Hej

Jag tänkte bara kolla om någon har erfarenheter kring nexas digitala fjärrkontroll? Funderar på att köpa det nedan.

Fjärrkontroll: http://www.elbutik.se/product.html/nexa-digital-fjarrkontroll-/-timer-2?category_id=709

Fjärrströmbrytare: http://www.elbutik.se/product.html/tradlos-fjarrstrombrytare-3-pack-on/off-2?category_id=709

Många gånger somnar jag ifrån belysningen i huset och som jag har förstått det kan jag med fjärren programmera in när fjärrbrytarna ska stängas av/på. Jag är väl visserligen lite orolig över räckvidden men det mesta av uttagen jag ska styra sitter på nedervåningen. Hur är era erfarenheter kring räckvidden om det är någon vägg mellan kontrollen och brytaren? Någon som har några andra synpunkter positiva/negativa om dessa produkterna?

Nej jag har ingen erfarenhet av den fjärren.
Själv kör jag med Telldus-Tellstick Net, där kan man programera hur man vill, fasta tiden (med/utan slumpat intervall), mot solen upp/nedgång (med/utan slumpat intervall, med utan offset), tända/släcka på distans (via mobilapp/dator). Visserligen kostar den ca fyra ggr mer (ca 800kr).

Jag har prooves variant av den och den fungerar som förväntat. Den styr den infällda ledbelysningen i trädäcket (mottagaren sitter utomhus och är en proove plugin mottagare för utomhusbruk) samt lampan utanför ytterdörren (mottagare är nexas puck som är kopplad bakom den befintliga strömbrytaren i hallen). I julas hade vid den också mot en vanlig plugin mottagare till julgran och adventsstakar

Dessa styrs av timer som man såklart får andra manuellt några gånger om året för att matcha solens upp och nedgång. Slår på på kvällen och stänger vid midnatt samt några timmar på morgonen när man går till jobbet

Fjärren ligger på en bokhylla och räckvidden är inga problem, men precis som med alla nexa-prylar så bommar den ju ett av eller påslag då och då

Har funderat på någon tellstick-lösning men inte fått tummen loss

Efter jag har läst lite så kan nexa slänga sig i väggen till förmån för tellstick.net. Men har du, Demmpa, koll på om den fungerar med mer en ett Dovado modem som det står på hemsidan om. Jag har idag Huaweis B593 modem/router

Det finns en tråd på forumet om tellstick tror jag, sen finns det mycket info på deras eget forum och på t.ex switchkings forum. Det som stoppat mig så här långt är att (när jag kollade sist) tellstick.net saknar mycket funktioner. Det jag vill ha är det man får i tellstick duo, men jag vill ha den kopplad till en router precis som .net

Jag fastnade helt och hållet över tellstick så jag ska iväg och köpa en imorgon:). Men vad är det för funktioner du saknar på .net varianten? Nu läste jag inte på så mycket om duo varianten men jag tyckte där var rätt bra med varianter på .net varianten. Sedan är visserligen allt relativt....Fick även svar på min egen fråga, bara routern stödjer DHCP så ska det vara lugnt. Hittade även flera appar till min windows telefon som jag kan styra tellsticken med. Det var något jag först var orolig över att jag inte skulle hitta.

Då skall du kolla om du kan styra tellstick net med de apparna och inte bara vanliga tellstick och tellstick duo. Så är nog inte fallet nämligen. I den jämförelse tabell över tellstickprodukterna som finns i beskrivningen på hemsidan så ser det ut som att de kan ungefär samma sak men så var inte fallet när jag började gräva i det. Det handlade om flera produkter som inte kunde kontrolleras, obefintligt stöd till de olika tappar som finns på marknaden etc. Men som sagt du får kolla efter diskussioner i ämnet här och på andra forum.

P
Jag använder fjärrkontrollen för att styra en del lampor inne och ute med timerfunktionen. Det fungerar ok, men kan klicka ibland. Det verkar vara viktigt att ha friska batterier (självklart) för att det ska fungera så bra som möjligt.

Det ligger en Tellstick här och väntar på att jag ska få lust att börja programmera den, men så länge fjärren fungerar verkar inte lusten infinna sig.

Nu har jag installerat allt och det fungerar utmärkt. Förutom något litet problem med utebelysningen och en app som inte fungerade riktigt så tuggar det nu på bra. Proove fjärrströmbrytarna fungerade inte heller att ansluta riktigt utan jag fick använda "anslutas" brytare i menyn istället. Nu ska jag bara se till att köpa lite mer utanpåliggande fjärrströmbrytare och några inbyggda så jag kan styra lampor som är kopplade till tryckknappar.

Förstår inte riktigt vad det är som inte skulle fungera med .net varianten:). Det var visserligen lite begränsat med appar till min windows phone med 3 stycken. Men har man en iphone eller android så ska det finnas ett 20 tal olika appar att styra det hela med. Det ända jag inte kan göra med min app är att lägga till scheman. Men det har jag gjort på telldus/live istället på det vanliga datorn så det fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.