ta ned och isär lådan.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hemskt dålig konstruktion. Verkar gå titt som tätt även på diesel och bensindrivna bilar.

På hybriderna verkar man ha tur om de håller så pass länge som 13.000 mil. Lagom tills precis efter maskinskadeförsäkringen slutar gälla.

Lådan är från första början ej byggt för dubbla drivlinor, och att vw/vag fortsätter med dessa lådor är ju märkligt.
 
Det stämmer. Det är mechatroniken som man kan laga då det är en packning/gummimembran som man kan byta. Men på min gick mechatroniken sönder och i samband med det så gick även växellådan sönder. Visade inga tecken på det, bilen gick hur bra som helst. Jag parkerade för natten och när jag startade den morgon efter hade allt gått sönder under ”natten” de fick lov att byta både mechatroniken för ca 40 000kr, den blev ny, samt växellåda till en begagnad tror det kostade totalt ca 170 000kr men det tog tack och lov försäkringsbolaget mot en självrisk på 7000kr. Skedde strax innan bilen gått 12 000mil.
 
J
Hur resonerar ni som har gte som gått ”över ” maskonskada? Är värdet på bilen så lågt då att man kan ta att skrota den? För växellådsras verkar ju inte helt ovanligt och jag antar att en rätt stor andel av de som gått över 20 har eller snart kommer få reparera lådan… för betala 170 för en bil som sannolikt är värd mindre än det känns inte super kul…
 
U
J JohanLun skrev:
Hur resonerar ni som har gte som gått ”över ” maskonskada? Är värdet på bilen så lågt då att man kan ta att skrota den? För växellådsras verkar ju inte helt ovanligt och jag antar att en rätt stor andel av de som gått över 20 har eller snart kommer få reparera lådan… för betala 170 för en bil som sannolikt är värd mindre än det känns inte super kul…
Skulle aldrig äga en GTE (ingen hybrid från nått märke) där inte längre försäkringen tar maskinskada.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Skulle aldrig äga en GTE (ingen hybrid från nått märke) där inte längre försäkringen tar maskinskada.
Följer du fler trådar gällande bilar du inte är intresserad av?
 
J
ARJU ARJU skrev:
Följer du fler trådar gällande bilar du inte är intresserad av?
Kan ju vara att personen har eller har haft en hybrid/gte som är inom maskinskada.

Jag har haft en gte men då ny bil. Jag skulle aldrig äga en långmilad. Om den inte är så billig att man kan ta att skrota den.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur resonerar ni som har gte som gått ”över ” maskonskada? Är värdet på bilen så lågt då att man kan ta att skrota den? För växellådsras verkar ju inte helt ovanligt och jag antar att en rätt stor andel av de som gått över 20 har eller snart kommer få reparera lådan… för betala 170 för en bil som sannolikt är värd mindre än det känns inte super kul…
En låda kostar typ 30kkr vid en snabb sökning på bildelsbasen. Jag tror inte det är hela historien vi får ovan, för såna reparationsummor borde försäkringsbolaget löst in bilen.

Köper man en ny bil är man ju garanterad att förlora 200kkr eller mer på 3 år, medans på en äldre är det en potentiell risk. Så ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte så svårt att förstå.
 
J
ARJU ARJU skrev:
En låda kostar typ 30kkr vid en snabb sökning på bildelsbasen. Jag tror inte det är hela historien vi får ovan, för såna reparationsummor borde försäkringsbolaget löst in bilen.

Köper man en ny bil är man ju garanterad att förlora 200kkr eller mer på 3 år, medans på en äldre är det en potentiell risk. Så ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte så svårt att förstå.
Det är väl sannolikt minst 10-20k i arbetskostnad att byta låda? Men om man kan få en fungerande beg för 30k håller jag med, det är inte så blodigt.

Min tanke är snarare att GTE är en komplicerad bil som sannolikt är dyr att äga i reparationer. Jag skulle tänka att det är klokare att köpa en enklare "fossilbil". Men, kör man mycket och har ett körmönster så man kan köra på el så kanske man kan räkna hem både bilen och att det är värt ta risken pga minskade bränslekostnader.

Om man kör 2x 5 mil varje dag och kan ladda på bägge ställen så kan man ju potentiellt köra på el 200 mil i månaden (och lite till på helger) dvs drygt 2000 mil på ett år. Man sparar kanske 10kr/mil - ger 20.000.

Om en GTE med säg 15000 mil på mätarn kostar lika mycket som en vanlig passat så har man på 3 år sparat 60.000 i bränsle. Frågan är hur stor risken är att lådan rasar och vad det kommer kosta? Efter hur vanligt det verkar vara så frågar jag mig om inte de flesta GTE som gått över 20kmil kommer få räkna med att lådan ska bytas? Isåfall så äts ju vinsten på 3 år upp av lådbytet?

Men kanske har jag fel, att det håller bättre. Men redan när bilarna var nya så vet jag flera som haft rasad låda.
 
J
Av nyfikenhet kollade jag vad en GTE kostar, och de går ju att få för 130.000, så på den nivån kan man kanske våga chansa på att lådan inte rasar inom ett par år och köra på. Men ska man ha en med säg 10.000 mil så kostar de ju över 200.000. Frågan är om det då är så att värdeminskningen från 10-15.000 mil är ganska hög? För själv skulle jag värdera rätt högt att de har gällande maskinskada under tiden jag ägde den, dvs betala mkt mindre för en bil som inte har det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Angående maskinskadeförsäkring och växellådsras på GTE så är det mycket viktigt att man skött servicen enligt intervall. Då vissa försäkringsbolag tenderar att neka att ta kostanden för växellådsbyte eller endast tar 50%, även om man endast har några få övermil/dagar. Detta då växellådsbytet på GTEn ofta kan kosta 120-130kkr (dyrt pga elmotorns placering). Det är därför speciellt viktigt att kolla att servicen är gjord i rätt tid om man köper en begagnad GTE.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.