30 233 läst ·
35 svar
30k läst
35 svar
Erfarenheter Bosum Building System AB
"Ett resurskrävande sätt att bygga med så mycket virke i väggen."
I Kina är det förbjudet att bygga hus på det sättet. Resurskrävande..
I Kina är det förbjudet att bygga hus på det sättet. Resurskrävande..
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Resurskrävande? Här vill jag fråga om vi diskuterar privat ekonomi eller global ekologi?
* Privatekonomiskt finns snålare byggsätt. Man bygger i princip en stomförstärkt plastpåse att bo i med olika miljö- och hälsovådliga material. Vissa är mycket naturresurs- och energikrävande. Byggbranschen provar också gärna lösningar som eternit, enstegstätad fasad osv. för det tar åratal innan problemen "börjar kosta".
* Ekologiskt och hälsomässigt sett är en timmervägg intressant! Visst går det åt mycket träd, men lokalt sett har vi gott om dem. Och någon kan riva huset senare och bygga ett nytt med återvunnet timmer.Termiskt trög vägg som "andas" om man inte bygger in plast (Vindpapp o andra alt. finns). Timmer är en väl beprövad teknik. Mitt råd är att kombinera det med utvändig, miljövänlig isolering som bär fukt (INTE mineralull).
Har en fråga om Bosum-systemet: Hur stabil blir väggen över tid? Kan de fiffiga plywoodbitarna bli sprödare med åren om daggpunkten hamnar där kalla vintrar? Skulle själv tilläggsisolera så att jag slipper få reda på saken
* Privatekonomiskt finns snålare byggsätt. Man bygger i princip en stomförstärkt plastpåse att bo i med olika miljö- och hälsovådliga material. Vissa är mycket naturresurs- och energikrävande. Byggbranschen provar också gärna lösningar som eternit, enstegstätad fasad osv. för det tar åratal innan problemen "börjar kosta".
* Ekologiskt och hälsomässigt sett är en timmervägg intressant! Visst går det åt mycket träd, men lokalt sett har vi gott om dem. Och någon kan riva huset senare och bygga ett nytt med återvunnet timmer.Termiskt trög vägg som "andas" om man inte bygger in plast (Vindpapp o andra alt. finns). Timmer är en väl beprövad teknik. Mitt råd är att kombinera det med utvändig, miljövänlig isolering som bär fukt (INTE mineralull).
Har en fråga om Bosum-systemet: Hur stabil blir väggen över tid? Kan de fiffiga plywoodbitarna bli sprödare med åren om daggpunkten hamnar där kalla vintrar? Skulle själv tilläggsisolera så att jag slipper få reda på saken
Min man jobbar med k-märkta byggen och gillar också att hus kan "andas" och det nyaste där är ju ångbromsen som mer andas än den vanliga plastfolien. Resten av Europa bygger lerhus eller stenhus. Själv bor jag i ett gammalt stenhus som är svalt även på sommaren. Svalt på vintern också trots jättemycket uppvärmning så har vi insett att i vårt land är stenhus ingen höjdare från förr åtminstone. De englasfönster som finns här och på de k-märkta husen gör att de flesta fryser om vintern. Men där får inte byta ut dem. Vi bygger nytt för att få värme om vintern utan att elräkningen äter oss ur huset.
man kan uppgradera fönstrena och ha samma utseende.S Sylvestris skrev:Min man jobbar med k-märkta byggen och gillar också att hus kan "andas" och det nyaste där är ju ångbromsen som mer andas än den vanliga plastfolien. Resten av Europa bygger lerhus eller stenhus. Själv bor jag i ett gammalt stenhus som är svalt även på sommaren. Svalt på vintern också trots jättemycket uppvärmning så har vi insett att i vårt land är stenhus ingen höjdare från förr åtminstone. De englasfönster som finns här och på de k-märkta husen gör att de flesta fryser om vintern. Men där får inte byta ut dem. Vi bygger nytt för att få värme om vintern utan att elräkningen äter oss ur huset.
Klicka här för att svara