14 272 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Erfarenheter Nordic Heating & deras vattenmantlade pelletskaminer?
Den här är inte snygg:E exerg skrev:Vad tycker du är snyggt? De flesta köper nog pelletkamin för att den håller värmen i större delen av huset på en jämn nivå, i motsats till en vedeldad. Det är få pelletskaminer som råkat i klorna på nån jean pierrenånting och erhållit en mångdubblad prislapp men några försök har väl gjorts. De 2 första kan väl antas kräva mer omvårdnad om de ska behålla eldestetiken .
http://www.nordicheating.se/produkt...-luftvaerme/thermorossi-easy-1000,-74-kw.aspx
Den passar i pannrummet, och så ser många ut.
Den här håller åtminstone någon sorts designmässig klass:
http://www.nordicheating.se/produkt...-pelletskaminer/thermorossi-saint-moritz.aspx
Men den är avsevärt dyrare förstås, och man vill ju gärna se den i verkligheten innan man slänger ut 50 laxar.
Prisnivån är en annan viktig parameter och med tanke på den börjar ju folk ofta kompromissa med övriga parametrar. Till exempel kanske man kan acceptera att välja en lite mindre snygg kamin för att komma ner i pris.
En sak att tänka på är att en pelletskamin oftast ger betydligt mer värme till vatten (i procent av totala effekten) jämfört med en vedkamin. Den är ju också betydligt mer intelligent med automatiska starter osv, så som ren uppvärmningsmaskin är den lämpligare för de flesta. De har också högre verkningsgrad, bättre miljövärden, skräpar mindre och kräver mindre jobb. Men mysfaktorn är lägre och utbudet mindre, ofta även lite dyrare och kräver viss service.
Själv har jag som sagt två pelletskaminer (lustigt nog bl.a. en Thermorossi Easy 1000 i källaren
) som går på automatik och så en vedkamin som tänds då det ska mysas...
En sak att tänka på är att en pelletskamin oftast ger betydligt mer värme till vatten (i procent av totala effekten) jämfört med en vedkamin. Den är ju också betydligt mer intelligent med automatiska starter osv, så som ren uppvärmningsmaskin är den lämpligare för de flesta. De har också högre verkningsgrad, bättre miljövärden, skräpar mindre och kräver mindre jobb. Men mysfaktorn är lägre och utbudet mindre, ofta även lite dyrare och kräver viss service.
Själv har jag som sagt två pelletskaminer (lustigt nog bl.a. en Thermorossi Easy 1000 i källaren
Redigerat av moderator:
Tyvärr, vi har dåliga erfarenheter med NH. De har levererat en skadat kamin.L lat skrev:
Vi kräver att han levererar en ny pelletslamin som överenskommits.
Som säljare har de snygga samtal men när det gäller service ...
Vi har anmält de till ARN.se.
Sånt här är aldrig roligt att höra, speciellt inte när man precis lagt en order!W willem skrev:
Man får hoppas på olycksfall i arbetet, och att de tar förnuftet till fånga.
Själv är jag lite ökänd på vissa håll för att, när jag har rätten på min sida, vara en riktig PITA om saker strular.
På mondagen till Tingsrätten igen.
Jag är nyfiken på vad domaren tycker.
Jag hittade också en annan nöjd kund.
https://www.reco.se/nordic-heating
Om ärendet är över kommer jag att rapportera resultatet här.
Domstolens utfrågningar är öppna för allmänheten.
Jag är nyfiken på vad domaren tycker.
Jag hittade också en annan nöjd kund.
https://www.reco.se/nordic-heating
Om ärendet är över kommer jag att rapportera resultatet här.
Domstolens utfrågningar är öppna för allmänheten.
Redigerat:
Ärendet som willem skriver om har nu varit i tingsrätten. Någon ny kamin blev det inte. Det hela slutade med att willem betalar drygt 44000 av fakturans totala drygt 48000, så efter drygt 1,5 år kan vi nu äntligen få betalt för större delen av vår fordran. 4000 kr gick Nordic Heating med på att dra av bara för att kunna visa god vilja och stänga ärendet.
Tyvärr blir ju sådana här saker alltid någon form av pyrrhussegrar för det säljande bolaget. Detta då det stjäl mycket resurser. Men det är väl någonting man får räkna med om man har en viss volym av kunder.
Tyvärr blir ju sådana här saker alltid någon form av pyrrhussegrar för det säljande bolaget. Detta då det stjäl mycket resurser. Men det är väl någonting man får räkna med om man har en viss volym av kunder.
Det var inte möjligt att vinna det här fallet på rent juridiska skäl. Tyvärr har vi fortfarande en skadad kamin.
Nu måste vi leta efter en professionell som kan reparera kaminen.
Förlikningen på 4000 kronor vi fick är förhoppningsvis tillräckligt.
Så här levererar Nordic Heat en pelletskamin. Du kan avgöra om det är acceptabelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlikningen på 4000 kronor vi fick är förhoppningsvis tillräckligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här levererar Nordic Heat en pelletskamin. Du kan avgöra om det är acceptabelt.
Redigerat:
Är det glipan där uppe du menar?
Menar de att de ska se ut så?