N Nordalsbooter_99 skrev:
Hej alla goda och glada!

Eller kliande och sömnlösa. Så här års dyker väl alltid tankarna om myggfångare och dylikt upp.

Jo vi har en mosquito magnet som vart år sätter oss i grubblerier. Enligt mig står den riktigt fint placerat, i skugga, ganska lite vind, nog nära området där vi vistas. Hade jag varit en mygga hade det varit ett solklart ställe att ina. Vi har haft igång den sen april för att få in de första myggorna och gör enligt spelets alla regler med rengöring och byte av tabletter och gasol. Dessutom har vi tidigare år prövat att flytta runt den till andra tänkbara muggoaser. Ändock tycker jag det är förvånansvärt lite myggor i fångstkapseln, speciellt nu när myggmolnen börjar tätna. Visst är det några myggor däri, men långt från så mycket jag hört och misstänker att man bör få.

Jag är som lur på att det skulle vara något fel med insugarfunkrionen, den s.k. counterflow technology, eller är det bara vi som är inkompetenta med placeringen? Eller funkar inte mosquito magnet så bra bara?

Någon som är i samma sits? Eller bytt ut potentiell trasig fångare? Är det placering som gäller? Alla tankar och erfarenheter mottages!
Hej, förra sommaren investerade vi också i en sådan dyr mackapär när vi inte längre stod ut med miljarder hungriga myggor i vår lummiga trädgård, men likt dig, fångade den förbannade maskinen knappt några insekter. Jag var bered att tömma fångstbehållare varannan dag, men den var praktiskt taget tom. Med tanke på att den konsumerar både tabletter och gas, verkar det vara ett kostsamt bondfångeri.
 
Jag undrar om inte en del av problemet är att det är väldigt svårt att räkna bedöma antal torkade döda myggor. Vad väger 1000 torkade myggor? 5 gram?
 
L L57s skrev:
Hej, förra sommaren investerade vi också i en sådan dyr mackapär när vi inte längre stod ut med miljarder hungriga myggor i vår lummiga trädgård, men likt dig, fångade den förbannade maskinen knappt några insekter. Jag var bered att tömma fångstbehållare varannan dag, men den var praktiskt taget tom. Med tanke på att den konsumerar både tabletter och gas, verkar det vara ett kostsamt bondfångeri.
ska dom funka på alla världens olika mygg?
 
Det är svårt att bära med sig denna åbäke till Amazonas regnskog eller den indiska djungeln för en test, men teoretiskt borde det väl göra.
Vad gäller volymen infångade myggor, i förhållande till fångstbehållarens storlek, så förväntar man sig större fångstvolym än det pyttelite som finns i ett hörn efter en vecka, samtidigt som man blir levande uppäten av deras kompisar.
 
L L57s skrev:
Det är svårt att bära med sig denna åbäke till Amazonas regnskog eller den indiska djungeln för en test, men teoretiskt borde det väl göra.
Vad gäller volymen infångade myggor, i förhållande till fångstbehållarens storlek, så förväntar man sig större fångstvolym än det pyttelite som finns i ett hörn efter en vecka, samtidigt som man blir levande uppäten av deras kompisar.
fast tabletterna är väll till en viss ras av myga för när jag har kollat på andra maskiner så säger dom alltid att dom lockar tills en vis mygga
 
S Svante Svenson skrev:
Skitbra när den funkar. Min är paj och jäkligt oklart varför.
Vår funkade riktigt bra när den gick men funkar max 3 v per säsong direkt efter att den blivit lagad
Sen motiverades att den inte fungerar vid temperaturer under +12 vilket såklart innebär att den stannar mest varje natt
Nu är den helt väck och vi köper nog ingen ny
 
M Marita Sjödin2 skrev:
Vår funkade riktigt bra när den gick men funkar max 3 v per säsong direkt efter att den blivit lagad
Sen motiverades att den inte fungerar vid temperaturer under +12 vilket såklart innebär att den stannar mest varje natt
Nu är den helt väck och vi köper nog ingen ny
Men rep/servicen var bra och kostade inget, däremot fick jag åka 15 mil till dit den skulle lämnas in, de har bytt lite av varje som brännare mm men den slutade alltid att funka ganska snart ändå
 
kisumisu
M maria01 skrev:
vilken model ska man ha?

här nere säljer dom den här väldigt poppis

[länk]
Såg intressant ut!
Då den verkar inte behöva någon gas?

Just Mosqito magnet är jobbigt när man måste hålla på med gas som kostar en massa, sedan rengöra munstycke där man sätter in gasolen etc etc annars blir det fel och sen bara massa problem....
....var dock 15 år sedan, så de nya kanske är mer hållbara och stabila?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Såg intressant ut!
Då den verkar inte behöva någon gas?

Just Mosqito magnet är jobbigt när man måste hålla på med gas som kostar en massa, sedan rengöra munstycke där man sätter in gasolen etc etc annars blir det fel och sen bara massa problem....
....var dock 15 år sedan, så de nya kanske är mer hållbara och stabila?
ingen gas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.