Nej, jag har märkt att autoincorrect har hjälpt till rätt mycket på sistone.

13th Marine 13th Marine skrev:
Handlaren jag köpte av pumpade däcken innan jag hämtade bilen, blev nog 0.1-0.3 bar gör mycket.
Det har iaf på min bil inneburit att framdäcken har 2-3 mm mindre mönster mitt på däcket.
Du vet inte hur mycket det var? Man borde ju trycka in 2,8 bar då i vinterdäcken om man kör till macken före. Men vill ju inte få sämre komfort och tidigt slitna däck.

Lågt tryck gör att det slits mer i mitten, inte för högt, då måste det vara extremt för högt för detta symptom. Med för lågt tryck slungas mitten av slitbanan ut av centrifugalkraften.

• Gilla
Miles
  • Laddar…
Där ser man, har läst många rekommendationer på att slitage på mitten är för högt tryck, men det stämmer tydligen inte på moderna däck.

Synd att jag inte kollade däcken så bra när jag köpte bilen, för TPSen varnade för lågt tryck när jag provkörde den, så de fick pumpa dem.

Trycket i däcken ska vara typ 2.8, kommer inte riktigt ihåg.

Förr i tiden när man hade smalare däck så stämde det med högt tryck = slitage i mitten. Men dagens däck är i regel bredare, har lägre profil och har stabilare slitbana. Men i viss mån kan det ju gälla idag också men kanske då mer på vinterdäck där vi ju oftast har mindre fälg, högre profil och lägre bredd. Ren djungel när det kommer till ringtryck, det som fungerar för en funkar inte för en annan. Det är för många faktorer som spelar in. Utgå ifrån tillverkaren och tryck i 0,1 bar i omgångar tills det känns bra.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tre nybörjarfrågor.
1) Finns det något sätt att se hur stor % av månadens (/ sedan sista tankningen) totala körning som gjorts på el?
2) Har någon lyckats hitta trippmätaren? Hur man får fram den och hur man nollställer? Den syns ju kort när man startar bilen men sedan helt borta och följer man instruktionsboken så kommer man till klockinställning, inte trippmätaren.
3) Någon som fixat ett snöstormsskydd till laddningsluckan (under laddning)?
/ gillar excelark

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
1. Har inte hittat något sådant tyvärr
2. Slå av farthållaren (fick jag reda på bilprovningen)
3. Smart idé, har inte sett.

1. Inte med den uppdelningen vad jag hittat. Men man kan se i appen vilken total förbrukning av el och bensin man haft sedan bland annat senaste tankningen. Det går även att få ner detta i ett excelark.

2. Någon trippmätare i ordinär mening har jag inte hittat. Men en funktionalitet som i de flesta avseenden är bättre. Man kan se körd sträcka sedan start, sedan tankning och långtids. Dessa går att nollställa när man vill. Långtids nollställs automatiskt efter 100 timmars körning. Det finns flera funktioner i displayen på instrumentpanelen som man växlar mellan med pilknapparna till höger på ratten.

3. Intresserad av samma sak. Luckan och dess placering känns inte helt genomtänkt.

Gällande fråga 2 är det nog mätarställningen som efterfrågas. Resterande hittar jag under "car" på infotainmentsystemet.

Ni som köper en Passat GTE har ni gjort en totalkostnadskalkyl som kommer fram till att den blir billigast totalt sett jämfört med tex 1,5 bensin?
Där jag jobbar har ingen lyckats räkna hem det, men det kanske beror på var man bor och var man har för avtal...

Pengar är inte allt.
Dessutom är väl den sammanlagda motoreffekten bättre på GTEn, och utrustningsnivån bättre.

(Vi har köpt vår bil privat, första som gjorde detta hos handlaren).

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ni som köper en Passat GTE har ni gjort en totalkostnadskalkyl som kommer fram till att den blir billigast totalt sett jämfört med tex 1,5 bensin?
Där jag jobbar har ingen lyckats räkna hem det, men det kanske beror på var man bor och var man har för avtal...
Det finns en annan besläktad fråga man kan ställa här. Finns det någon som gjort en totalkostnadskalkyl som kommer fram till att det blir billigast totalt sett att köpa en ny bil jämfört med till exempel en tio år gammal? Det finns många som väljer en bil som inte är den totalekonomiskt billigaste.

A Avemo skrev:
1. Inte med den uppdelningen vad jag hittat. Men man kan se i appen vilken total förbrukning av el och bensin man haft sedan bland annat senaste tankningen.

2. Någon trippmätare i ordinär mening har jag inte hittat. Men en funktionalitet som i de flesta avseenden är bättre. Man kan se körd sträcka sedan start, sedan tankning och långtids. Dessa går att nollställa när man vill. Långtids nollställs automatiskt efter 100 timmars körning. Det finns flera funktioner i displayen på instrumentpanelen som man växlar mellan med pilknapparna till höger på ratten.

3. Intresserad av samma sak. Luckan och dess placering känns inte helt genomtänkt.
1. Vilken app? I bilens kördata får man ju info om km på bensin och h på el .. vilket inte hjälper om man vill se hur många km man kör på el. Men är det så att man kan ta km kört sedan tankning minus km körda på bensin sedan tankning?? Får kolla upp det?

2. Det är skillnad på Vägmätare och Trippmätare. Slår jag av farthållaren visas Vägmätaren bara. Jag skulle vilja få fram trippmätaren snabbt när jag tankat då info "Sedan Tankning" inte ger mig hela sträckan utan uppdelad på bensin och el. Det finns ju info om trippmätaren i instruktionsboken men instruktionen stämmer inte!
Utdrag ur en instruktionsbok som förklarar skillnaden mellan en bils vägmätare och trippmätare med instruktioner för nollställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Måste kolla upp om jag kan konstruera något. En masonitskiva fäst med kardborrband runt laddkontakten som ligger ovanför??

Håll in 0.0 så kommer alternativet "växla till trip" upp efter lite annat som service.

Stefan N Stefan N skrev:
Håll in 0.0 så kommer alternativet "växla till trip" upp efter lite annat som service.
Har provat det .. det enda som kommer upp är klockinställning!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.